Kilencvennyolcadik rész
Az igazi, valóban kibékíthetetlen ellentét az erkölcsi világrend elfogadása és elutasítása közt feszül. Itt nem lehetséges kompromisszum.
Most természetesen ennek elsősorban nem a gazdasági vagy politikai
vetülete érdekel, de a különböző dimenziók olyan mértékben fonódtak
össze, hogy nehéz lesz ezeket megkerülni.
A legérdekesebb és a számunkra egyik legfontosabb antinómia globális és lokális szembenállása.
A témában mozgó szakirodalom esküszik rá, hogy a fejlődés csak a
globális és lokális tényezők természetes összhangja mentén születhet
meg, és hogy a két szempontnak voltaképpen egymást kell erősítenie,
kontrollálnia. Ennek természetesen így is kellene lennie. Elméletben így
is van, hiszen a papír mindent elbír, a gyakorlatban azonban a kétféle
szemlélet egyre távolodik egymástól.
Elméletben a globális szemlélet alapja a világ teljességére való
rálátás a jövő emberi távlatainak következetes érvényre juttatásával, a
lokálisé pedig a pillanatnyi helyi valóság objektív elemzése. Az
erkölcsi világrend mindkettővel összeegyeztethető (volna).
A gyakorlatban már nem teljesen így van. A gyakorlatban az erkölcsi
világrend elvét általában kizárólag a lokális szemlélet képviseli, a
globális a szükségszerűséget hangoztatja.
Ennek az az oka, hogy a gyakorlatban a globális szempont általában valamiféle mesterkélt gólyaperspektívát jelent, a
legtöbb esetben propagandisztikus szólamokkal. Az általa egész
emberiség alapvető érdekével azonosított törekvések közül túlságosan
sokról derült ki, hogy pusztán többé-kevésbé körülhatárolható csoportok
üzleti érdekeit szolgálják. Ami még tovább rombolja a globális szempont
gyakorlati értékét, a statisztikai szemlélet. A puszta
matematikának az emberi tényezőre való alkalmazása az erkölcsi világrend
értékszempontjaival minden tekintetben ellentétes. A statisztikai
szemlélet örvendezhet azon, hogy „csak néhány ember” halt éhen,
lett öngyilkos, vagy esett a bűnözés áldozatául; ha valami általa kreált
számoszloppal összevetve „javulást” tud kimutatni, tökéletesen
megnyugszik, még hozsannázik is, hogy itten vala a szabadság, az
igazságosság, a jólét és a harmónia.
A statisztikai szemlélet önmaga számoszlopainak „javítása”
érdekében gyakran tekinti célravezetőnek a kozmetikázást, a
látszat-intézkedéseket.
Fotoshopppal „eltüntethető” a kedvezőtlen adat, a rossz tendencia
vagy a hajléktalan. Amit nem lát a szem, azért nem fáj a szív. Mint
régen, amikor úgy ment végbe a haderőcsökkentés, hogy a légierőkhöz
tartozó kiszolgáló alegységek katonáinak kimenő sapkáiról eltávolították
a haderőnemre utaló sasos jelvényt. Kevesebb a sasos sapka, kisebb a
légierő…
Az erkölcsi világrend azonban mindezt elutasítja. Nem a számok érdeklik, hanem a valóság. Egyetlen
ember szerencsétlensége az egész világ ügye, minden öngyilkos a világ
gyásza, minden éhhalál az egész emberiség ügye, minden emberi
hajléktalanság közös szégyenünk.
Az erkölcsi világrend elveit a legkérlelhetetlenebbül és a legkövetkezetesebben minden korban a líra (a valódi líra) képviseli.
Folytatása következik.
2013. október 17., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése