Századik rész
A jó vers alapja a költő személyes részvétele, hitele. Nincs alibi vers, nincs jó költemény a költő személyes részvétele nélkül.
Természetesen lehet szerepverset írni; amikor a versbe n megszólaló
lírai Én hangsúlyosan nem azonos a költővel. A vers alkotója ilyenkor
voltaképpen álarcot ölt. A magyar líra számos fontos alkotása ilyen,
egyebek között Kölcsey Himnusza is. A költő olyan szerepbe lép, amelytől
magánszemélyként különbözik. Ettől szerepvers.
A szerepvers szituációja azonban nem menti fel a költőt a lírai műalkotással együtt járó kötelező erkölcsi felelősség alól. Az
minden helyzetben kötelező. Erkölcsi alátámasztás nélkül nem létezhet
teljes értékű líra. A líra nem játék, az alkotó nem lehet felelőtlen.
Illetve lehet, de ebben az esetben csökkent értékű lírai műalkotásról
kell beszélnünk. A jelenlegi kanonizált lírában igen sok felelőtlen
alkotás található, ezeket nem tekinthetjük teljes értékű lírai műnek.
A lírai költő felelőssége erkölcsi természetű, és több irányban érvényesül. Ezek közül a legfontosabbak:
v A költő felelőssége önmagával szemben.
v A költő felelőssége a közönségével szemben.
v A költő felelőssége a nyelvvel szemben.
v A költő felelőssége az egyetemes emberi erkölccsel szemben.
v A költő felelőssége saját közösségével, hazájával szemben; ez akár több szinten is lehet.
v A költő felelőssége a kulturális tradíciókkal szemben.
v A költő felelőssége saját versével szemben.
Nézzük egyenként:
v A költő felelőssége önmagával szemben.
Ezzel kezdődik. Ez jelenti legelőször is a költő személyes
részvételét a versben; személyiségével, erkölcsi érzékével, érzelmeivel.
Személyes emberi hitelével. Akkor is, ha szerepversről van szó, mert a
költő szerepet cserélhet, de világfelfogást, erkölcs i érzéket nem. Még
egy lírai paródiában is így van ez, hiszen ilyenkor az alaphangnemet
jelentő irónia éppen a választott szerep és a költő személyes
életfelfogása közötti különbségből táplálkozik.
A szerepvers esetében a költő által választott karakter valamiért az
adott pillanatban kitüntetett szerepet foglal el a költő személyes
érzelemvilágában, gondolkodásában. A szerep és a költő személyessége
között valamiféle rokonság keletkezik, ennek következtében lép fel az együttérzés.
Lehet, hogy csak látszólag jelentéktelen mértékben, talán csak valami
külső körülmény, a szituáció valamely eleme, esetleg a hagyományhoz
kötődő valamely szála váltja ki, de ez elég ahhoz, hogy a vers
megszülessen.
A vers alapállása a költő személyes érzelmeiből, erkölcsi
felfogása a költő személyes moráljából táplálkozik. Személyes hitel
ezekből fakadhat. A személyes hitel egyben a vers erkölcsi alátámasztása
is. Ha a vers ezen az akadályon elbukik, formában is, tartalomban
is lehetnek külön-külön igen szép elemei, de a szegmentumok értéke nem
enyhíti az egész mű totális értéktelenségét. Az ilyen művet csupán a
hivatali elmélet értelmében tekinthetjük műalkotásnak.
A hivatali elmélet értelmében bármikor lírai műalkotásnak
tekinthetjük például a vonatok WC-inek falaira firkált trágár, ostoba
versikéket. Ezek tudniillik a hivatali elmélet szellemében tüstént lírai
műalkotássá válnak, mihelyt valaki a kanonizált költészet köreiben
kiadja őket, és ilyen módon beemeli az örökbecsű alkotásokat a kortárs
lírai kánonba. Ez lényegében bármikor bekövetkezhet. A jelenlegi
kanonizált hivatalos líra egy része erkölcsi és nyelvi nívóban nemigen
különbözik a WC–rigmusoktól, akármikor támadhat a kánon valamelyik
oszlopának olyan ötlete, hogy a hivatalos líra nevében közkinccsé teszi
őket.
Ne ringassuk magunkat ábrándokba: akad jelenleg olyan, a kanonizált
körökhöz tartozó költő, szerkesztő, kiadó, aki megtenné – ha érdeke
fűződnék hozzá. Tekintélyes irodalomtörténész, irodalomtudós is akad,
aki szokott erkölcsi magaslatáról jól bevált bikkfanyelvén értekezve az
egekbe dicsérné a rossz illatú förmedvényeket.
Voltaképpen már elő is fordult ilyen, nem is egyszer. Fentebb éppen
ebben a sorozatban taglaltam elhunyt kanonizált költőnk egekig
ajnározott versikéjét, ami erkölcsi és nyelvi nívóban igazán nem
különbözik a vasúti illemhelyek falain olvasható alkotásoktól. A kánon
készen áll a hasonlók befogadására; esze is, erkölcsi érzéke is megvan
hozzá.
A művészet hivatali elméletének értelmében a dolog teljesen rendjén
van. Ha „a művészet világa” – azaz a kánon – annak nyilvánítja, akkor
bizony a klozettlíra tüstént műalkotássá válik.
A kánon itt leplezi le önmagát. A hasonlóan szélsőséges esetekből világlik ki igazán, hogy a
jelenlegi kánon nem a művészi érték, nem is az erkölcsi kiállás, hanem
csakis és kizárólag bürokratikus szempontok alapján szerveződik. Nemcsak
a magyar kánon, a világkánon. Ha úgy tetszik, a globális kánon. Ezért
nem kell sokat adnunk hazai kánonunk képviselőinek külföldi
kapcsolataira, külföldi meghívásaira, ezért nem kell hasra esnünk, ha
idegen nyelveken jelennek meg korszakos értékű alkotásaik. Ott a kánon
ugyanúgy nem értékelven szerveződik, ahogy nálunk sem. Nem érték, hanem
feudális jellegű kiváltság. Idegen nyelven is csak annyi értéket hordoz,
mint magyarul.
A művészet hivatali elmélete leginkább abból a célból született, hogy kiküszöbölje az alkotói felelősséget. Ha
sikerül helyette valami „objektív” mércét találni, a kánonnak, ennek a
kimondottan alapvetően brancs-alapú, bürokratikus képződménynek nyert
ügye van. Az elmélet filozófiai nívója pontosan jelzi az ilyesféle
törekvések hiábavalóságát. A hivatali elmélet ezer sebből vérzik, és
helyenként messze átlépi a nevetségesség határát. Viszont a teória
kifordítom-befordítom alapállása kényelmes pozíciót ad a vele folytatott
harchoz.
A puszta polgárpukkasztás semmiféle lírai értéket magában nem hordoz. Az
ilyen „alkotásokon” felháborodnunk nem szabad, hiszen azzal magunk
tesszük őket érdekessé, jelentőssé; elkövetőjüket ezzel felmentjük a
komoly esztétikai kérdésekkel való szembenézés ódiuma alól, és
lehetőséget adunk neki, hogy a szegény üldözött szerepében tetszelegjen,
aki bátor kiállása miatt retorziót szenved.
Az efféle „üldözések” még a mai magyar közéletben is a nagyon álságos
jelenségek közé sorolhatók. Az „üldöző” rendszerint véleményét
nyilvánító kisember, az „üldözött” pedig a kánon ezerféle kiváltsággal
és elsöprő médiatámogatással rendelkező beltagja. Állítólagos
üldözőjének semmi hatalma sincs őt „üldözni” – sőt…
Ennek ellenére a szokásos média-tamtam nagyon is komoly pofával kíséri az ilyen kutyakomédiát.
Ne adjunk alapot erre. A hivatali elmélet értelmében nyugodtan
ismerjük el, hogy a fekália-vers – lírai műalkotás. Ezzel voltaképpen
nem mondunk semmit, hiszen a hivatali teória szerint a „műalkotás”
csupán bürokratikus státusz, nem pedig érték-kategória. Ne engedjük az
elkövetőt olyan pályára, ahol egyenrangúnak érezheti magát. Az ilyen
művet kizárólag a provokáció éltetheti.
A következő körben aztán a gyanús illatú líra rögtön arra kényszerül,
hogy esztétikai érvekkel védelmezze magát, ami számára kilátástalan.
Higgadtan, indulatmentesen és alaposan kell darabokra szedni, ez hálás
feladat, mert a rossz vers segít önmaga kivesézésében, szinte követeli
azt.
Az elkövető ilyenkor legfeljebb siránkozhat, megjelenéseire, díjaira,
barátaira, a versét méltató cikkekre hivatkozhat. Ezeket figyelmen
kívül kell hagynunk, egyetlen rossz versből sem tud soha lírai értéket
varázsolni a hivatali intrika és a protekció. A lírai vers vagy
önmagában vett érték, vagy nem az. Utóbbi esetben a legtudósabb dolgozat
sem segít rajta.
Az igazi versből nem hiányozhat a személyes hitellel megalapozott erkölcsi alátámasztás. Ez nem megkerülhető, mással nem pótolható.
A versnek minden esetben van oka és célja. Oka a személyes élmény
kifejezésének parancsoló szüksége, célja a kifejezett élmény megosztása,
közösségi élménnyé tétele, illetve az elkészült műből fakadó lírai
élményközösség. A vers első befogadója mindig az alkotó.
A jó vers sohasem lehet öncélú nyelvi játék, sem pedig a nyelvvel, érzelmekkel, képekkel való öncélú játszadozás. Az irónia beletartozik a líra eszköztárába, de a pusztán nonkonformista gúny nem.
A hiteles személyes erkölcsi alátámasztás kizárja, hogy a vers pusztán politikai vagy egyéb propaganda eszköze legyen.
A vers személye, a propaganda pedig mindig személytelen. Utóbbi
az esetek többségében kiindulópontjául olyan gólyaperspektívát választ,
ahonnan látszólagos igazságait kinyilatkoztatja. Az igazán erős
propaganda ebből a nézőpontból szemlélve általában igazsághalmaznak
tűnik. Hazug mivolta csak akkor lepleződik le, amikor a hétköznapi élet
konkrét és valóságos tényeivel, történéseivel egybevetjük. Ilyenkor
kiderül, hogy az általa harsogva elkerülhetetlennek, fontosnak,
nélkülözhetetlennek, jótéteménynek hirdetett tézisek, eljárások,
jelszavak vagy cselekvések a konkrét valóságban értelmetlenek, gonoszak
vagy kártékonyak, gyakran az általuk deklarált célok ellenkezőjét érik
el.
A propaganda mindig valamilyen hatalmi vagy gazdasági (lényegében
ez is hatalmi) ideológia kifejeződése. Sikerét az erkölcsi alátámasztás
nélküli személytelenségnek, illetve az általa sugallt látszólagos
távlatnak köszönheti. Kiagyalói, terjesztői és haszonélvezői akár ki
is hátrálhatnak mögüle, amint a politikai széljárás megváltozik.
Ilyenkor szemrebbenés nélkül váltanak köpönyeget, tüstént „kiderül
róluk”, hogy sohasem értettek egyet a bukott kurzussal, sőt mindig is
ellenzékiek voltak, és mindenkit túlharsogva szidhatják saját
levitézlett ideológiájukat. Ezért időnként „nagy a tolongás a
damaszkuszi úton”. Az egyik zsarnokságnak vége, jön a másik. Minden
zsarnokság szereti magát szabadságnak nevezni, ez a vén zsarnokságok ősi
szeszélye. A propaganda csúfosan elhal, az ideológia megbukik; hogy
aztán egyes szegmentumai egy következő zsarnokság ideológiájának részévé
válhassanak egy későbbi időben. Kevés új van a Nap alatt.
A jó vers létének modellje a propagandáéval éppen ellentétes. A jó vers személyes hitele akkor sem vitatható, ha nem ismerjük a költőjét. A személyes érzelmi talapzatról ível felfelé. Látásmódja
is a személyes felől indul, hitelességét a konkrét személyességből
meríti. Perspektívája is személyes, az egyén erkölcsi létét tükrözi
akkor is, ha egyben valamely közösség élményét jeleníti meg.
A jó vers a személyes sorsok, örömök és szenvedések talajából nő
fel, idegen tőle minden statisztikai szemlélet. Nem alkuszik, mindenféle
áldozatot elutasít. Sohasem tagadja az egyedi emberi szenvedést, nem
hazudik, és nem hízeleg.
A jó vers sohasem állhat a túlerő oldalán.
Folytatása következik.
2013. október 31., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése