Kilencvenötödik rész
Ha a líra helyzetét igazán alaposan mérlegre akarom tenni, sokkal mélyebbre kell tekintenem.
A líra minden irodalmi műfaj között a legszemélyesebb, és a
legegyetemesebben személyes, a legközvetlenebbül kötődik emberi
mivoltunk belső szerkezetéhez. Tárgya a nyilvános személyesség. A
személyiséget is, a közösséget is az érzelmeken keresztül képviseli;
mint az emberi lényeg személyes és közösségi oldalának legmeghittebb
kifejezője.
Isten létének vagy nemlétének „bizonyítása” valójában nem tartozik a filozófia illetékességi körébe. Akkor
sem, ha állandóan megpróbálkozik vele. A közismert istenbizonyítékok és
isten-ellenbizonyítékok csupán gondolati játékok; a premisszák
elfogadása mindegyik oldalon alapvetően hit kérdése, ezek elutasításával
meg az egész „bizonyíték” érvénytelenné válik. A kérdés nem oldható
meg, és már Kant megértette, hogy nem is ez a lényeg, hanem a mögötte
rejlő erkölcsi tartalom.
Az Isten nélküli világ elképzelése nem feltétlenül ateista
világnézet, ahogy az isteni lényeg elfogadása sem feltételezi
mindenképpen a személyes Istenben való hitet.
Az európai gondolkodás történetének legkomolyabb fordulatainak egyike
volt, amikor a protestantizmus sikeresen kiküszöbölte a világból –
Istent. Az eleve elrendelés tanának különféle megfogalmazásai abban
egyeznek meg, hogy a világban többé már nincs szükség Istenre. Az eleve
elrendelés ugyanis nemcsak a szabad akaratot tagadja, a cselekvő Istent is kirekeszti a világból.
A mechanisztikus polgári világnézet szerint Isten valami szerfelett
ügyes amatőr ezermester volt, aki összebarkácsolta a világot, megalkotta
a tudomány számára folyamatosan megismerhető törvényszerűségeket, aztán
– mint aki jól végezte a dolgát – örökre ki is vonult belőle. A világot
nem felügyeli, nem cselekszik, nem tesz csodát, és haszontalanul
imádkozunk hozzá.
Ezért nem számít a megbánás, ezért „kevés az üdvösséghez” a jó
cselekedet, az Öreg úgyis eleve eldöntötte, hogy ki üdvözül és ki nem,
kár Őt kérlelni, úgyse hallja, és nem is érdekli.
A modern tudomány ebből a mechanisztikus polgári világnézetből, ennek
talaján alakult ki, és lényegében még most is így gondolkodik. A
cselekvő Istentől nem kell félni, üdvözlégy hát egyszerű és jól érthető
eleve elrendelés, pokolba gyónás és bűnbánat, keblünkre közönséges
haszonelvűség. Salve lucrum!
A haszonelvűség érvényre juttatásához mindenképpen ki kellett ebrudalni Istent az Univerzumból, hiszen
Isten cselekvő jelenlétének feltételezése esetén a közgazdaság összes
gyakorlati elve véteknek számítana. A profithajsza és a kamatszedés
összeegyeztethetetlen a cselekvő Isten elvével. Ahogy a piac utópiája
is.
Közben persze a mechanisztikus polgári világnézet már hatályát
veszítette, éppen az általa felnevelt természettudomány döntötte romba,
de az általa generált haszonelvű gondolkodás a hétköznapok világában még
mindig érvényben van, sőt a demokrácia örve alatt éppen most akarja
rákényszeríteni ezt a „nemzetközi gazdasági elit” az egész világra.
A kamat, a piac természetelvű mindenhatósága és a haszonelv
érvényre juttatása jegyében azonban valami sokkal fontosabbat is
kitagadtak az emberi civilizáció gondolati rendszereiből: az erkölcsi
világrendet. Persze nem azonnal és nem kategorikusan, de a végpont aligha lehetett más.
Igazából itt, és emiatt kezdett széttöredezni, aprózódni,
szubkultúrákra korcsosodni az emberi kultúra, és ez a folyamat még ma is
tart.
A „modernség” kirekesztette a világból az erkölcsi világrendet,
ami nélkül pedig nincs tartalmas emberi civilizáció, nincs perspektíva,
lényegében véve jövő sincs.
Az erkölcsi világrend azonban nem feltétlenül kötődik Isten létéhez vagy nemlétéhez.
A mindennapok világában az erkölcsi világrend legfőbb őre: a líra.
A valódi líra.
2013. szeptember 26., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése