Nyolcvanötödik rész
A kitérők után visszatérek a művésze – vagy a költészet – halálának
problematikájához. A „művészet halála” problémáját Hegel vetette fel, és
jelenleg is visszhangozza a filozófia, az etika, a poétika és a
művészetfilozófia.
Gyakran bizonygatják, mennyire igaza van Hegelnek, és garmadával
sorolják mindama jelenségeket, amelyek a szemükben a művészet halálának
bizonyítékait képezik. Szó esik a képzőművészet minden ágáról, bő lére
eresztve ecsetelik, mennyire hanyatlik a festészet, a szobrászat, hogy
miféle abszurd mázolmányok és mennyire torz figurák, esetlenségek,
minden korábbi elvet mellőző, helyenként szánalmas „alkotások” lépnek a
korábbi művészeti korszakok mesterműveinek helyébe; minden Hegel szavait
igazolja. Hogy a képzőművész gyakran szélhámos, még gyakrabban
üzletember, és az egész manapság már csak a „celebség” egy sajátos
változata – régen nélkülözi már az igazi művészetre jellemző erkölcsi
hátteret.
Még optimista érvelések is gyakran emlegetik a művészet halálát. Ezek
általában arra hivatkoznak, hogy a technikai eszközök fejlődésével a
képzőművészet elveszítette eredeti funkcióit. Ezek az érvelések sok
igazságot tartalmaznak, de vitatható állításokat is. Nincs itt terem még
vázlatos ismertetésükre sem, csak annyit jegyeznék meg, hogy az egyes
művészeti ágak filozófiájának, célrendszerének belső tisztulása,
„poétikájuk” meg-, illetve újrafogalmazása lehet a problémák megoldása.
A társadalmi közeg változásaira, az egyes művészeti ágak helyzetének
tisztázatlanságára is igen sokan hivatkoznak a művészet halálával
kapcsolatban. Helyüket kereső új művészeti ágak is vannak, már az is
kérdés, mi is voltaképpen a művészet, mi tekinthető annak és mi nem.
Az érvelők idézte példák tömkelege azonban nem azt támasztja alá,
hogy a művészet megszűnne, vagy haldokolna, inkább azt jelzik, hogy az
általános kulturális válságban nehezen találja a helyét. Sokszor tévútra
fut, számos kiüresedett és rossz alkotást hoz létre, nehezen kommunikál
a társadalommal, nem tudja megfogalmazni saját céljait és feladatait.
Ma a művészet hajóját nagy tömegű felesleges ballaszt terheli,
fogalom-és értékzavar van körülötte, gyakran szubkultúrává válva
jelentéktelenedik, a kommunikációs káoszban nehezen boldogul. Igen sok
harsány és gusztustalan jelenség élősködik rajta, problematikus
viszonyban van politikával és gazdasággal éppen úgy, mint a celebek
világával. Gyakran a társadalom „elitjéhez” sodródva művészeti
elit-jellegét veszíti el.
A „művészet halála” azonban még így is túlságosan teátrális, és
kevéssé valóságszerű megfogalmazás; harsány tragikuma nem jelzi, hanem
éppenséggel eltakarja a lényeget.
Hogy állunk a líra „halálával”?
Ezt talán még harsányabb atonális zsivaj kíséri, mint a
képzőművészetekét. Sokan „meg vannak győződve” Hegel „jóslatának”
zsenialitásáról. Hivatkoznak arra, hogy lám, „a mai költészet” valóban a
felbomlás, hanyatlás, szétesés látványos jeleit mutatja.
Egyes kanonizált költők erre rá is játszanak, nyilvánvalóan ebből
élnek. Tolluk nyomán nemcsak a vers és a poétika, hanem a magyar nyelv
is atomjaira esik szét. Perverz módra ünneplik önmagukat, mint a nyelv
és költészet felszámolóját. Ezer izzadságszagú dilettáns-gyanús
harsányság kíséri ezt a szellemi mazochista orgiát; az egyik
mesterségesen lesz gügye, a másik kakofonikus betűhalmazra „írja szét
magát”, a harmadiknál minimális líraiságot sem hordozó mellékmondatok
kusza kavalkádja kap „vers” elnevezést, a negyedik meg tobzódik a cél és
értelem nélküli öncélú mesterkéltségben.
Mindez látszólag „igazolja” a művészet halálán belül a költészet halálának elképzelését.
Pedig dehogy igazolja!
Mindez természetesen csak a kanonizált költészeten és annak
holdudvarán belül érvényesül, ott létezik, az a terület helyenként olyan
rezervátum, amely poétikai értelemben régen elszakadt nemcsak
mindenféle hagyományos poétikától, hanem minden hagyományos lírai
értékrendszertől is.
Érdemes-e, lehet-e a líra haláláról beszélni? Felszámolja-e önmagát a líra?
A „művészet halálát” felvetni csak akkor van értelme, ha a
művészetet mindenestül korjelenségnek tekintjük, amely kizárólag az
emberiség történetének valamely korszakára jellemző, és annak
lezárultával maga is megszűnik.
A lírára nem ez a jellemző. Minden korban, minden nemzedékben újjászületik, gyakran a kanonizált formák és tartalmak dacára.
Folytatása következik.
2013. július 18., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése