Nyolcvanhatodik rész
A líra nem az emberiség történetének valamely szakaszában
jelenik meg, hogy utána eltűnjön, a líra az emberiség örök tulajdona, ha
úgy tetszik, Isten adománya. Minden korban, minden időben újjászületik, nélküle nincs emberiség.
A költészet haláláról szóló fejtegetéseket és jóslatokat
háttér nélküli együgyű fecsegésnek kell tekintenünk akkor is, ha egész
intézmények bizonygatják megbízhatóságukat. Akkor sem lenne egyéb buta locsogásnál, ha törvény mondaná ki.
Természetesen nem csupán a líra az emberiség egyetlen, örök adománya, de a szerelemmel, mint az emberi lét egyik legfontosabb törvényével a szerelem van a legbensőségesebb viszonyban.
Van még az emberiségnek hasonló örök adománya, talán nem is egy. Ezek közül az egyik legfontosabb a mítosz.
Éppen a huszadik század ideológiai és filozófiai zavarainak közepette derült ki, mennyire szívós a mítosz. Az emberiség legmaradandóbb irodalmi formái közé tartozik. Elpusztíthatatlan,
terjedésének és fennmaradásának nem vet gátat sem a nyelvek változása,
sem a gazdasági fejlődés vagy hanyatlás. Sőt talán a mítosz az emberiség anyanyelve.
A XIX. század második feléétől mítosz-elméletek tucatjai
születtek. Szinte mindegyik fontos gondolatokkal járult hozzá a mítosz
értelmezéséhez, de a mítosz fogalma gyakorlatilag definiálatlan és
definiálhatatlan. Mindannyian tudjuk, ha mítosszal kerülünk szembe, de a
meghatározási kísérleteken a mítosz kacag. Ha úgy érezzük, végre
megfogtuk, valamiféle barbatrükkel azonnal bebizonyítja, hogy tévedtünk;
van még olyan dimenziója, tulajdonsága vagy funkciója, illetve képes
olyan irányba változni, amit nem kalkuláltunk a definícióba, amivel a
meghatározási kísérletünk semmit sem tud kezdeni.
A legtöbb mítosz-értelmezés fontos dolgokat mond a tárgyról, de ezek mind csak féligazságok.
A tudósok szemében – tisztelet a kevés elfogulatlan kivételnek! –
a mítosz csak a „valótlanság” szimbóluma; ennek megfelelően „mítoszt
rombolni” mindig valami „felvilágosult”, valami „haladó”, valami „komoly
tudományos” tevékenység. Pedig a tudomány nagyon kevés dologgal tudott
és tud annyit ártani, mint éppen az örökös mítoszrombolásával.
Az ókorban Euhémerosz állította azt, hogy a mítoszok mögött elfeledett, régi korszakok eseményei lapulnak. A
jelenlegi tudomány képviselői kedélybetegséget kapnak ettől a
gondolattól, de tagadhatatlan, hogy Euhémerosz követői gyakran mértek
vereséget ennek jegyében a bürokratikus tudományra. Mindenki ismeri Heinrich Schliemann és Trója történetét,
de korántsem ez volt az egyetlen eset, amikor Euhémerosz holta után is
fügét mutathatott a nagyképű tudománynak. Mükénét is monda szülte
helynek vélték, ahogy Babilóniát és Asszíriát is a mesék birodalmába
utalták egészen addig, amíg néhány ráérő brit és francia diplomata ásni
nem kezdett a Kétfolyam közének elhagyatott tell-jein, hogy aztán az ásó
tudományának világra szóló diadalait arassák, és bebizonyítsák, hogy az
ókori Mezopotámia valóban létezett, Babilon, Ninive, Ur vagy Uruk
pontosan olyan városok voltak, amilyeneknek a Biblia tartja őket.
Ktésziasz és Hérodotosz szerint Babilonnak kétszázhatvan őrtornya
volt. Ezen is nyegle modorban élcelődött sokáig a tudomány. Egészen
addig, amíg Robert Koldewey ki nem ásta Babilon városát. Akkor
kiderült, hogy a görög világutazók jelentős mértékben alábecsülték a
babiloni őrtornyok számát, háromszázötvennél is több volt belőlük.
Minden tudomány a saját korának közhelyeiből indul ki, amikor
mérlegre teszi a múlt szavait, egyebek mellett a mítoszt is. A XIX.
században az ókori görögök sportkultuszát is megkérdőjelezték, volt
olyan professzor, aki megfellebbezhetetlen modorban nyilatkoztatta ki,
hogy lehetetlen annyi sportrendezvényt szervezi, amennyiről a hellenisztikus kor írásos forrásai beszámolnak”. Az idő túlhaladta a filisztert, ma már tudjuk, hogy nagyon is lehetséges, még a forrásokban szereplőknél sokkal többet is, ezen a mi korunk már nem akad fenn.
Richard Leakey antropológus egy helyütt azt fejtegeti, hogy az
emberré válásról keletkezett hipotézisek minden időben magukon viselték
az őket kiagyaló korszakok legdivatosabb erkölcsfilozófiai
elképzeléseit, a korszak közérzetét. Charles Darwin korában az emberré válás felfogása “…azt
a Darwin korában uralkodó nézetet visszhangozta, miszerint az élet
küzdelem, a haladás letéteményesei pedig a kezdeményező készség és a
buzgó fáradozás. Ez a viktoriánus erkölcsiség hatotta át a tudományt is,
és megszabta az evolúció — többek között az emberi evolúció —
szemléletének módját.”
A XX. század első évtizedében, “…az Edward-kori derűlátás idején
azt tartották, hogy az agy és a magasabb rendű gondolatok tesznek minket
azzá, amik vagyunk…az ember evolúciójának mozgatórugója kezdetben nem a
két lábon járás, hanem az agy megnagyobbodása volt.”
A két világháború között az emberiség a technika bűvöletében élt. Nem
véletlenül ekkor alakult ki az “eszközkészítő ember” hipotézise: “E
feltevés szerint, amelyet Kenneth Oakley, a londoni Natural History
Museum munkatársa fogalmazott meg, a kőeszközök…készítése jelentette
evolúciónk fő hajtóerejét.”
A második világháború idején ember és emberszabású majom legfőbb
megkülönböztető jegyének, az evolúció motorjának — a tudatos erőszakot
tartották. “Az “ember mint gyilkos emberszabású majom” gondolata,
amely az ausztrál anatómus, Raymond Dart nevéhez fűződik, széles körű
támogatásra talált, valószínűleg, mivel magyarázattal (vagy mentséggel)
szolgált a háború iszonyatára.”
A hatvanas évek közepétől a vadászó-gyűjtögető emberben látták az
ember származásának kulcsát. Kutatócsoportok tanulmányozták a továbbra
is őskori körülmények között élő népcsoportokat. “Kialakult a
természettel összhangban élő ember képe, aki ha bonyolult módon
kiaknázza is a természeti erőforrásokat, tiszteletben tartja a természet
erőit. Az emberiségnek ez a látomása egybevágott az ekkor szárba
szökkenő környezetvédelemmel, de az antropológusokra amúgy is mély
benyomást gyakorolt a vadászatból és gyűjtögetésből álló kevert
gazdaságnak az összetettsége és anyagi biztonsága. Mindenesetre a
vadászatot hangsúlyozták inkább. 1966-ban jelentős antropológiai
tanácskozásra került sor Chicagóban “A vadászó ember” címmel. A gyűlés
alaphangja fölöttébb egyszerű volt: a vadászat tette az embert emberré,
jelentették ki.”
Leakey végül a legújabb régészeti és molekuláris biológiai bizonyítékokra hivatkozva kijelenti: “Bármilyen
evolúciós hajtóerő hozta is létre a két lábon járó emberszabású majmot,
ennek nincs köze az eszközhasználat és -készítés képességéhez”. Hát persze, hogy nincs!
Richard Leakey áttekintése rendkívül tanulságos. Éspedig nemcsak azért, mert szemléletesen igazolja, hogy minden
korszak “objektív” tudományos szemlélete végső soron a korszak
közgondolkodásán, voltaképpen a korszak intellektuális társasági
közhelyein alapul. Legfőképpen azért, mert kiváló példát szolgáltat
rá, miképp lehet az “objektivitás” hajszolása közben az emberiség
“legszemélyesebb ügyeivel”, tulajdon genezisével foglalkozó tudományból
módszeresen kifelejteni az “emberi tényező” belső szerkezetét —
voltaképpen magát az embert. A “létért folytatott harc”, “az agy
növekedése”, az “eszközkészítés”, a “természet erőforrásainak
kiaknázása” a “vadászat”, a “gazdaság” mind-mind külsődleges dolgok, a
folyamatnak nem a lényegi, hanem a tüneti oldalához tartoznak. A lényeg egészen másutt található.
Az emberen kívül nincs olyan lény, amely a születésétől kezdve olyan
hosszas és alapos gondozást igényelne, mint az ember. Ha nem kapja meg,
nem maradhat életben. Ha nem megfelelő módon kapja meg, önmagára és a
társaira nézve is veszélyessé válhat. A gyermek legalább 8-10 évig
állandó gondozást és odafigyelést igényel. Ha ez nem történik meg, nincs
következő generáció, nem maradhat fenn az emberiség. Az őskori
viszonyokra jellemző egymásrautaltságban minden generáció léte kulcskérdés;
ha csak egy is kiesik, felborul a csoport életének ritmusa. Az emberi
élet időtartama a mainál rövidebb lehetett, a fiatalok munkaerejére
mindenkor szükség volt. Ráadásul a gyermeket gondozó személy – az anya –
maga is gondozásra szorul. A legkritikusabb időszakban teljes értékű
munkavégzésre, illetve a gyermek ellátására egyidejűleg képtelen.
Valamiféle “infrastruktúrának” kell mögötte állnia – ami csak a család lehet.
Emellett ilyen időszakok egy anya életében nemcsak egyszer fordultak
elő; a csecsemő- és gyermekhalandóság miatt a gyerekeknek legfeljebb a
fele érhette meg a felnőttkort: az anyának szülnie kellett annyiszor,
ahányszor csak lehetett. A család többi tagjának pedig biztosítania
kellett anya és gyermeke ellátását.
Az antropológusok sok értékes adatot meríthetnek a még ma is őskori
körülmények között élő népek életének közvetlen tanulmányozásából, a
legfontosabb kérdésben azonban az itt nyert tapasztalatok alighanem
félrevezetik őket. Ma csupa olyan népcsoport tartozik ide, amelyek több
ezer éve megszilárdult életmóddal rendelkezve élnek nagy vonalakban
állandó földrajzi és éghajlati viszonyok között. Az őskori ember életét
azonban olyan krízisek jellemezhették, amelyek a mai “természeti népek”
számára ismeretlenek. A földtörténet utolsó néhány százezer éve — a mai
ember, a Homo sapiens sapiens kialakulásának időszaka — tele van
geológiai eseményekkel. A jégkorszakok gyökeresen átalakították földünk
földrajzi és éghajlati viszonyait. A legutóbbi jégkorszak igen gyorsan
fejeződött be, ami több ezer éven át tartó példátlan éghajlati
anomáliákkal járhatott. Egyes területek kiszáradtak, a korábban virágzó
Szahara elsivatagosodott, a világtengerek szintje legalább száz méterrel
emelkedett, korábban lakható területeket elöntött a víz. Képzeljük el
az ezzel járó hőmérsékleti ingadozásokat, hirtelen szárazságokat vagy
véget nem érő esőzéseket és a katasztrofális áradásokat. Mindezt
földrengések és vulkánkitörések kísérhették. Nem volt sem állandó,
biztonságos földrajzi környezet, sem pedig megszokott időjárás. Az
emberek életében néhány éves viszonylagos helyben maradást akár több
ezer kilométeres kényszerű vándorlás követhetett. Az emberiség mindezt
túlélte. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha nemcsak magányos túlélők vészelték át az eseményeket, hanem túlélték a szülők, túlélték a gyermekek, túlélte a család.
Az emberi világban apa, anya és gyermekek között olyan mély és
tartós érzelmi kötelék létezik, amely az állatvilágban teljesen
ismeretlen. Senki se kezdje itt most felsorolni az ezzel ellentétes
tapasztalatait és az általa ismert ezzel ellenkező statisztikai adatait,
mert mindez itt most nem releváns. Minden korban lehettek sikertelen,
szétszóródó, továbbélésre alkalmatlan, deviáns családok, de az emberiség
létét sohasem az ilyen családok viszik tovább. Hagyjuk a mai válási
statisztikákat meg a csonka családokat is békén, mert most a csonka
családok mögött is olyan óriási társadalmi infrastruktúra áll, –
egészségügy, oktatásügy, szociálpolitika stb.; ha jól működnek, ha
rosszul – amely az őskorban nem létezett. A mai ember alapvetően a
médiából tájékozódik, amely – amellett, hogy roppant mennyiségű
információval látja el – igen nagymértékben félre is vezeti. Egymillió
család “eseménytelen” mindennapi életében semmiféle olyan “hírérték”
nincs, amely felérne azzal, ha az egymillió-egyedik családban valami
szörnyűség történik. A híradók napi rémségpanorámája azzal a veszéllyel
jár, hogy az emberek úgy vélik, a világban állandóan csupa borzalom
történik. A hírérték a mindennapitól eltérőt, az abnormálist, a
látványost és a sokkolót preferálja. A média nagymértékben ludas abban,
hogy a művészet a világról és az emberről olyan reménytelenül
pesszimista képet alakított ki, amilyet kialakított. Fentebb már
beszéltem erről. Pedig az emberiség léte az egyedi események egyedi
“fontosságát” is beleszámítva sem a napi borzalmaktól függ, hanem azon
családok millióitól, amelyek csendben és békésen élik mindennapi
életüket. Ők azok, akik “művelik a csodát és nem magyarázzák”, ahogy a
közhely mondja. Ahogy az őskori családok is. Mert az emberiség az embernek a hozzá közelálló másik emberhez fűződő mély érzelmi közösségéből, a szeretetből sarjadt. A szeretet által vagyunk emberek, és a szereteten alapuló emberi cselekvés tart meg bennünket évtízezredek óta.
Nem a puszta intelligencia, hanem az érzelmeken alapuló intelligencia az, amely az embert emberré teszi. Az ember cselekedhet ugyan ezzel ellenkezően, de megmaradni csak ez által maradhat meg. “…legmélyebb
érzéseink…nélkülözhetetlen kalauzok, s fajtánk létezése múlhatott azon,
hogy olyan sokat nyomnak a latban. Jelentőségük valóban rendkívüli.
Csak a szeretet hatalma — a szeretett gyermek megmentésének sürgető
kényszere — téríthette el a szülőket saját életük megmentésétől. Az ész
vitathatja az ilyen önfeláldozás értelmét, a szív semmiképpen.” (COLEMAN, D)
Azok az evolúciós elméletek állnak a valósághoz a legközelebb,
amelyek az emberiség túlélésében a szeretet semmivel sem pótolható
szerepét hangsúlyozzák. A szeretet az emberi létezés legfontosabb törvénye
.
A modern világ hozzászoktatott bennünket ahhoz, hogy az emberi
érzelmeket “valami fontosabbhoz” viszonyítva másodlagosnak tekintsük.
“Hivatalos” körülmények között szinte szégyenkezve beszélünk róluk. Az
irodalomtörténetnek kifejezetten olyan korszakai vannak, amikor a művek
egy jelentős része arra tanítja az olvasót, hogy érzelmei helyett
“valami fontosabb” elvet kövessen. Ide tartozik például számos francia
klasszicista dráma. Corneille Cid című tragédiájának hőse arra
kényszerül, hogy az apját ért pofon miatt ölje meg a szerelme édesapját.
Xiména – bár elvben szereti őt – lehetetlen helyzetben van: Ha Rodrigo
nem teljesíti a “kötelességét”, – azaz nem öli meg az ő édesapját – nem
méltó az ő – Xiména – szerelmére. Ha azonban “kötelességét” teljesítve
meggyilkolja Xiména apját, a lánynak Rodrigo halálát kell akarnia.
Közben állandó tirádákat zengedez, amelyeknek egyik fő szólama a “gyáva
érzelem” megvetése. A Cid a franciák nemzeti drámája, ma is gyakran
mondják valamire, ami különösen tetszik: “Szép, mint a Cid.”
Pedig a szituáció sokkal abszurdabb, mint Beckett vagy Ionesco bármelyik
helyzete, mert nem őszinte. Ráadásul merőben absztrakt is, ilyen
mivoltában pedig képtelen és embertelen. Corneille egy másik – Horatius
című – tragédiájában az egyik Horatius attól “magasztosul hőssé”, mert
fivéreit elveszítve legyilkolja húgai férjeit és vőlegényeit “a haza
üdvéért”; magyarán azért, hogy Róma uralkodhasson Alba Longa fölött. Az
emberi érzelmekkel szembeállított “fennkölt kötelesség” ezekben a
darabokban nem egyéb, mint a feudális szolgalelkűség által kialakított
konvenciók erénnyé magyarázása, amely attól válik abszurddá, mert
szembeállítják az emberi érzelmekkel. Az emberi érzelmekkel
szembeállítva minden abszurddá válik.
Egy időben hazánk közgazdász bölcsei gyakorta előszeretettel
nyilatkozgattak arról, hogy a világot nem az érzelmek, hanem a “kemény
gazdasági igazságok” irányítják. Az ilyesfajta bölcselkedést sohasem
tekinthetjük teljes értékűnek, hanem heideggeri értelemben vett
fecsegésnek kell tartanunk. “A fecsegés, a kíváncsiság és a
kétértelműség jellemzi azt a módot, amelyben a jelenvalólét
mindennaposan a maga “jelenvalósága”, a világban-benne-lét
feltárultsága. A jelenvalólétnek ezek a jellemzői mint egzisztenciális
meghatározottságok nem kéznéllevők, hanem ezek alkotják együttesen a
létét. Bennük és létszerű összefüggésükben lepleződik le a mindennapiság
létének az az alapmódja, melyet a jelenvalóság hanyatlásának nevezünk.” (HEIDEGGER)
Bizony, az abban való hit, hogy a világot az úgynevezett “kemény
gazdasági igazságok” irányítanák, nem egyéb, mint “a jelenvalólét
hanyatlása”. Meg kell kérdeznünk a közgazda-sovinizmus eme sarkalatos
tételének hirdetőit, van-e gyermekük. Amennyiben nincsen, azt kell
kérdeznünk tőlük, mi értelme az általuk esetlegesen produkált – vagy nem
produkált, esetleg kizárólag periodikus leépítések örökös ismételgetése
által produkált, és merőben pillanatnyi – anyagi haszonnak. Amennyiben
van gyermekük, fel kell hívnunk a figyelmüket a következetlenségükre;
hiszen a gyermekre fordított költségek az ő elméleti megfontolásaik
szerint a “nehezen megtérülő”, vagy még inkább a “kifejezetten
improduktív” kategóriába tartoznak, és a “kemény gazdasági igazságok”
szellemében számukra előnyösebb lenne, ha a gyermekkel való sok
vesződség helyett eleve “készen” fogadnák örökbe az utódot, ahogy azt
egy időben a római császárok tették. A “kemény gazdasági igazságokról”
szóló fecsegés nemcsak életidegen, hanem zárt kör, circulus vitiosus,
amelyből nem vezet út az emberség irányába. Akiket sújt, azok valahogy
túlélik, hirdetője azonban egész életére az áldozatává válhat: vagy úgy,
hogy eszerint élve elpazarolja az életét; vagy pedig úgy, hogy a
munkájában és a magánéletében érvényesülő elvek kibékíthetetlen
ellentmondása révén emberileg lehetetlen helyzetbe hozza önmagát.
A “kemény gazdasági igazságok” életet irányító tétele – azaz a
gazdasági végzet és a gazdasági sovinizmus ideológiája – nemcsak azért
veszedelmes, mert az “olcsó munkaerő” embertelen jelszavát alkalmazva
családok tízezreit tartja mindennapos gazdasági ostromállapotban.
Veszélyes azért is, mert beszivárgott a mindennapi életbe, és ott is
kialakította a neki megfelelő életfilozófiákat. Manapság a leggyakoribb
ilyen a fiatal házasok “előbb az anyagiak, aztán a baba” elképzelése,
amelyet a leggyakrabban a család középkorú “bölcsei” sugalmaznak a közös
életet éppen elkezdő fiataloknak.
Ez tipikus példája annak, miként hagyományozza valamely nemzedék a
saját köreiben tömegesen megvalósított effektív boldogtalanság valamely
változatát az őt követő generációknak. Ha a fiatalok megfogadják,
mókuskerékbe kerülnek; “az anyagi javak biztosítása érdekében”
filozófiai és érzelmi önkorlátozásra szánják el magukat. Ezzel
óhatatlanul elismerték a gazdasági végzet uralmát az életük fölött. Ha
már egyszer elfogadták az összemérhetetlen jelentőségű tényezők
egymásnak való megfeleltetését, szó sem lehet szabad akaratról; hiszen a
mindennapi érzelmi evidenciák is kérdésessé válhatnak. Ezután mindig
lesz valami, ami “fontosabb” a gyereknél. Lassan azon kapják magukat,
hogy a puszta együtt maradásukért is egyre inkább meg kell dolgozniuk.
Az önmaguk érzelmi és lelki élete feletti ellenőrzés visszaszerzése
napról napra nehezebbé válik.
Az, hogy szert tesznek-e anyagi javakra, igazából nem számít, hiszen a
dolgok alapvető tisztázatlansága miatt filozófiai értelemben ilyen
körülmények között minden szerzemény kártékony. Vagy az életre szóló
rabszolgaságuk eszköze, a kifelé adott magyarázatok örökös hivatkozása
alapja, az egyre kétségbeesettebb önigazolás végső érve lesz; vagy a
családi összetartást megbontó erő, hiszen a gazdasági végzeten
alapuló gondolkodás behatol az életük minden szférájába, minden
személyes döntést meghatároz, és módszeresen kiszorítja őket a saját
életükből. Az évek múlásával mind kevesebb esélyük marad arra, hogy visszatalálhassanak önmagukhoz.
Az ilyen gazdasági vagy egyéb okoskodások voltaképpen szintén
mítoszok, de mítoszként egydimenziósak, mert nincs bennük semmiféle
mélyebb emberi távlat, nincs lelki-szellemi értelemben vett tartalék, és
tökéletesen azonosak önmagukkal. Igazi mítosszá akkor válhatnának,
ha energiával töltekeznének fel, elmélyülnének, második és harmadik
jelentésréteget vennének fel – akkor pedig az eredeti értelmük is
megváltozna.
Jelen korunk egyik alapvető mítosza a demokrácia. A politikai
ideológiának már világszerte ismert eszköze, vágyott állapot, de
igazából még sehol sem sikerült valóra váltani. Mindazon állami
berendezkedések, amelyek ma önmaguknak a demokrácia elnevezést
vindikálják, még nagyon messze állnak a demokrácia „plátói” ideáljától. A
jelenlegi kormányzati rendszereket Platón vagy Arisztotelész – ha csak
egy kicsit is tanulmányozná őket – semmiképpen sem nevezné
demokráciának, alighanem erre az oligarchia elnevezést használná,
ami olyan államrendet jelent, ahol ténylegesen valamely, az anyagi
lehetőségeivel, származásával, vagy kapcsolatrendszerével uralkodó
kisebbség kezében van a tényleges hatalom.
Fentebb már említettem, hogy a piac maga is mítosz. Tiszta
formájában voltaképpen utópia, és a modernebb közgazdaságtani elméletek
készséggel ismerik el, hogy „szabad piac” nem létezik, sohasem létezett,
voltaképpen lehetetlenség. A világot elvileg irányító piac rendszeréről
szóló tanok sajátos, egydimenziós mítoszrendszert alkotnak, amely
legfőképpen arra hivatott, hogy a valós folyamatokról a figyelmet újkori
szokás szerint valamiféle fiktív személytelen mechanizmusra, kreált
összefüggés-rendszerre terelje. Az egydimenziós mítoszokból mindig a politikai ideológia húz hasznot.
Ezek ismeretében térnék vissza Euhémerosznak a mítoszokkal
kapcsolatos álláspontjára. Természetesen nem igaz, hogy mindig minden
mítosz mögött valami konkrét történelmi eseménysor húzódna, de tüstént
azt is el kell mondanom, hogy sokkal több mítosz mögött húzódik valódi történelmi esemény, mint azt bárki feltételezné. Mély a múltnak kútja, és az ember sokkal régebben van a Földön, mint azt az evolúciós dogmák szemellenzője mögé vonul tudomány el merné ismerni.
Az emberiség – amnéziában szenvedő faj. A régiség tudatos
emlékei régen kivesztek, elhaltak, megsemmisültek, elmerültek a múlt
feneketlen kútjának mélyén, ahogy az eddig beszélt nyelvek többsége is.
Számos körülmény mutat arra, hogy az emberiség sokkal korábban keletkezett annál, mint amit ma feltételezünk. Az
általunk jelenleg történelemnek nevezett korszak kezdete óta az ember
egyetlen vadon élő növényt sem tudott házivá nemesíteni, ahogy egyetlen
vadon élő állatot sem háziállattá szelídíteni. Jelenlegi kultúrnövényeink és háziállataink eredete kivétel nélkül mind a messzi múlt homályába vész.
Ez és néhány más körülmény alázatra, óvatosságra int a múlt
tekintetében. Nyilvánvalóan a tudományban is folytatódni fog „az
időmélység hátrálása”, de korántsem olyan ütemben, hogy megfogható időn
belül valódi ismereteket szerezhessünk önmagunkról, saját távoli
múltunkról.
Az emberiség történetének valódi mélységéről tájékoztatnak bennünket a mítoszok. De még mielőtt ezt tovább gondolnánk, azt is el kell mondanom, hogy a mítosz nem pusztán az emberiség emlékezete. Több és kevesebb is annál. Nem kronologikus történelem és nem is valamiféle történeti rendszer. Több és kevesebb is annál. A mítoszokban az emberiség önismerete rejtőzik az emberi közösség történetének sajátos kódjaiba ágyazva.
Az eddigi mítoszelméletek szerzői közül sokan alkottak valóban maradandót. Bronislaw Malinowski mítoszok, szokások, hiedelmek és emberi kapcsolatok viszonylatában fedezett fel hallatlanul izgalmas dolgokat. Sir James George Frazer irányzata
egyebek között mítosz és rítus elválaszthatatlan kapcsolatáról,
rituális királygyilkosságokról derített ki nagyon lényeges
összefüggéseket. Hosszan sorolhatnám a többieket is. Azt hiszem, talán Carl Gustav Jung jutott a legmesszebb. A mítoszok mélyén rejlő archetípusok elmélete
valószínűleg a XX. század legnagyobb tudományos felfedezései közé
tartozik; hozzásegít bennünket ahhoz, hogy valóban többet tudjunk
önmagunkról.
A mítosz nem kötődik konkrét eseményekhez, évszámokhoz, számításokhoz, de nem is válik soha puszta absztrakcióvá. Minden
nyelven újjászületik, minden szituációhoz alkalmazkodik, minden korban
újjáépíti önmagát. Kimeríthetetlen. Ezért mondhatjuk azt, hogy a mítosz az emberiség anyanyelve.
A líra pedig az emberi érzelmek foglalata.
Folytatása következik.
2013. július 25., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése