Korábban abbahagytam ezt az esszésorozatot – most folytatom. Több
okom is van rá, legfontosabb, hogy baráti vitát folytatunk egy kedves
hozzászólóval a legutóbbi résznél.
http://lnpeters.sfblogs.net/2009/12/09/fekete-hoeses-vii/#comments
Időnként érdemes elgondolkodni azon, mi is a mítosz. Meg hogy mi is a mítoszrombolás.
Tudóséknál a “mítosz” szó vörös posztó, minden hihetetlen és
alaptalan gyűjtőneve. Ebben persze nincs igaza. Elsorolni is hosszú
lenne, mennyi csúfos vereséget szenvedett a “komoly” tudomány a lenézett
mítosztól – ez az esszé azonban nem erről szól.
Elég széles körben ismert, hogy alternatív történelmi regényt írok
Zrínyi Miklósról. A költő és hadvezér nem hal meg 1664. november 18-án a
kursaneci erdőben, hanem tovább él, és ettől más lesz a magyar
történelem. Nemcsak a magyar, az európai történelem folyama is más
mederben hömpölyög tovább.
Zrínyi Miklós halálát a jelenlegi kanonizált történet-verzió szerint
1664. november 18-án a kursaneci erdőben, Csáktornyától nem messze 16 és
17 óra között egy vadkan támadása okozta.
Ebben az ügyben mi a mítosz? A politikai gyilkosság? Vagy éppen a vadkan?
A vadkan történetét nem az igazság, hanem csak az eltelt idő
szentesíti, az évszázadok által rá rakódó vélekedések mára heggyé
magasodó tömege. Az eltelt idő teszi mind “szilárdabbá”.
A magyar történettudomány akkor kezdődött, amikor még az ország a
Habsburgok uralma alatt állt. Magától értetődik, hogy az uralkodó
dinasztia egyetlen tagját sem lehetett a nemzet hősének
meggyilkoltatásával vádolni. Még közvetve sem.
Még a legellenszenvesebb Habsburg királyt, I. Lipótot sem lehetett ilyesmivel illetni.
A kiegyezés után már lehetett volna – módjával. A történettudomány
azonban sokkal nehézkesebb, kitart a régi mellett. A komoly változáshoz
általában meg kell várni, amíg kihalnak a régi szemlélet képviselői. Ez
örökkévalóságig tarthat, mert a tudományos élet sajátos szokásrendje
révén mindig lehet az ásatag, de “tudományos” – azaz belső
adminisztratív támogatást élvező – nézetek mellé újoncokat találni, akik
a régi tudósok pozícióit örökölhetik.
Az irodalom mindig merészebben nyúl a múlt nézeteihez, a tudomány dogmái nem kötik.
Nem én vagyok az első, aki Zrínyi Miklós halálának hivatalos verzióját megkérdőjelezi.
Ez a téma maga a csoda. Nehéz megérteni, hogy a magyar
történettudomány korról korra miért ragaszkodik még mindig jobb ügyhöz
méltó buzgalommal, ernyedetlen szorgalommal és lankadatlan kitartással
az ócska és ostoba, ezer sebből vérző vadkan-meséhez ahelyett, hogy
végre megkísérelné feltárni a politikai gyilkosság hátterét. A sertés
meséje nem az igazság, hanem a mítosz. Nem is akármilyen mítosz.
A vadkan meséje a legrosszabb értelemben vett mítosz; maguk a gyilkosok találták ki gaztettük fedezésére.
De ezekben a részekben nem a gyilkosságot fejteném ki, hanem – a
teljesség igénye nélkül – arról írnék, hányan is próbálták már
bebizonyítani az igazságot, hogy Zrínyi nem egy felbőszült vadkan, hanem
előre kitervelt, hidegvérrel és könyörtelenül végrehajtott politikai
gyilkosság áldozata lett.
Voltaképpen már Bethlen Miklós Önéletírása sem “ártatlan” a
vadkan-verzió hívei számára. Az erdélyi politikus ezt hosszú
évtizedekkel Zrínyi halála után, ráadásul osztrák börtönben írta.
A maga tömörségében mesterien megfogalmazott szöveg. Látszólag ártalmatlan, pedig minden benne van, ami csak benne lehet. Mert mindent aligha írhatott meg az erdélyi politikus. Írása rendkívül intelligens: szinte a szánkba adja a kérdéseket. És a szánkba rágja a megoldást. Vadkan? Dehogy!
Bethlen nem beszélhet világosabban, de a sorok közt elmondja, mit gondol.
“Kisereglénk a hintóhoz, az úr is, hogy immár hazamenjünk;
estefelé is vala. Azonban odahoza a fátum egy Paka nevű jágert, ki mondá
horvátul: én egy kant sebesítettem, mentem a vérin, ha utána mennők,
elveszthetnők. Az úr mindjárt mondá nekünk Zichyvel ketten, látván, hogy
el akarunk menni vele: öcsém uraim, kegyelmetek csak maradjon itt;
Vitnyédinek, Guzics kapitánynak: csak beszélgessen itt kegyelmetek,
öcsém uraimékkal, csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka,
mindjárt visszajövök.”
Lássuk sorjában:
Mit mondhatott Zrínyinek a Paka nevű “jáger”?
Miért nem akarja Zrínyi, hogy vele menjenek?
Miért “bolond” Paka?
Itt kerül valahol a képbe a vadkan, de egyáltalán nem csörtetve,
ahogy az igazi szokott, hanem szinte észrevétlenül. Ez nem is tud
csörtetni. Ennek ez a létmódja, mert ez virtuális vadkan. Fedezékül
szolgál egy rendkívül ravaszul kitervelt politikai gyilkossághoz.
A vadász – Paka – horvátul beszélt. Zrínyi értette. A
mellette álló Bethlen és Zichy – nem. A kissé távolabb állók közül
Guzics várkapitány horvát anyanyelvű. Bármit is mond Paka, ő értené – ha
közelebb állna. Vitnyédi nem ért horvátul.
Mit mondhatott Paka?
Bármit is mondhatott…
“Csak bocskorban lóra kapa, Paka után nyargala;”
Így indul egy tapasztalt vadász egy veszedelmes, sebzett vadkan
üldözésére? Rendben, hogy korábban is csak bocskorban vadászott, nem
ezzel van probléma. Az, hogy ő egyedül – azaz vadász kísérő nélkül –
szeretett vadászni, nem jelenti, hogy maga bóklászott az erdőben. A
korabeli vadászat egész infrastruktúrát mozgatott. Hajtók, vadászok,
háló stb.
Ha Paka valóban egy sebzett kanról akar beszámolni, miért nem felettesének, a vadászmesternek jelenti?
Egyszerű a válasz. Mert Paka egyáltalán nem egy vadkanról
számolt be. Paka el akarta csalni urát az előre megbeszélt helyre, hogy
ott meggyilkolják.
Vajon mit mondhatott?
Valami olyasmit, amit Zrínyi nem hisz, de utána akar járni. A gróf nem sejti, hogy veszélyben van. Azt gondolja, néhány perc az egész. Hogyan is búcsúzott?
“csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka, mindjárt visszajövök.”
Így válik el a társaitól, aki egy sebzett, de még támadásra képes
vadkan felkutatására indul? Talán még egy végelgyengülésben vonagló
vaddisznóra se így indul. De azzal meg Paka maga is végezhetne.
Mit mondhatott Paka?
“Az úr mindjárt mondá nekünk Zichyvel ketten, látván, hogy el
akarunk menni vele: öcsém uraim, kegyelmetek csak maradjon itt;
Vitnyédinek, Guzics kapitánynak: csak beszélgessen itt kegyelmetek,
öcsém uraimékkal, csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka,
mindjárt visszajövök.”
Zrínyi nyomatékosan kéri, senki se tartson vele. A vendégek számára
udvarias kérés, Guzics számára – választékos modorban közölt parancs.
“egy sabaudus [savoyai], Majláni nevű ifjú gavallér, Guzics öccse
inasa, meg egy Angelo nevű kedves olasz inasa és a lovász nyargalának
utána; mi ott a hintónál beszélgeténk”
Tehát elsőnek egy bizonyos Majláni (Magliani) indult el. Miért? Mi oka volt rá?
Tisztességes oka aligha lehetett…
A többiek elindulása érthető, Magliani után eredtek.
Magliani mégis percekkel hamarabb érkezett. A vadkant Pakán és rajta kívül senki se látta.
A következő részekben áttekintem a sertés-mítoszt megkérdőjelező irodalmat.
Folytatása következik.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése