Nyolcvanharmadik rész
Az ember definiálása mellett azonban nem lehet egykönnyen elmenni.
Ha bárhol valamiféle „tudományos” definíciót keresünk,
gyakorlatilag ugyanazt találjuk, annak idején a ma „átkosnak” minősített
Kádár-korszak általános iskoláiban is tanúsítottak: az ember olyan társadalmi lény, akit a közösen végzett munka, a gondolkodás és a tagolt beszéd jellemez. Más oldalról már vizsgáltam ezt a felfogást, fogyatékosságát aligha kell tovább fejtegetnem.
Az ilyen és ehhez hasonló meghatározások alapján aligha lehet az
ember sajátos, lényegi tulajdonának, emberi mivoltunk lényegéhez tartozó
jelenségnek tekinteni a szerelmet vagy a lírát. Ha jó marxista sablonok
alapján gondolnánk tovább, azok bizony a „felépítményhez” tartoznának.
Ha szakítunk azzal a dogmával, hogy az emberi lényeget
feltétlenül a gazdaság területén keressük, azonnal feltűnik a hasonló
definíciók üressége. A közösen végzett munka, a gondolkodás és a tagolt
beszéd éppenséggel gépeket is jellemezhet, sőt „társadalmi lény” sem
kizárólag az ember lehet. A meghatározás lóg a levegőben.
A fentebbiekben arról beszéltem, hogy a szerelem talán sokkal
átfogóbb és egyetemesebb jelenség annál, aminek hétköznap gondoljuk.
Ezzel nem találtam fel a spanyolviaszt, a filozófia ezt a szempontot
időről időre felveti. Manapság is.
Azt is kifejtettem, hogy a líra is sokkal fontosabb tulajdona az
emberiségnek annál, amit a tankönyvi és akadémiai definíciók állítanak.
Korról korra újjászületik, és állandó reinkarnációival sorra megdönti a
róla alkotott akadémikus elméleteket. A mindenkori kanonizált líra
gyakran került – és kerül – olyan helyzetbe, amikor nagyon messze
sodródik voltaképpeni küldetésétől. Hajlamos a Lótuszevők szigetén
felejteni magát, minden tekintetben alkalmatlanná válni feladatainak
betöltésére. A jelenkori kanonizált líra művelői - illetve a holdudvaruk
- már azt is rendszeresen tagadják, hogy a lírának bármiféle küldetése lenne. Nyilván nem véletlenül.
Pedig az ember definíciójába valamilyen módon bele kell foglalni legalább a művészetet. Talán a lírát is.
Mi is az ember? Mi az ember lényege? Nézetem szerint ezzel
leginkább a lírának kell foglalkoznia, és a jó líra ezt teszi is
becsülettel, sok ezer éve.
A dráma azonban az ember egy másféle, szintén nagyon fontos arcát mutatja. A cselekvő embert. A dráma „az akarat költészete”.
A líra az időtlen teljesség, az epika a múlt, a dráma a mindenkori jelen. A színházi előadás mindig a jelen lévő közönségnek szól, a drámai hős előttünk él, cselekszik, szenved.
Mit mond ma a dráma az emberről? Esetleg többet, fontosabbat, mint a tudomány?
Fentebb említettem, hogy a különféle pályázatokat és díjakat nem
tekintem mérvadónak az irodalmi minőség megítélésében. Hazánkban az
irodalmi pályázatok zömére nem volt jellemző, hogy méltó művet
jutalmaztak volna – tisztelet a kevés kivételnek.
Sok szó esett már a drámáról, legutóbb Madách kapcsán. Olyan
szerencsés helyzetben vagyok, hogy rendelkezésemre áll egy jelenkori
magyar drámapályázat győztesének friss nyilatkozata, amelyet ő maga
(vagy a nevét felhasználva valaki más) tett az interneten. Az eredményt
2013 júniusában hirdették ki.
Az illető pályázatnyertes (vagy valaki a nevében) vitapartnerei
megszólalásaira reagálva a következő roppant érdekes nyilatkozatot
tette:
„…Ez nem a mai drámaírók hibája, hanem így
gondolkodnak a drámaírók kétezer éve. Hős, akinek valamilyen gyengesége
van, vagy elkövet egy végzetes hibát, ezért elbukik. Nem arról van szó,
hogy mi arat sikert a színpadon. Hanem ez a tragédia egyik lényege.
Agamemnón bármilyen nagy hadvezér, megöli a saját lányát. Oidipusz
megmenti Thébát, de lefekszik a saját anyjával. A dráma nem játékszer,
amit arra használunk, hogy hősök dicsőségét zengjük. Arra vannak más
műfajok. Ebben a műfajban szenvedés, kegyetlenség, kicsinyesség,
önhittség, nagyravágyás, szívtelenség van, vidámabb pillanatokban
végzetesen őrült szerelem, esetleg némi vadállati féltékenységgel
fűszerezve…”
Az első megrökönyödés után érdemes megvizsgálni, mit is hordott
itt össze a mélyen tisztelt drámaíró. Ne törődjünk az idézet alapvető
zagyvaságával, ez csak egy hozzászólás. A kemény dogmatikusság már
nehezebb dió, a kijelentések posztlukácsi jellege bizony nagyon is
zavaró.
Csak sorjában.
Mintha kétezer éve másképpen (is) gondolkodtak volna a drámaírók. Főleg ama bizonyos Dárdarázó Vilmos….
„Hős, akinek valamilyen gyengesége van, vagy elkövet egy végzetes hibát, ezért elbukik.”
A tragikus vétség elméletére nem akarnék itt kitérni, könyvtárakat
tölt meg a róla szóló irodalom. Ahogy a fogalom mesterkélt jellegére
vonatkozó is. Mintha manapság már kissé ásatag lenne.
Mindegy.
„Nem arról van szó, hogy mi arat sikert a színpadon. Hanem ez a
tragédia egyik lényege. Agamemnón bármilyen nagy hadvezér, megöli a
saját lányát. Oidipusz megmenti Thébát, de lefekszik a saját anyjával.”
Mintha a tragédia lényege más volna. Mármint, ha egészében szemléljük a műfajt. Félreértések elkerülése végett: a tragédia nem pesszimista műfaj. A tragédia az erkölcsi világrend egyik irodalmi vetülete. Lényege nem az, hogy szörnyűségek történnek és történhetnek a világban, hanem, hogy a rend helyreáll. Ezért tartották más korszakokban olyan nagy tiszteletben, nem pedig azért, mert tele volt rémségekkel és halállal.
A hivatkozott szerző, úgy tűnik, összetéveszti a tragédiát a hírértékkel. Ha
ezer család tisztességben él, az nem akkor hírérték, mintha az
ezer-egyedikben valami borzalom történik. A hírekből úgy tűnik, a
világban csupa szörnyűség történik. Csakhogy a korszak jellegét nem a
szórványos borzalmak, hanem annak az ezer családnak az élete, sorsa adja
meg, amely sohasem szerepel a hírekben.
A mitológiai példákra hivatkozni persze másféle szempontból is
problematikus. Kiváló mitológusok tucatjai jártak utána, mit is takar
Iphigeneia vagy Oidipusz története, hogyan rakták össze, és valójában
mit jelentett a görögök számára. Meg arról is, hogyan is keletkeztek a
ránk maradt darabok. Ismert ókori pletyka szerint például Euripidészt
négy tálentum arannyal vesztegették meg a korinthosziak, hogy készülő
Médeia-tragédiájában a hősnő gyermekeinek meggyilkolásában ártatlannak
állítsa be elődvárosukat, Ephürét. Euripidész meg – a fáma szerint – a
megvesztegetés miatt tette a saját gyermekeit meggyilkoló asszonyi
szörnyeteggé Médeiát.
Fentebb kimerítően beszéltem az Antigónéról, nem ismétlem az ott
elmondottakat. Meg azt is, hogy mit tekintek a ránk maradt legjobb görög
darabnak. Az efféle antik témák legnagyobb baja az, hogy már az ókorban is nagyon keresettnek és mesterkéltnek tartották őket. Kevés
olyan mai előadást láttam, ahol az ilyen görög téma maivá válhatott, a
többség az irodalomtörténeti illusztráció szintjén maradt. A rendezők
persze nyilatkoztak mindenféle zöldséget. A „pártatlan” kritika is.
„A dráma nem játékszer, amit arra használunk, hogy hősök dicsőségét zengjük.”
Bizony nem játékszer. Nem is arra való, hogy különc perverziókkal sokkolja a nagyérdeműt. „Arra vannak más műfajok.” Nem is ijesztgetésre. Nem is nyílt színi pornóra. Arra is „vannak más műfajok”.
Vajon miért gondolják csökönyösen a kanonizált szerzők, hogy a
csüggeteg pesszimizmus és a komor nihil mindig „komoly”, a távlatok
keresése meg „komolytalan”? Ennek éppen az ellenkezője az igaz.
„. Ebben a műfajban szenvedés, kegyetlenség, kicsinyesség,
önhittség, nagyravágyás, szívtelenség van, vidámabb pillanatokban
végzetesen őrült szerelem, esetleg némi vadállati féltékenységgel
fűszerezve…”
Ezek szerint ez volna a mai jelen. Lehetséges, hogy részünk van
benne. Olyan ez, mint csaknem bármelyik mai kanonizált drámaíró
típus-megnyilatkozása, egyiknél sem ostobább, vagy értelmesebb.
Csakhogy…
Valami mintha a feje tetején állna.
Mintha a mai magyarországi meg környékbeli lakosok zöme sokkal többet tudna arról, hogy ebben a világban szenvedés, kegyetlenség, kicsinyesség, önhittség, nagyravágyás, szívtelenség van, mint amit a hasonló darabok felvonultatni képesek. Mert ők mintha azt is tudnák, hogyan kell a „szenvedés, kegyetlenség, kicsinyesség, önhittség, nagyravágyás, szívtelenség” világában
életben maradni, családot fenntartani, emberi módon szeretni. Régen nem
volnánk, ha nem így lenne. Nem mindenki síbolt össze súlyos milliókat,
és nem mindenki evakuált nyugatra. Hanem a hülyébbnél hülyébb
„csomagok”, törvények és állandó átszervezések, meg az évtizedek óta
gyakorlatilag permanens válság ellenére élünk, dolgozunk, házasodunk,
gyermekeket nevelünk, és tudunk örülni. Ma a hétköznapi ember életben
marad, a dráma meg szenveleg.
Mintha az irodalom feladatai közé a távlatok felmutatása is oda tartozna. Mert az írónak „hivatalból” kötelező messzire látnia. Ha a világ lényege szenvedés, kegyetlenség, kicsinyesség, önhittség, nagyravágyás, szívtelenség volna,
mai divatos szóhasználattal élve régen „bedőlt” volna az emberi
civilizáció, és ma hangyák és darazsak képeznék a Föld leginkább
társadalmi lakosságát.
Az idézett nyilatkozat alapján talán Seneca vérgőzös darabjai a világirodalom legjobb drámái.
A dráma valami más. Shakespeare. Az ő világa mindig több. Titkokkal
teli. Még a legsötétebb pillanatokban sem vész el a távlat. (Az
előadásokban ma persze gyakran, de ez a darabjait
húzó-nyúzó-nyirbáló-herélő darmaturgok meg a „nagy tudású” rendezők
lelkén szárad.)
A vége a legszebb:
„vidámabb pillanatokban végzetesen őrült szerelem, esetleg némi vadállati féltékenységgel fűszerezve…”
A szerelemből is csak a fogyatékosság érdekelheti a drámát? Szánalmas tévedés.
Tudott dolog, hogy általában a szerelem ábrázolása szokott a drámai
művek egyik Achilles-sarka lenni. Meg az előadásoké is. Gyanítom, ezen a
téren igen komoly szemléletváltásra van szükség. A szerelem az emberi
élet döntő, semmivel sem helyettesíthető jelensége. Ha társadalmi
méretekben vált volna kórossá, a kipusztulás szélén állnánk. De a hazai
színpadokon a szerelem témaköre annyi szörnyűséget mutatott fel, hogy
lehetetlen nem szólni róla.
Vajon kinek, kiknek tartanak tükröt a kanonizált szerzők (és
rendezők) a szerelem beteges, torz, emberhez méltatlan ábrázolásával? A
társadalomnak? Az emberiségnek? Esetleg valami csoportnak? Miféle
erkölcsöt képviselnek?
A kanonizált szerzők többsége mögött álló liberális világnézet azt
szeretné elhitetni velünk, hogy az új európai rend nem valamiféle Neues
Ordnung, hanem szinte maga a földi paradicsom, ami elvezet a globalizált
mennyországba. Nem hiszünk neki. Különös kontraszt, hogy a liberális
alapon álló irodalom (a líra zöme is) ugyanakkor nihilt, káoszt,
önfelszámolást mutat.
Persze, az meg komikus, hogy a reménytelenség céhének testületi
tagjai milyen kicsinyes vitákat tudnak folytatni honoráriumok ügyében.
Az meg főleg, hogy mekkora vehemenciával képesek tolakodni állambátyó
anyagi támogatása után. Nota bene. A fikció csak fikció; de a kiváltság –
az kiváltság.
Nem tudom, hogy a nyertes mű milyen nívót képvisel, még nem olvastam.
Brecht sokkal jobb és érdekesebb darabokat írt, annál, mint amilyeneket
a saját elmélete predesztinált volna. Lehet, hogy az idézett szerző
nyertes darabja remekmű. Miért ne lehetne nagyságrendekkel jobb a mű,
mint a nyilatkozat? Ezen meglepődnék, mert az illető (vagy a nevében
szóló ismeretlen) mondataiból süt a brancsbeliség. A brancsbeliségtől pedig telik néha figyelemre méltó írás, de remekmű csak igen ritkán, a tendenciával mindig ellentétben.
Úgy tűnik, a mai dráma igen keveset tud hozzátenni a szerelem fogalomköréhez.
Folytatása következik.
2013. július 4., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése