Az irodalomtörténeti pletykák szerint a magyar irodalom leghírhedtebb
érdekházassága 1905-ben köttetett; az akkor 28 éves kezdő
irodalomtörténész, Voinovich Géza feleségül vette a néhai Arany László 1857-es születésű özvegyét, Szalay Gizellát. Egy húsz évvel idősebb nőt. A nővel együtt megkapta Arany János terjedelmes – és ma már teljesen ismeretlen – irodalmi hagyatékát.
Persze, semmi sem bizonyítja, hogy valóban érdekházasság volt. Abból, amit tudunk, lehetett éppenséggel szerelmi házasság is.
Csoda, hogy soha senki nem írt még róluk darabot. Az írói szabadság
fennen szárnyalhatna, hiszen semmit sem tudunk arról, hogyan ismerkedtek
meg, miként döntöttek a házasság mellett.
A színjátszóimnak időnként adok ezzel kapcsolatos rögtönzési
feladatot. Amikor drámát tanítottam, sűrűn születtek a foglalkozáson
különféle szemléletű “Gizella és Géza” darabok.
Akár érdekházasság volt, akár szerelmi házasság – működött. Szövetség
volt, ezt a róluk író kívülállók mind leszögezik. Negyven évig tartott,
egy szövetséges bombázó telitalálata vetett neki véget 1945 első
napjaiban. A villa romjai alól Gizella holtan került elő, Géza még élt
néhány évet. Az Arany hagyaték azonban mindenestül elpusztult.
Szalay Gizella az özvegyi nyomor helyett férjet kapott.
A kezdő irodalomtörténész mostantól – mint Arany hagyatékának
tulajdonosa – nagyhatalommá vált a szakmában. Megírta Arany János máig
legalaposabb életrajzát. Schöpflin Aladár így értékelte a Nyugat hasábjain:
“Voinovich munkája, a legrészletesebb magyar költő-életrajz, egy
élet szeretetteljes foglalkozásának eredménye. Írója sokfelé ágazó
munkássága folyamán soha nem szűnt meg Arannyal foglalkozni, mondhatni
együtt élt a költővel évtizedeken át, ami alatt felszínre került róla,
gondos figyelembe vette, kritika alá fogta és ha érdemes volt,
beillesztette az egész élettörténet keretébe. Jóformán újra átélte ennek
az életnek minden fordulatát s ez az átélés folyton érzik olvasás
közben: az író oly biztosan jár az adatok nagy tömege, a felsorakozó
kérdések felsorakozó sokasága között, mintha jól tervezett és gondosan
ápolt kertben járna, amelynek minden fáját, bokrát, virágát, ösvényét
kívülről ismeri. Minden adatot pontosan feljegyez, gondosan lemér és
fontosságának megfelelő helyre állít, aránytalanságon nem lehet
rajtakapni.
Konzervatív szellemben dolgozik, halkan megvonul az adatok
mögött, a maga személyével alig lép előtérbe s csak akkor, ha ezzel
súlyt akar adni valamely megállapításának; bizonytalan vagy önkényes
feltevésekkel nem kísérletezik, pozitivista módra dolgozik. Olyan
kérdésekben amelyek körül viták voltak, megtalálja a valóságnak
megfelelő megoldást és el is tudja fogadtatni. Nem kápráztat merész
stílus-mutatványokkal, egyszerűen, világosan szól, ért a nyelvi
kifejezés finomabb árnyalataihoz is; ragaszkodik Gyulai
stílus-hagyományához, de tovább is fejleszti, beszéde minden
konzervatívsága mellett sem ódivatú, rajta van a mai magyar beszéd
bélyege. S ez a stílus kifejező is, pátosz, kiabálás és mellveregetés
nélkül is érezteti a szeretetnek azt a hőfokát, melyet tárgya iránt
érez.
Jó, becsületes és tehetséges munka ez, méltó ahhoz, akiről szól.
Konzervatív szelleme mutatkozik abban is, hogy nem változtat azon a
hagyományos képen, amelyet a kortársak alakítottak ki, az utánuk
következő nemzedék szentesített s amely az irodalom s az iskola révén
állandósult a művelt magyarság tudatában. Gyulai Pál és a többi
kortársak Arany Jánosa tekint ránk a három kötet lapjairól, fővonásaiban
változatlanul, de részletesebben kidolgozva és plasztikusabbá téve.
Bizonytalan eredményeket kínáló modern lélektani, szociológiai vagy
esztétikai elméletek nem csábították Voinovichot, tehát nem is vezették
félre. Pozitív író, nem bonyolítja össze a dolgokat hogy aztán
kibonyolításukkal mutathassa meg elme-élét. A világosságot szereti.”
Voinovich később sajtó alá rendezte Arany János összes művei kritikai
kiadásának első hat kötetét. A nagy költő hagyatékához való hozzáférést
szűken és drágán mérte. Olyan tőke volt ez, amely munkát, megélhetést
adott, jómódú emberekké tette Voinovichot és nejét.
A nemrég másutt előkerült szerelmes versek sejthetik, mi minden
lehetett Még Arany János hagyatékában, mi minden semmisült meg a
repülőbomba keltette tűzvészben.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése