Nyolcvankettedik rész
Számos kérdés felvetődött már mind a szerelem, mind a líra
vonatkozásában. Aki hosszabban kíséri figyelemmel az esszésorozatot,
talán már a formálódó definíciókra is ráérzett. Azt is érezheti azonban,
hogy még az eddiginél is szélesebb merítésre van szükség, mert a téma
„mindennel összefügg”.
A problémák lényegében abból fakadnak, hogy maga az ember nincs kellőképpen definiálva, ezért
a vele kapcsolatos kulcsfontosságú jelenségek meghatározása is sántít.
Az ’ember’ kifejezést sokan és elég sokféle értelemben használják, ami a
gyakorlatban számos zavart okoz.
A természettudományok szélsőbb köreiben – különösen ott, ahol a
modern újkori dogmák még egyáltalán nem haltak el – az ’ember’ szó
jelentése gyakran még napjainkban is ’mozgásszervekkel és hússal
körülvett agy’. A gyakorlatban nem hajlandók tudomásul venni, hogy az
embert sokkal inkább sajátos, emberre jellemző érzelemvilága és az
ahhoz kapcsolatos jelenségek teszik emberré, mintsem az agya. Nem mindenki képes levonni közelebbi és távolabbi múltunk egyik legfontosabb tanulságát: a
nagy tudás, a tudományos műveltség, az éles elme és a logikai képesség
önmagában még nem szavatolja az emberiességet; az emberhez méltó
viselkedés garanciája az erkölcs és a gazdag emberi érzelemvilág.
Az értelem csak egyetlen komponens, önmagában kevés.
Ez a durva egyoldalúság inspirálja a – főleg scifi körökben
hangoztatott – abszurd nézetet, hogy az ember által készített
elektronikus eszközök „okosabbá válnak az embernél”, és átveszik az
ember helyét. Állandóan jósolgatnak erről, csak azt nem értik, hogy a gép sohasem válhat emberré, sohasem lesz képes civilizációt építeni és fenntartani – akármilyen „okos”.
A felvetésnek csak akkor lenne értelme, ha leszögezhetnénk, hogy az
erkölcsnek, a szerelemnek (és általában az emberi érzelemvilágnak,
különös tekintettel a közösségi érzésekre), illetve a lírának – és
általában véve a művészetnek – semmiféle szerepe sincs az emberi
közösség létrehozásában, fenntartásában, és az emberré válásban.
Dogmatikus szerzők ezt gyakran állítják is – még többször sugallják.
Csak bebizonyítani nem lehet, ami minden téves feltételezésről
elmondható. Magam éppen az ellenkező véleményen vagyok; szerintem az
emberré válásban és az emberi közösség fenntartásában az erkölcs, az
emberi érzelemvilág és a művészet sokkal fontosabb, mint az értelem.
A lecsupaszított értelem – a puszta ráció – önmagában nem képes
helytállni az ember helyett. Mozgatórugója az anyagiasságnak, gyakran az
önzésnek és az erkölcsi kontroll kikapcsolásának is. A puszta ráció
alapján cselekvő ember visszataszító.
Illyés Gyula, valamint Lengyel József többször is kifejtették, hogy szerintük a Magyarországon tömegesen elharapódzó öngyilkosság oka a (nálunk kálvinista eredetű) rideg racionalizmus. Vannak
már a jelenségnek olyan szakértői, akik lényegében egyetértenek velük.
Hangjukat egyelőre még elnyomja a mást kántáló többség hangja, de
érdemes rájuk figyelni, mert alighanem igazuk van. Számos eset
tanulmányozása után azt állítják, hogy az öngyilkosságok többsége
mögött egyáltalán nem depresszió, vagy betegség áll, hanem éppenséggel a
nehézségeket vállalni nem akaró ráció. Az értelem, amely hajlamos
puszta számszaki viszonyok alapján mérlegelni, és „olcsó” döntést hozni.
A szakértők hangsúlyozzák az önmegsemmisítés megvalósításában a gyakran
mindenre kiterjedő, racionális tervszerűséget, és a következményekkel
szembeni tökéletes közönyt. Az öngyilkosságot az emberi érzelem és az
erkölcs általában elfogadhatatlannak tekinti. A ráció azonban képes
ezeket a gátakat félrelökni, amit nagyban segít, ha az öngyilkos kizárja minden anyagon túli dimenzió lehetőségét. Éppen úgy, ahogy a Hamlet híres monológja mondja.
A puszta ráció nem épít civilizációt, és a gépek csak a fantázia félresikerült termékeiben uralkodhatnak az emberek felett.
Az emberi jelenség meghatározásában az ember olyan sajátos
tulajdonainak, mint az érzelemvilág, az erkölcs és a művészet,
kulcsszerepet kell biztosítani.
Ezzel kapcsolatban nem tudom megkerülni a „művészet halálának” kérdéskörét. Természetesen Hegel hírhedt tételéről van szó.
Azt gondolom, már a berlini filozófia professzor alapvetése is helytelen volt. Alkalmas-e, érdemes-e a tudományos vizsgálatra a szépművészet? A kérdés véleményem szerint így helytelen. Helyesen így lehetne feltenni: Alkalmas-e a művészet vizsgálatára a tudomány?
Merőben más eredményre jutunk így a művészet halálával kapcsolatban.
Folytatása következik.
2013. június 27., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése