Manapság olyan korban élünk, amikor a hétköznapi ember nem nagyon
szereti a patetikus megnyilatkozásokat. Ennek (részben) a politika is
oka, meg a frázisokban tobzódó közélet minden szeglete, a harsány
álhazafiság, a köztéri jézuskodás, a be nem váltott ígéretek, az üres
szólamok. A hamisság, az álságosság.
A XX. századból eredő hordószónoki mentalitás, a nyílt színi demagógia modern változata mára devalválta a nagy szavakat.
A hétköznapi közvélemény összemossa a pátoszt az álpátosszal.
Pedig a kettő ég és föld.
Pátoszra ugyanis szükségünk van. A pátosz nem hamisság, nem puszta teatralitás. Sőt.
“A pátosz az a hőfok, az az izzás, az az elhitető erő, amely
íróilag és előadóilag az egyéni problémát vagy problémákat általánossá,
egyetemes emberi érvényűvé is emelheti.”
(Gáti József)
A pátosz nem üres gesztusok és hangzatos közhelyek egyvelege. Mindezektől nagyon messze van.
Igazi pátosz akkor születik, amikor találkozik egymással méltó téma, művészi forma és erkölcsi aktualitás. A
pátosz a költői erő külső megnyilvánulása, és igazából sohasem külsőleg
ünnepélyes. Az ünnepélyesség tartalom és forma egymásra találása. Az
igazi lírai pátosz sohasem üres színpadiasság, hanem tömény lírai erő.
Előadása sem lehet üresen, túlhajtottan patetikus. Nem lehet
bohóckodás. A jó szavaló nem lehet ripacs. Nem óbégathat. Nem őrjönghet.
Nem ágálhat, nem fűrészelheti a levegőt.
Az álpátosz merőben más, csak külsőségekben emlékeztet az igazi
pátoszra. Külsődleges, erőltetett, közhelyes. Gyakran lejárt
szavatosságú szó-panelekből áll.
Vannak rossz versek, amelyeket csak álpátosszal lehet előadni.
Főleg a két világháború közti (felülről támogatottan) “népszerű” (amúgy
igen silány) költészetben volt sok ilyen. Olvasva sivár, mondva
elviselhetetlen.
Manapság éppen ellentétes a helyzet, a szavalók gyakran a valódi
pátosztól is félnek; megesik, hogy versmondással is “deheroizálnak”,
ahogy a nyegle divat teszi. Megjegyzendő azonban, hogy a jelenlegi
kanonizált líra alkotásainak zömét vagy jópofizva lehet mondani, vagy – sehogy. Megtörtént
már nem is egyszer, hogy szépen felöltözött, jó megjelenésű szavalók
teljesen komolyan próbálták előadni ilyen-olyan-amolyan díjas kortárs
(kanonizált) költők verseit, a közönség pedig – harsogva nevetett. Akadt
jelen lévő költő, aki megsértődött.
A szavalhatatlan vers éppen annyira rossz, mint ami csak rosszul szavalható.
A jó vers jól szavalható, és nem hiányzik belőle a pátosz.
Kosztolányi is írt erről:
“Az előadó színészkedett, megjátszotta a verset, kilépve abból a
szigorúan zárt keretből, amelyet minden szavalat megkövetel. Ha
tigrisről szavalt, tigris volt, és ha gyöngyvirágról, úgy csilingelt,
mint a gyöngyvirág kelyhe. Szerencsére az álpátosz megsemmisült, de vele
megsemmisült a szavalóművészet lelke, a pátosz is.”
Álpátosz sose jöjjön elő, pedig gyakran bukkan fel kéretlenül is. Hamis. Nem kell. Pátoszra, valódi, nemes pátoszra azonban szükség van.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése