Nyolcvanegyedik rész
Mindenekelőtt fel kell mentenem a XX. századi filozófiai stúdiumokat
annak vádja alól, hogy ők vitték volna valamiféle negatív fordulattal
lefelé irányuló pesszimista, felszámolást hangoztató irányba a
szerelemről való gondolkodást. Tudom, hogy számos kortárs ezt hiszi, de a
dolog nem így áll.
Sajnos ezért egyértelműen a nagyon tisztelt „klasszikus”
klasszicizmus és a romantika gondolkodói a felelősek. Nem vétlen Kant
sem, Schiller sem. A XX. századi filozófusok az ő nyomdokvonalukon
haladtak, és nézetrendszerük legellentmondásosabb és legpesszimistább
elemei gyakran nem egyebek az elődök téziseinek következetes
végiggondolásánál. A lefelé irányuló spirál a felvilágosodás
filozófiájától indul, bár igazi csapda jellege csak a közelmúltban
mutatkozott meg. Most vált igazán azzá, ami már a születésekor volt:
circulus vitiosus.
Az esszésorozatom már így is tengerikígyó-hosszúságú, aligha állhatok
meg egyenként boncolgatni a fő téziseket, nem mehetek végig az összes,
rendkívül ágas-bogas elágazáson, a belőlük fakadó vitákon,
nézeteltéréseken, és az utóbbiakból sarjadó mellékágakon. Könyvtárakat
írtak és írnak ezekről világszerte.
Néhány kardinális fogalmat azonban lehetetlen kihagyni. Itt van
legfőképpen a „fenséges” kategóriája. Ez a zavarosan és ellentmondásosan
definiált „fogalom” a „szépség” fölé rendelődött, és kártékony
doktrínák százaiban jutott főszerephez.
A „fenséges” előzménye megtalálható a francia klasszicista drámában
is, amiről fentebb már szó volt. Corneille műveiben a kemény retorikával
hangoztatott, és a tiszteletre méltóság álruhájában pöffeszkedő
„kötelesség” – amiről a patetikus jelmezt lerántva tüstént kiderül, hogy
nem egyéb a feudális erkölcs maradványaiból eredő szolgalelkűségnél,
amely a Napkirály korában az uralkodói parancs feltétel nélküli
teljesítését akarta a morál alapjává tenni.
A klasszikus esztétikában a „fenséges” fogalma iskolapéldája az
újkori gondolkodás zagyva alapokon álló szent teheneire; minél többször
próbálják definiálni, annál zavarosabb, homályosabb és ellentmondásosabb
lesz, és minél inkább ragaszkodnak hozzá, annál feleslegesebb.
A bolondgomba fészke adva volt, gyorsan szárba is szökkenhetett: A
„fenséges” ember nem lehet boldog – tartja a „klasszikus” ideológia.
Megint volt hát valami, a hétköznapi emberi értékeknél „magasztosabb,
fennköltebb, magasabb rendű” – ami definiálhatatlan ugyan, de
propagandisták és hordószónokok számára nélkülözhetetlen.
Az ilyesféle kategóriák politikai következményei beláthatatlanok. Ha
létezik olyan elfogadott „filozófiai” kategória, ami az emberek egy
csoportját homályos okoknál fogva a többi fölé, valami nehezen
megfogható „tekintély”, „elit” stb. státuszba rendeli, az mindig a
legkártékonyabb „eszmék” fedezékévé válik.
A „fenséges” mellett tüstént parkoló pályára került a szeretet, a
boldogság és maga a szerelem is, mint olyan „alantas” esetleg
„alantasabb” kategóriák, amelyek nem illenek a „fenséges emberhez”. A
„fenséges ember” nyilván mindenféle értelemben véve másféle felépítésű,
talán még a vére színe is más…
A „fenséges” kategóriájára való törekvés, a „fenséges ember”
felmutatásának igénye alapozta meg a korszak harsány tragikumát. A
gyenge irodalomban meg is jelent a torz, monumentálisan ostoba
fordulatok tömkelege.
A hasonló kategóriák veszélye nemcsak abban áll, hogy általuk tagadni
lehet a legelemibb emberi vágyakat és értékeket, hogy el lehet vetni a
szerelmet, az ostobák ópiumának lehet nyilvánítani a boldogságot, hogy
meg lehet kérdőjelezni bármit. Mindent le lehet nézni, a legalapvetőbb
értékeket is kétségbe lehet vonni – semmiért. Ideológiát szolgáltat
ahhoz is, hogy bárki mást megfosszanak mindezektől, vagy a zagyva kategóriára támaszkodva másodrendű emberré nyilváníthassanak bárkit.
A „fenséges” kategóriája a barbár erkölcs ásatag és szívós, a fejét
újra és újra felütő maradványa. A barbár erkölcs szerint csak a saját
közösség (általában a nemzetség) tagjai tekintendők emberi lényeknek,
más nem, a többi emberrel szemben bármi megengedhető. Nem kell
tiszteletben tartani mások életét, törvényeit, érzelmeit, más népek
társadalmát, hiszen a „fenséges”, a „felsőbb rendűség”, vagy éppen „a
civilizáció” nevében az alsóbb rendű emberrel szemben szabad
embertelennek lenni.
A mindenkori hódító túlerő erkölcse. Nézzük csak, hogyan örvend
1526-ban, a magyar állam máig ható tragédiáját elindító mohácsi csata
utáni rablásnak egy török forrás:
„Zsákmánnyal megrakodott szegény és gazdag,
Rendkívüli bőségben voltak a szolgák is.
Eladták a jázmin arcú tündéreket,
S a vevők nagyon olcsón vették meg,
A hold arcúakat, a gyönyörűeket,
Az egyenes termetű, peri arcú, rózsa testűeket.
A foglyok száma nagyobb volt a seregnél,
Annyi, mint a tejút csillaga,
A bálványoktól templomokká váltak a sátrak,
A szépektől pedig földi paradicsommá.
Még soha sem lehetett látni a hadifoglyoknak ilyen nagy mennyiségét:
úgy hogy a táborban egy kolduló szegénynél kilenc tündér szépségű,
gyönyörű arcú fogoly volt; a gazdagok zsákmánya pedig határtalan volt. A
szekerek rakva voltak szép arcú, jázmin ábrázatú, rózsa illatú, ezüst
testű szépségekkel.”
Így örvend a hódító. Mit se törődik vele a sorok írója, hogy a „szép
arcú, jázmin ábrázatú, rózsa illatú, ezüst testű szépségek” szüleit,
testvéreit, férjeit, szerelmeit éppen lemészárolták, otthonait
elpusztították annak a barbár csürhének a tagjai, amelyhez ő maga is
tartozott, és a rabszolgaság a mindenükből kiforgatott, családjuktól,
mindennapi életüktől megfosztott szerencsétlenek számára nem jelent
„földi paradicsomot”. Sohasem értené meg, hogy mindez gyalázat, hogy
minden emberi etikával ellentétes.
Azért idéztem talán provokatívan, hogy megmutassam: az „emberfeletti értékű ember” rögeszméjéből valahol mindig következik a zsarnokság, más emberek értékének kétségbe vonása. A
„fenséges ember”, az „Übermensch” kategóriája kimondva-kimondatlanul
felmenti birtokosát az erkölcs alól (ahogy Nietzsche ki is mondta). A
„fenséges ember”, vagy az „Übermensch” mindig király, méghozzá abszolút
monarcha, a többi ember meg kiszolgáltatott alattvaló. Életük az
uralkodó szeszélyétől függ. Utóbbi lehet patriarchálisan vagy fennkölten
kegyes is, de attól nem kevésbé félelmetes. Bármikor dönthet úgy, hogy
istenemberként poklot készít néhány millió embertársa számára.
Ha a meglévő emberi értékek és lehetőségek fölé valami mesterkélt, mindent felülíró „értéket” helyezünk, hamis úton járunk. Az emberi értékek és lehetőségek eleve adva vannak.
Ha úgy tetszik, a teremtéstől kezdve. Nem az a küldetésünk, hogy
leváltsuk őket, hanem hogy velük és általuk folyamatosan
humanizálódjunk. Az emberré válás folyamata még nem fejeződött be.
A spekulatív, mesterkélt kategóriák – álértékek.
Nem szólnék többet a fenségesről, mindezekből kiviláglik, miért is hoztam fel. Nem véletlen, hogy a fenséges nem fér össze a szerelemmel.
A szerelemben ugyanis nem vagyunk királyok. A nyilvánosságra
tartozó részében semmiképpen. Valamennyien egy „emberi köztársaság”
tagjai vagyunk, pontosan ugyanannyi joggal és lehetőséggel ellátva.
Királyok lényegében csak egyetlen területen vagyunk, ez pedig a tetszés. Uralkodóként
kegyeinkbe fogadhatunk a tetszés eszközével bármit és bárkit. Nem kell
megokolnunk, nem kell mesterkélt doktrínákat felállítanunk rá, miért
választottuk éppen azt a tárgyat. Vagy Őt. Sőt kimondottan rossz, ha
ideológiát konstruálva megpróbáljuk a választottunkat mások fölé
helyezni. A többi ember ugyanolyan király, mint mi, és nem érdekel
bennünket, miért tetszik neki meg éppen az a másik.
Folytatása következik.
2013. június 20., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése