2012. március 1., csütörtök

Szerelem és líra - XV.

Tizenötödik rész

A szerelemtagadó ideológiák általában arról igyekeznek meggyőzni bennünket, hogy léteznek a szerelemnél „sokkal komolyabb” motivációk. Ideje, hogy szemlét tartsak ezek felett.

Természetes motivációk a következők:

 Jó és megfelelő táplálkozás
 Biztonságos, meghitt otthon
 Egészség
 Harmonikus megjelenés
 Hosszú élet
 Alkotómunka
 Elismerés

Látszólag ezekkel a motivációkkal nincs is semmi gond, az ember legtermészetesebb vágyai egytől egyig. Csupán akkor gondolkodunk el, amikor a következőt megpillantjuk:

 Harmonikus, örömszerző szexuális élet.

Együtt tehát a következőképpen fest:

 Jó és megfelelő táplálkozás
 Biztonságos, meghitt otthon
 Egészség
 Harmonikus megjelenés
 Hosszú élet
 Alkotómunka
 Elismerés
 Harmonikus, örömszerző szexuális élet

Ezzel előttünk áll az emberi igények jó szándékú, de merőben anyagias indíttatású megfogalmazása. Látszólag minden együtt van, mégis sikerült közülük kihagyni – a szerelmet. A „harmonikus, örömszerző szexuális élet” ugyanis – bár filozófiai értelemben feltételezi – önmagában még nem jelent szerelmet. Az sem mindegy, mit tekintünk harmonikus, örömszerző szexuális életnek. Az emberi igények hasonló, statisztikai indíttatású számba vétele gyakorlatilag következetesen mellőzi a szerelem figyelembe vételét, hiszen a rendelkezésre álló eszközökkel nem képes érdemleges információkat szerezni róla.

A természetes motivációk egész rendszerét újra kell gondolnunk ahhoz, hogy megtalálhassuk a rendszerben a szerelem helyét.

Itt azonban ez korántsem lehetetlen.

Egészen más eredményre jutunk azonban, ha azzal a fogalommal foglakozunk, ami a „komoly” vélemények szerint az emberiség mindenkoron legkomolyabb és legelismertebb motivációja. Ami előtt minden egyéb meghátrál, ami önmaga is elég bármi megmagyarázására, és ami önmagában indoklásra nem szorul és természetes. Ez pedig az érdek.

Ez ugyan a tiszteletreméltóság jelmezét igyekszik magára ölteni, de nem boldogul vele. A maskara hol nagy, hol meg kicsi. Itt lóg, amott meg szorít.

Az érdek fogalma maximálisan visszaél azzal a dogmával, hogy nem szorul külön magyarázatra. Nem tanulság nélküli, ha kissé lemeztelenítem.

Mit is jelent voltaképpen az, hogy érdek? Mire motivál ez a fogalom?

Vegyük számba:

 Tárgyak birtoklása
 Terület birtoklása
 Pénz birtoklása
 Újabban merőben virtuális, nem kézzelfogható vagyonok birtoklása
 Hierarchiában másoknál magasabb státusz megkaparintása
 Mások feletti uralom
 Szexuális és egyéb ösztönök maximális kielégítése
 Bármiféle versengésben előny szerzése, megtartása, növelése
 Konkurensek, versenytársak vagy haragosok semlegesítése
 Sérelmek megtorlása
 Valamilyen szituáció hátrányos tulajdonságainak megszüntetése

Nagyjából ezeket értjük érdek alatt. Az érdek motiválhatja személyek, embercsoportok, intézmények, vagy éppen országok cselekedeteit.

Ezek vajon magasztosabbak, fontosabbak, emberibbek, mit a szerelem? Méltóbb motivációk? Aligha…

Ezek azonban együtt alkotják minden szerelemtagadás „eszmei” alapját. Ezek azok a „komoly dolgok”, amelyek „fontosabbak a szerelemnél”.

Voltaképpen az emberi társadalomnak nincs a lírán kívül szinte egyetlen olyan komoly intézménye sem, amely ezekkel szemben védelembe venné a szerelmet.

A szerelmi lírának a társadalomban nagyon komoly küldetése van.

Folytatása következik.

1 megjegyzés: