SZÁZTIZENHATODIK RÉSZ
A költői mivolt
lényege a mesterségbeli tudás mellett a közönséggel szembeni korlátlan
felelősség; a költői személyiségnek költészetével, küldetésével való teljes
azonosulása, amelyre kívülről nézve a személyes erkölcsi hitelesség teszi fel a
koronát.
Mindezek közül a
legfontosabb a közönséggel szembeni felelősség.
A mesterségbeli tudás legmagasabb foka sem garantálja a nagy
költészetet, ha nincs meg a közönséggel szembeni felelősség és az erkölcsi
hitel. A „nagy tehetség” esetleg mindörökre csak tehetség marad, és a
költészete öncélú játszadozásban merül ki. Ez képezi a lírában az igazi
dilettantizmust.
A dilettáns líra nem feltétlenül tehetségtelen, ismérve
inkább az, hogy a közönséggel szemben semmiféle felelőssége nincs – ezért
küldetése sincs.
Költő és közönsége
ugyanahhoz a közösséghez tartozik. Ez mindenekelőtt nyelvi közösség.
Sajnos ma még lehetetlen pontosan definiálni a „költő”
fogalmát, ahogy lényegében a „belső emberi tartalom”, vagy az ennél sokkal
egyszerűbbnek látszó „sírás”, „nevetés” is definiálhatatlan. A tudományos
kísérletek egyoldalúak és sikertelenek.
Valamikor talán mindegyik nyelv egyetlen ősnyelvből
fejlődött ki, de mára igen komoly különbségek alakultak ki közöttük. Nyelv,
gondolkodás, érzelmi élet és erkölcsi tudat szorosan összetartozik, és a
nyelvek különbségei egyúttal a gondolkodás és az érzelmi élet kisebb-nagyobb
különbségeit is jelzik.
Minden nyelv
egyenrangú, bármelyiken lehetséges a nagy költészet, sőt erre minden nyelvnek
szüksége van, mert igazából a költészet az, ami a legjobban fejleszti a
nyelvet, ez teszi mind hajlékonyabbá kifejezésmódját árnyaltabbá, stílusát
választékosabbá.
Egyes nyelvek kifejezésmódban árnyaltságban, szókincsben
ideig-óráig elmaradhatnak másnyelvektől, a nyelvek fejlődése egyenlőtlen. A
pillanatnyi állapotukból azonban sohasem vonható le olyan megalapozott
következtetés, ami jogosan helyezné bármelyiket is bármelyik másik elé.
A nyelvi sokféleség
az emberiség erkölcsi-érzelmi önvédelmének egyik legfontosabb eleme. Önmagában
az emberi szabadság lehetőségének egyik legfontosabb feltétele, a nyelvi
homogenitásra, asszimilációra való kényszerítés pedig mindig az elnyomás
eszköze. Az erőszakos asszimiláció nemcsak a beolvasztani akart nyelvi
közösséget nyomja el, hanem a sajátját is.
Elérkezett a pillanat, hogy a közönséggel és a nyelvi
közösséggel szembeni felelősség oldaláról definiálni próbáljam a líra fogalmát.
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése