Hatvannyolcadik rész
A művészet intézményi elmélete lényegében teljesen elválasztja egymástól a műalkotás státuszát és a művészi értéket. Utóbbival gyakorlatilag nem is foglalkozik, definiálására a legcsekélyebb erőfeszítést sem teszi.
Ha pedig a „műalkotás” fogalma puszta státusz, társadalmi konvenciók
aggatta közönséges címke, akkor értelmet nyernek a meddő viták, amelyek
azt firtatják idestova évtizedek óta, hogy mi különbözteti meg a
műalkotást az egészen közönséges hétköznapi tárgytól. Hogy vajon a többi
WC-ülőke is műalkotásnak tekinthető-e, vagy csupán az, amelyet a
„szerzője” annak nyilvánított. Ha pedig a „műalkotást” egyszerre több
helyen is kiállítják – ahogy az meg is történt – van-e valami mélyebb
oka annak, hogy az azonos típusú, és egymással minden tekintetben
megegyező WC-ülőkék közül a művész éppen azokat a példányokat
választotta ki, és vásárolta meg, amelyek a kiállítótermekben
elhelyezést nyertek, és nem másikakat.
Az elmúlt években a „művészvilág” voltaképpen már az abszurditás
határáig (vagy azon is túl) tesztelte a művészet intézményi elméletét;
egészen az emberi ürülékből alkotott „műalkotásokig”. Az elméletet úgy
kíséri az abszurditás, mint tulajdon árnyéka, ami talán természetes is,
hiszen a műalkotás fogalmát fosztotta meg korábbi szakrális jellegétől.
Azzal, hogy hivatalosan elismerte, bármely művész pillanatnyi szeszélye
műalkotássá avathat bármilyen tárgyat; nemcsak a hétköznapi tárgyak
számára engedélyezte a „műalkotás” státuszába való helyezkedést,
egyúttal közönséges tárggyá fokozta le a műalkotást.
A műalkotás fogalmának profanizálása persze semmiféle esztétikai
problémát nem old meg, ilyen ambíciói nincsenek is. Hozadéka csupán
annyi, hogy kanonizálta a „művészvilágban” ténylegesen létező
tendenciákat.
Azzal, hogy a műalkotás státuszát radikálisan elválasztotta nemcsak
az esztétikai értéktől, hanem az alkotás fogalmától is – talán
akaratlanul – sikerült megkérdőjeleznie a „művész” státuszát is.
Haladjunk sorjában.
Ha valamely tárgy a benne tárgyiasult esztétikai értéktől és alkotói
munkától teljesen függetlenül, pusztán azáltal válik műalkotássá, hogy
„a művészvilág”, illetve az utóbbi által kanonizált „alkotó” annak
nyilvánítja, akkor a műalkotás puszta kinevezés eredménye, a „művészeti” bürokrácia által eszközölt közönséges megkeresztelés.
A művészet intézményi elmélete ezen a ponton kezd igazán
lelepleződni. Veszedelmes teória, de leginkább önveszélyes; naiv
őszintesége folytán súlyos következményeket hordoz magában arra a körre
nézve, amelynek érdekében megszületett.
Ha puszta kinevezéssel bármi – még egy halom ürülék is, ahogy meg is
történt – kényelmesen műalkotásnak minősíthető, az magában hordja azt a
következtetést, hogy a műalkotás státuszának elnyeréséhez nem
feltétlenül szükséges az elmélyült művészi alkotómunka, sőt annál a
„művészvilág” kapcsolatrendszerében való jelenlét mérhetetlenül
fontosabb. Az elmélet voltaképpen azt állítja, hogy teljes értékű műalkotást hozhat létre a dilettáns játszadozás.
A művészet intézményi elmélete mögött álló „művészvilág” így mar – önmagába.
Mert hogy: Ki alkotja a kinevezett műalkotást?
Nyilván a kinevezett művész.
Folytatása következik.
2013. március 14., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése