Hatvankilencedik rész
Ez magától értetődik. Mert ha a műalkotás elveszítette a maga
szakrális és erkölcsi jellegét, és közönséges státusszá vált, akkor
elkerülhetetlen a következtetés, hogy a műalkotást létrehozó művész sem
jogosult semmiféle erkölcsi vagy szakrális tekintélyre, mert az sem
lehet egyéb, mint puszta státusz. A művész közönséges foglalkozássá
degradálódott.
Ez a gyakorlatban így is van, a kinevezett művész nyugodt
természetességgel írja a bürokratikus okmányok „foglalkozás” rovatába,
hogy „költő”. Ez azonban – hálistennek – még mindig visszatetszést kelt
az egészséges gondolkodású emberekben. Egyszer egy fiatal tanítványom,
látván, hogy „XY költő”, azonnal megkérdezte:
„Mit művel ez az alak munkaidőben, mondjuk reggel nyolctól délután ötig? Költ?”
A kérdés indokolt; a bürokratikus előnyökhöz való ragaszkodás
érdekében a (kinevezett) költő maga adta fel a költészet hagyományaiból
következő külön dimenziót, és közönséges foglalkozássá fokozta le a
költő fogalmát. Egyáltalán nem óhajt megküzdeni érte, hogy a közönség
költőnek kezdje tekinteni, nem szeretne végigmenni a tradíciók megszabta
igencsak rögös úton, mert nincs róla meggyőződve, hogy azon bárhová is
eljuthatna. Megelégszik azzal, hogy „papírja van” arról, hogy költő.
Beéri a neve mellé biggyesztett foglalkozást jelző „költő” titulussal.
Kovács Gerzson asztalos, Kovács Gerzson gépkocsivezető, Kovács Gerzson
költő. Jogilag senki sem vonhatja kétségbe.
Ez nem csupán azt jelenti, hogy a „költőnek” a leghalványabb fogalma
sincs róla, mit is jelent – költőnek lenni. Nem puszta
szereptévesztésről van itt szó; a kinevezett költő nem is akar költő lenni. Beéri azzal, hogy a bürokratikus tartományban költő-státuszba került, és eszébe sincs teljesíteni a valódi költő feladatait. A kinevezett költő – megélhetési költő.
A kinevezett költőt semmi sem teszi alkalmassá rá, hogy valódi költő lehessen, hiszen hagyományos értelemben véve talán nem is tud verset írni. Sajátos
ál-esztétikát, vagy inkább alibi esztétikát teremtett magának –
méghozzá a bürokratikus szféra aktív támogatásával – amely semmiféle
komolyabb korábbi költészet-esztétikából vagy poétikából nem vezethető
le, amelynek semmiféle lírai hagyománnyal folytonossága nincs. A
hivatali szférában betöltött státuszát féltékenyen őrzi, és dilettánsnak
minősít minden nem-státusz költőt. Ezzel persze elárulja magát, de ez
talán a természetéből is adódik, hiszen a kinevezett költő voltaképpen klasszikus dilettáns. Nem
is lehet más, hiszen esze ágában sincs hagyományos feladatait
teljesíteni, hivatali státuszra tör, nem pedig a közönséggel való érdemi
kommunikációra. Az általa termelt „költészet” a legtöbb esetben
említésre sem érdemes. Ebből a parazita helyzetből rejtett agresszivitás
következik.
A költészet terén a valódi költőkkel a kinevezett poéta nem
mérkőzhet, elemi érdeke tehát a bürokratikus szférák teljes megszállása –
mert csak így van esélye státuszának fenntartására. Élősködő
mivoltából adódóan érdeke a hagyományok és erkölcsök fellazítása. Az ő
státuszát semmiféle megállapodott, hagyományokon alapuló értékrend nem
támogathatja, ezért „hivatali” helyzetéből adódóan értékzavarra, az
erkölcsi, esztétikai, nemzeti és a mindennapi emberi értékek
relativizálására kell törekednie.
Értékrendje merőben bürokratikus, a kinevezett költők közötti valós
hierarchiát sohasem a költői teljesítmény, hanem valami merőben
külsődleges tényező, például a szervezetben elfoglalt beosztás vagy a
birtokolt díjak rangja – dönti el.
Voltaképpen nem a költő fogalma és feladatköre értékelődött át, az a társadalomban ma is létezik, de nem azok töltik be, akik a költő státuszában vannak. Képződött egy olyan intézményrendszer, amely annak érdekében, hogy aprópénzre válthassa a költő-státusz előnyeit, egyfajta
kasztot hozott létre. Magának vindikálja a költői és azzal kapcsolatos
szerepköröket, és ezeket státusszá téve, a fennálló kapitalizmus
gazdasági közhelyeinek szellemében igyekszik megélhetési céljai
érdekében anyagi előnyökre váltani a státusz biztosította lehetőségeket.
A kinevezett költészet nem valódi költészet, hanem a pénzelvű
kapitalizmus szellemében a költő és a közönség közé ékelődött
improduktív intézményrendszer, amely mindkét irányból sápot húz. Minél
ingatagabbnak érzi a helyzetét, annál távolabbra sodródik a valódi
költészettől, hajlandó inkább akár magát a nyelvet is darabokra
szaggatni, mintsem a státuszáról lemondani.
A kinevezett költészet léte magában hordozza tevékenységének magyarázatát.
Minden teljesen összhangban van a művészet intézményi elméletével,
amelyet voltaképpen a jelenlegi közhatalomra vonatkozó elméletek egyik
legőszintébbikének kell tekintenünk.
Szándékosan megkerül két igen fontos kérdést: Ki is tartozik a
művészet világához? Miféle indokok alapján sorol bármit is a műalkotás
kategóriájába?
Arthur C. Danto erre azt feleli, hogy a művészet világához azok
tartoznak, akik részt vesznek az indokok dialógusában. Nyilván elkerülte
a figyelmét, hogy ez is csak státusz kérdése, tehát a felelete
lényegében tautológia. Ez természetes, hiszen az elmélet filozófiai
szűkössége nem tesz lehetővé másfajta feleletet, csak tautológiát. A
művészet intézményi elmélete szellemében a „ki tartozik a művészet
világába” kérdésre csak egy következetes válasz adható:
A művészet világához az tartozik, akit a művészet világa művésznek nyilvánít.
Egyszerűbben:
Művész, akit a művészet világa annak nyilvánít.
Ha mindent most kifejezetten a költészetre alkalmazzuk:
Költő, akit a kinevezett költők annak nyilvánítanak.
Veszélyes? Inkább önveszélyes. Leleplező. Kiderül belőle, hogy miről is szól valójában a művészet intézményi elmélete.
A „művészet intézményi elmélete” csupán álnév. Vagy leánykori név. A teória valódi neve:
A művészet hatalmi elmélete.
Folytatása következik.
2013. március 21., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése