A tragikomikum nem pusztán szomorú és víg elegye. Az rendjén van, hogy tragikum és komikum szimbiózisából keletkezett esztétikai minőség; de felettébb nehéz definiálni – holott rögtön felismerjük, ha szembejön velünk az utcán.
A tragikomikum igazából sokkal bonyolultabb, mint a tragikum vagy a komikum. Részben mindkettőnél életszerűbb, részben életszerűtlenebb.
Mert a tragikomikum mindig a harmónia megbomlásának jele. Ezer arca van.
Lássunk néhány anekdotikus példát:
——–
Ha a szabad akarat, illetve annak tárgya nem egy dimenzióban vannak:
Képzeljük el, hogy valamikor 1730 körül a Székelyföld egyik eldugott falucskájában egész nyáron szakad az eső. A derék lófők elkeseredetten tocsognak az özönvízben, és csüggedten konstatálják, hogy gabonájuk is, szénájuk is elrohad a mezőn.
Hajaj!
Nagy a baj!
Egyre jobban zúgolódik a nép. Tenni kéne valamit.
Nosza, röffentsünk össze egy jó kis falugyűlést.
Összejönnek, megvitatják, határozatot hoznak: ezután legyen mindig jó száraz idő.
Néhányan érzik, hogy valami nem stimmel.
Erről újra tanácskoznak. Mi az, ami nem pászol? Ha előbb beszéltek, hát most hallgatnak egy sort.
- Hátha mégis esni fog? – mondja végre bátortalanul az egyik góbé.
- Úgy a’! – helyesel a másik.
- Úgy biz a’! – vágja rá a harmadik.
Döbbenten néznek egymásra.
- Akkor mit tegyünk?
Nosza, újrakezdik a tanácskozást. Most már vége-hossza nincs. Egészen estig eltart.
Sötétedéskor a bíró ünnepélyesen kimondja a falugyűlés végzését:
Ezután vagy jó száraz idő legyen, vagy semmi se legyen!
—————–
Shakespeare valahol azt mondja: ahol nem mutatják a szeretetet, ott nem is érzik.
Ahol azonban csak formálisan mutatják – ott sem.
Nagybeteg a gazda asszonya.
A ház ura a tornácon tipródik, hol felteszi a kalapját, hol meg újra leveszi. Végre bemegy a nejéhez.
- Hogy vagy, asszony?
- Nem látja, kegyelmed? Rosszul. Nagyon rosszul.
Az atyafi felteszi a kalapját.
- Akkor megyek a templomba, imádkozni érted.
Az asszony sírva fakad.
- Lehet, hogy jobb volna meghalnom!
- Igen? No, akkor nem állok az utadba, itthon maradok.
Azzal újra leveszi a kalapot.
————
A kicsinyes szituáció forrása a kicsinyes értékrend. A szeretet nélküliség egyik oldalról nézve gonosz, a másikról – röhejes.
Péter gazda elmélyülten ferblizik a csárdában. Éppen most rendel egy kancsó bort a kártyatársaságnak.
Izgatottan és csapzottan ront be a lánya:
- Gyűjjék haza, édesapám, anyámasszony fiút szült!
- No! – néz rá a példás családapa. – nem köllök én oda!
Veri tovább a blattot a többiekkel.
Félóra múlva a szolgálólánya esik be az ajtón:
- Gyűjjék haza, gazduram, a gazdasszonyom két fiút szült!
- Ejha! Még egy kancsó bort! – mondja a boldog új atya. – Eridj haza, segíts a gazdasszonyodnak!
Kártyázik tovább rendíthetetlenül.
Elfut egy újabb óra.
Akkor benyit maga a bábaasszony.
- Menjen kend üstöllést haza! Három fiút szült a felesége.
Péter gazda kezében megáll a kártyalap.
- Hijnye! Piros ász oszt, nem oszt!
Letöröl a bajszáról egy csöpp bort.
- Mégse – már szedelődzködik. – Haza kell mennem, mert ennek reggelig se lesz vége!
——–
A szubrett és a táncos komikus – a való életben:
Jenő pitymallatkor lopakodik haza. Nem sikerül észrevétlen behatolnia, az ajtó mögött sodrófával a kezében várakozik amazontermészetű neje, Lujza.
Az első csapás előtti rituális szóváltásra készül. Mondja az előkészített replikát:
- Hol csavarogtál, gazember? Már hajnalodik!
Ha itthon lettem volna, akkor is hajnalodna!
————–
Amikor a kiüresedett forma abszurdba torkollik:
A férj éppen megkapta az utolsó kenetet. A pap távoztával jobban lesz, kikiált betegágyából a konyhába:
- Mit főzöl, anyjukom?
- Egy kis túrós csuszát!
- Jaj, az Isten is megáld, hozz belőle nekem egy tányérral!
- Nem lehet! Kell a halotti torodba!
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Az emberi természet hol kicsinyes, hol tragikomikus, de alapjában véve ilyen! Humorral fűszerezve még a legrosszabb rossz is abszurdba torkollik, s innen aztán előttünk is a választás joga: sírjunk-e vagy nevessünk...
VálaszTörlésNagyon tetszett ez az egész füzér! :-)
Szeretettel: Ditta