2010. március 2., kedd

Tyúkper Kakasfalván

Tegnap készültem el a darab átdolgozásával. Sajátos helyzet: egy nyolc (négy női és négy férfi) karakterből álló darabba hat új szereplő kéredzkedett be. Így keletkezett a Tyúkper Kakasfalván újabb változata.

Némelyik darabomnak ennél több változata is született az idő során. A Fruzsina hercegnő eredeti változatában - amit a Jókai Színház mutatott be 1999-ben - tíz szereplő van. Azóta elkészült a mesejáték 12, 14, 18, 20 és 24 szereplős változata.

Hablaty, a süket pándúr hálás komikus karakter - magam is játszottam évekkel ezelőtt.

“HABLATY:

Kezdődjék a kihallgatás

Halljam, mi itt a tényállás!



Gyerünk! Beszéljen Rozika



Kendnek addig, Marcsa, csiba!



ROZIKA:

Velem Marcsa pimaszkodott.



HABLATY:

Aha, értem. Tüzet rakott.



ROZIKA:

Dehogy rakott! Pimaszkodott!



HABLATY:

Hát most rakott vagy nem rakott?



ROZIKA:

Nem rakott. Szemtelenkedett.



HABLATY:

Mi volt, amit elfelejtett?

Nem értem az esetüket!



MARCSA:

Mondtam, hogy a pandúr süket!



ROZIKA:

Vigye Marcsát a börtönbe!



HABLATY:

Kik csaltak harcsát a tőrbe?



ROZIKA:

Hablaty, maga reménytelen!



HABLATY:

Mi? Én vagyok igénytelen?

Hát ezt kikérem magamnak!

Inkább kend beszéljen, Marcsa!



MARCSA:

Jó. A fülét nyitva tartsa!



HABLATY:

Hogy jön ide az a harcsa?



MARCSA:

Harcsa a kend esze tokja!



HABLATY:

Kigyulladt a szénaboglya?



MARCSA:

Süket pandúr! Ezt se hallja?



HABLATY:

Süket a kend öreganyja!”



De az igazi nagy szerep ebben a darabban természetesen Rozika. A csapodár és anyagias bíróné a végére mindent elveszít, és egyszerre csak kettesben találja magát - Hablattyal:

“ROZIKA:

A nagy szerencsehivatal

Mindenkinek férfit utal,

És amíg minden nő örül,

Én maradok itt egyedül?



HABLATY:

Mit mondott? Mennyibe kerül?



ROZIKA:

Ó, mégis van itt egy férfi!

Nem is olyan rossz ránézni!

Megvan! Ő lesz az én uram!

Hablaty uram! Pandúr uram!

A férjem lenni nem akar?



HABLATY:

Milyen perpatvar? Ki vakar?



ROZIKA:

(A fülébe ordít.)





A férjem lesz!



HABLATY:

Én, Rozika?



ROZIKA:

Maga hát! Persze, hogy maga!



HABLATY:

Feleségül jönne hozzám?



ROZIKA:

Igen!!



HABLATY:

Nagy örömöt hoz rám!

Mindig arról ábrándoztam

Vágyakoztam, álmodoztam,

Hogy majd egyszer, egy szép napon,

Amit régen várok nagyon,

Nem maradok majd egyedül,

Mert a házba asszony kerül,

Egy szépséges kis feleség!

Az öröm oly ritka vendég

Énnálam a pandúrlakban,

Hogy erről már le is mondtam.



ROZIKA:

De aranyos! Milyen kedves!

Milyen meghatóan rendes!

Csak ehhez kell hozzámenni,

Ezt kenyérre fogom kenni!



HABLATY:

Kend a nejem lesz, Rozika?



ROZIKA:

Az leszek, te édes pofa!

Máris az vagyok!



HABLATY:

A nejem?



ROZIKA:

Az vagyok már! Igen! Igen!



HABLATY:

Szóval a nejem vagy?



ROZIKA:

Igen!



HABLATY:

Pandúrné vagy?



ROZIKA:

Igen, igen!

Hidd el már!



HABLATY:

Jól van, elhiszem!



ROZIKA:

Na végre!



HABLATY:

Hát akkor nosza!

Gyerünk, asszony, lódulj haza!

Vár rengeteg házimunka,

Mosás, főzés, sikamika!

Ma nagytakarítást tartasz,

Mindent szépen megtisztítas

A pincétől a padlásig!

Ha a körmöd el is vásik,

Az sem érdekel! Tisztaság

Legyen! Hogyha port találok,

A pandúrpálcával vágok

Vágok rád húszat! Negyvenet!

Csíkos lesz a hátsó feled!

Mire vársz? Indulj! Takarodj!



(Rozika ijedten el.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése