Az újkor a forradalmak korszaka volt Európában, a
történettudomány ma is nagyon fontos csomópontoknak tekinti őket.
Európában hemzsegtek a forradalmi csoportok, „hivatásos
forradalmárok” tervezgettek és szervezkedtek, az értelmiség a szabadság lázában
égett. Mármint a „haladó” értelmiség.
A „haladás” és a „maradiság” jelszava ekkor vált a köztudat
részévé. Ekkor keletkezett a marxizmus, amely ugyanannak a polgári
társadalomnak a talaján áll, amelynek megdöntését tervezi.
„A magát forradalminak
nevező szellem a burzsoá misztifikációhoz folyamodik, ezt mélyíti el. Az
abszolút igazságosság elméletével fogadtatja el az örök igazságtalanságot, a
korlátlan megalkuvást és méltatlanságot.”[1]
A hasonló paradoxonok szinte a legújabb kori kultúra
természetrajzához tartoznak. Az igazság és az igazságos társadalom erőszakos
létrehozásának akarata, a fejlődés siettetése igazságtalansághoz, rettenetes
jelenhez vezet.
Camus műve egy író szemüvegén keresztül mutatja be nekünk
korunk legfontosabb intellektuális erővonalait, és az őket kísérő hisztériákat.
Mindenben nem érthetünk egyet Camus következtetéseivel, de munkája őszintesége,
szókimondása, egyenessége tiszteletet érdemel. Nem kerüli a tabukat, nem
tiszteli a dogmákat.
Camus művének megírása óta bő hatvan év telt el. A polgári
világnézet azóta végleges vagy átmeneti (majd az idő eldönti) győzelmet aratott
a belőle sarjadt marxista tanok fölött. Ez azonban nem helyezi hatályon kívül –
ahogy arra Derrida is figyelmeztetett – a polgári társadalom jogos kritikáit,
amelyek nemcsak a marxista tanokban foglaltatnak, és azokat a társadalmi és
emberi problémákat sem, amelyek a polgári berendezkedés természetéből, annak
részleteiből fakadnak.
A polgári társadalom
nem minden világok legjobbika, ahogy Fukuyama hirdette, és nem is jelenti az
emberi történelem végét. Ebből következik, hogy azok a nemkívánatos,
gyakran végzetszerűnek tekintett jelenségek, amelyek a polgári társadalomban
jöttek létre, amelyekkel „a modern pesszimizmus” önmagát indokolja, és
amelyekre a modern költészet és irodalom unos-untalan hivatkozik, nem
örökkévalóak és nem végérvényesek.
Még mielőtt ezeket számba venném, igen fontos megjegyzést
kell tennem:
Nem hiszek abban,
hogy a körülmények elháríthatatlanul determinálnák az egyént. Nem hiszek benne,
hogy napjainkban – bármennyire elterjedt is a drog és a depresszió – ebben a
világban mindenkinek drogosnak és depressziósnak kellene lennie.
Azt gondolom, a
személyes életvitel minősége elsősorban nem anyagi, hanem szabad akarati
dimenziókhoz kötődik. Nem hiszek a személyes lét abszolút anyagi
meghatározottságában. Elfogadom, hogy az egyéni anyagi helyzet teljesen
meghatározhatja, hogy a fogyasztási javakból ki mit birtokolhat, és ki mennyit
utazhat, de nem hinném, hogy az élet minősége egyedül az anyagiaktól függene.
Azt gondolom, „az életszínvonal” szabad akarat és személyes döntések függvénye.
Nem hiszek abban, hogy a fennálló rendszer a magánélet minden rezdülését
végletesen determinálná, nem hiszem, hogy mindenki „szem a láncban”. Nem hiszek a boldogság lehetetlenségében,
sem pedig abban, hogy a boldogság állapota emberi-erkölcsi értelemben
másodrendű lenne a világfájdalomhoz, vagy a komorsághoz képest.
Nézzük, milyen jelenségekről van szó:
Ø A
személyiség felbomlása, és ami ezzel összefügg; eldologiasulás, eltömegesedés,
„modern” közöny
Ø A
tettek lehetetlensége
Ezekről beszélnem kell.
A személyiség
felbomlása?
A modern társadalomtudomány gyakran hangoztatja, hogy a
modern polgári társadalom ipari nagyvárosaiban az ember elmagányosodik,
elveszíti személyiségét, léte árnyékszerűvé válik. A modern irodalom ezt
hajlamos valami megállíthatatlan végzetnek, az emberi jelenség végleges
elsorvadásának felfogni.
Ismeretes a francia nouveau roman egyik atyamesterének Alain
Robbe-Grilletnek hírhedt kijelentése:
„A személyiség ma már
csak múmia.”
Ezek szerint a modern kapitalizmusban ma már egyáltalán nem
létezik személyiség. Igaz lehet ez?
Aligha. Ha a tézis igaz lenne, a lehető legkomolyabban
kellene azt feltételeznünk, hogy a modern polgári társadalmat csupa bioautomata
alkotja. Ezt aligha tételezhetjük fel.
Korábban – a szocialista propaganda ellenében – a polgári
gondolkodók állandóan a szubjektum kimeríthetetlen gazdagságára hivatkoznak az
uniformizáló, az egyéni törekvéseket elfojtó, a személyes vágyakat elnyomó
kommunista diktatúrákkal szemben. De már akkor is hallatszottak olyan hangok,
amelyek a személyesség végletes elvesztésén siránkoztak.
Nyilván sok túlzás van ezekben a sirámokban. Ancsel Éva
annak idején azt írta, hogy a polgári gondolkodás a modern polgári
társadalomban a szubjektum ürességét sivataggá
mitizálja.[2]
Főleg a frankfurti iskola írói beszéltek igen gyakran
manipulációról, előre gyártott életmodellekről, ezek riasztó sivárságáról.
Szavaikban sok igazság volt, de nemcsak felhívták a figyelmet a modern
civilizáció ezen lehangoló tényeire, mitizálták is azokat.
Ami a manipulációt – ez egyéni döntések reklámmal,
médiaterrorral, politikai jelszavakkal stb. – való befolyásolását illeti, attól
a bátor egyéni döntésre képes ember
függetlenítheti magát, amennyiben vállalja döntésének következményeit. Szembeszegülhet
a közhangulattal, a divattal stb. dönthet úgy, hogy megvásárol valamit, vagy
meglesz nélküle. Dönthet úgy, hogy nem azt a terméket vásárolja meg, vagy
egyáltalán nem is vásárol bizonyos terméket; hogy nem azzal a személlyel köt
házasságot, nem annak a munkahelynek az ajánlatát fogadja el, aminek érdekében
nyomást gyakorolnak rá. Dönthet úgy, hogy az anyagi körülmények ellenére mégis
megenged magának egy utazást fiatalon, hogy mégsem vár rá esetleg húsz vagy
ötven évet, annak ellenére, hogy utána nehézségek várnak rá. Vagy ellenkezőleg;
úgy is dönthet, hogy nem fecsérli idejét, energiáját, pénzét csupán utólagos
fényképmutogatásra való utazgatásra, hanem széppé teszi az otthonát, és több
időt tölt a családjával, a gyermekeivel. Dönthet úgy, hogy a divat ellenére
következetesen otthon tölti a „hosszú hétvégéket”, mert igazán pihenni
otthonában, szerettei körében tud. Ezek
azonban csak akkor igazi személyes döntések, ha örömöt, megelégedést okoznak. Ha
kényszer szülte őket, nem nevezhetők igazi döntésnek.
A valódi döntéshez hozzátartozik az öröm érzése, a
véghezvitt önálló elhatározás tudata.
A következőkben többször is idézni fogok William Shakespeare
műveiből, leginkább azért, mert a nagy angol drámaköltő szavai önmagukban is
ékesen bizonyítják, hogy a szabad akarat és a személyes felelősség nem a
legújabb kor terméke.
Kétségtelen, hogy nem mindenki képes valódi személyes
döntésre, és az sem vitatható, hogy vannak, akik státuszuk, anyagi helyzetük
miatt eleve képtelenek rá. Ezt is a polgári társadalom vétkének szokták
tekinteni.
Csakhogy…
Anélkül, hogy védelmembe venném a polgári társadalmat, az
igazság érdekében el kell mondanom, hogy a
polgári társadalomban mégis sokkal több egyénnek adatik meg a személyes, bátor
döntés lehetősége, mint az addigi ismert történelem során bármikor. Az
ókori kelet államaiban ez nagyon kevés embert érinthetett. Az antik görög és
római civilizációban nyilván többet, de a lakosság zömét nem. Ugyanígy a
feudalizmus idején is. Az individuum igazi tömegben a polgári viszonyok
terméke.
Az sem igaz azonban, hogy korábban sohasem létezett
individuum. Elég Shakespeare-re hivatkoznom:
„Soha sincs oly
nyomorult idő, hogy az ember becsületes ne lehetne.”[4]
Shakespeare legelkeseredettebb hangú drámájából származik az
idézet. Nem írta volna le ezt a mondatot, ha nincs meggyőződve az igazságáról.
„Soha sincs oly
nyomorult idő, hogy az ember becsületes ne lehetne.”
Az ember minden
körülmények között megvan a lehetősége arra, hogy erkölcsösen cselekedjen. Ebben
természetesen mindig van kockázat, akár az egyén élete is lehet a tét. Akkor is
igaz ez, ha az ember individualitása nem eleve adott, ha minden korszakban meg
is kell küzdenie érte.
A polgári társadalomban a személyiség felbomlásának a
marxista – valamint sok nem marxista – gondolkodó szerint két alapvető oka van:
Ø A tőkés munkamegosztás
Ø Az áruforma uralkodóvá válása
Ezek állítólag megfosztják az emberi életmegnyilvánulásokat
cselekvés jellegüktől. Marx szerint azzal, hogy a munkásnak a munka termékéhez,
mint egészhez való viszonya megszűnik, a munkás részfunkció hordozójává válik,
elveszti egyéniségét. A praxis elveszti egyéni arculatát, ez pedig az
individuális jelleg elvesztéséhez vezet.
Érezzük, hogy ehhez sok szó fér.
A munkamegosztásban elfoglalt hely ennyire végzetszerűen
befolyásolná az ember életét? Attól, hogy valaki futószalag mellett dolgozik,
és esetleg éveken keresztül ugyanazt az egyszerű mozdulatsort végzi, élete
minden területén cselekvésképtelenségre és egyéniségének elvesztésére volna
determinálva?
Ezért vonít a reménytelenség miatt a modern kanonizált
irodalom egész nemzetközi kórusa?
Mi is az emberi cselekvés?
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése