Paradox módon ebben
a helyzetben már nem ez a legfontosabb kérdés. Hanem továbbra is Magliani
elindulása. A fegyver – feltehetően pisztoly – csak addig súlyosbító körülmény,
amíg Zrínyi Miklós életben van. Maglianinak most már – ha egyszer elindult –
nagyon kell igyekeznie, hogy előbb érjen a helyszínre, mint az üldözői, a
cimborájával végrehajtsa, és vadkantámadásnak álcázza a gyilkosságot. Ha már
elindult, mostantól nincs választása. Most már mindenképpen az életével
játszik.
Ha a nyomába
szegődött lovasok utolérik, kérdőre vonják, és megtalálják nála a töltött
fegyvert, nagy bajban van. Akárhogyan is rendezi meg a virtuális
vadkantámadást, egy modern helyszínelést nyilván nem állna ki, de nem is ettől
kell tartania. A helyszínelés akkor még nem létezik.
Magliani elindult.
„mü ott a hintónál beszélgeténk.”
Most történik a
gyilkosság.
Bethlen nem közli,
mennyi ideig beszélgettek a hintónál, de a formula „mü ott a hintónál
beszélgeténk”- mégis valamiféle tartalmat jelez. Nem csak pár szót váltottak,
de nem is lehetett valami végtelen diskurzus. Nem lehetett a beszélgetés se
túlságosan rövid, se túlságosan hosszú. Semmiképpen sem lehetett egészen kurta
– egy-két perces – de hosszúra sem nyúlhatott. Úgy gondolom, nem érhette el a
negyedórát. Talán a tíz percet sem. Legvalószínűbb, hogy öt-nyolc percig
tarthatott. Ennyi idő alatt elég sokat lehet beszélgetni, de még nem érezzük,
hogy túl hosszúra nyúlt a várakozás.
Öt-nyolc perc.
Magliani elindulásától az ifjú Guzics megjelenéséig.
„Egyszer csak hamar ihol nyargal Guzics,
mondja a bátyjának: Hamar a hintót, oda az úr.”
Guzics
értelemszerűen „mondja a bátyjának”, hiszen ebben a szituációban az idősebb
Guzics a parancsnok. Az ifjú Guzics jelent az elöljárójának.
Azért idéznék ennél
egy pillanatra, mert Bethlen Miklós látszólag megint nagyon ártatlanul, de
félreérthetetlenül közli velünk ismét, miféle fegyelem volt Zrínyi
környezetében. Guzicsnak esze ágában sincs azt tenni, amit a mai civilek
tennének, nem őrjöng, nem óbégat már az erdő szélétől, nem kiabálja a rossz
hírt az egész vendégsereg felé.
„ihol nyargal Guzics, mondja a bátyjának”
Katona. Jelenti
az elöljárónak, hogy mi történt. Annak, akinek a parancsára elindult Zrínyi
után. A katona nem teljesítette a feladatát. Kudarcot vallott. A gyilkos lerázta,
utána pedig a gyanútlanságát kihasználva gyorsan visszaküldte, mielőtt gyanút
foghatott volna. Nem tudjuk, rájött-e erre valaha is az ifjabb Guzics. Ha igen,
nehéz lehetett neki ezzel a teherrel élni.
Nem tudjuk, hány
éves lehetett a fiatal Guzics. A bátyja magas rangú tiszt Zrínyi szolgálatában.
Nehéz megtippelni a korát. Zrínyi másutt több alkalommal „öcsémuram”
megszólítással illeti, nála tehát fiatalabb. Harminc és negyven év között
lehet. Az öccse nem hivatalos az úr asztalához, nem lehet igazán jelentős
beosztása. Akkoriban a családoknál – a nemesi családoknál is – gyakran igen sok
gyerek született, de a magas csecsemő- és gyermekhalandóság miatt csak kevés
maradt életben. A kortárs Bornemissza Anna fejedelemasszony – Apafi Mihály
erdélyi fejedelem felesége – tizennégy gyermeket szült a férjének, de ezek
közül csak egy élte meg a felnőttkort. Az ifjú Guzics akár tíz esztendővel is
fiatalabb lehet a bátyjánál. Semmiképpen sem tekinthetjük igazán tapasztalt
férfiembernek. Maglianinak mégis tőle van a legtöbb félnivalója.
„Guzics öccse, inasa, meg egy Angelo nevû
kedves olasz inasa és a lovász nyargalának utána;”
Nem érik utol
Maglianit, aki sokkal korábban érkezik a helyszínre. Ez az egyik olyan
momentum, ami egy mai nyomozót elgondolkodtatna.
„Majláni legelébb érkezék, hát Póka egy
horgas fán, az úr arccal a földön, s a kan a hátán; õ hozzálõ, elfut a disznó,
érkezik Guzics és Angelo.”
Magliani meséjében
több ravaszság is rejlik, lentebb majd egyenként előcitálom mindet.
„érkezik Guzics és Angelo”
A többiek vagy
eltévedtek, vagy – ami valószínűbb – a lovakat őrzik. Az, hogy nem tódult mind
azonnal a „horgas fához” arra mutat, nem is sejtik, mekkora baj történt. Ha
Guzics és Angelo értek oda leghamarabb, Maglianinak villámgyorsan kell
döntenie. Angelo Zrínyi legbizalmasabb embere, de inas, azaz belső szolgálatot
végez. Az erdőben és a vadászat ügyeiben valószínűleg kevésbé járatos, mint
Guzics, a katonatiszt. Guzicsot azonnal el kell távolítani. Magliani
visszaküldi.
„érkezik Guzics és Angelo”
Tehát a másik inas
és a lovász még nem érkezett meg. ennek két magyarázata is lehet.
- Ők a lovakat őrizni maradtak hátra.
- Keresés miatt szétszéledtek.
Érdemes megvizsgálni
ezt is.
Hátramaradtak a lovakat őrizni?
Az egyikük éppen a
lovak gondozója, a lovász. Neki az összes paripát ismernie kell. Nehéz
elképzelni, hogy a lovak gondozásában éppen egy inas segíthetnek neki, de ne is
vessük el azonnal az ötletet.
Egyáltalán nem
biztos azonban, hogy a jelen esetben bárkinek hátra kellett maradnia a lovak
őrzésére. Nem zsákmányolt, vagy frissen vásárolt állatokról van szó, hanem a
Zrínyi uradalom betanított állatairól, ráadásul az egyik gondozójuk is jelen
van. erdőben lvén, a lovakat kötőfékkel gyorsan egy-egy fához lehetne kötni.
Rövid időről van szó, a hátasok egyéb felügyeletet nem igényelnek.
Szétszéledtek a keresés céljából?
Az előzőnél sokkal
valószínűbb lehetőség. Már az emberek megoszlása is ezt támasztja alá. A
négyfőnyi csoportban van egy katonaember (Guzich öccse), egy, aki félig-meddig
katona (a lovász), illetve a két inas. Logikusan úgy kell a csoportot kétfelé
osztani, hogy mindkettőbe jusson katonaember.
Azt gondolom,
kétfelé váltak, hogy megkeressék Maglianit. Talán a lovára rábukkantak, de nem
tudták eldönteni, merre mehetett.
Van itt még valami….
„Majláni legelébb érkezék, hát Póka egy
horgas fán, az úr arccal a földön, s a kan a hátán; õ hozzálõ, elfut a disznó,
érkezik Guzics és Angelo.”
Amikor Guzics és Angelo megérkezett, az állítólagos
vadkan már nem volt sehol. Pakán és Maglianin kívül senki sem látta a vadkant.
Magliani elment.
Hamarosan a többi lovas is utána. Bethlen és a vendégek gyanútlanul beszélgetnek.
„mü ott a hintónál beszélgeténk.”
Most történik a
gyilkosság. Zrínyi Miklós, az ország legfontosabb és legtehetségesebb embere
most kap halálos sebet. A gyilkosságot egy vadkanra fogják, és Magyarország
helyzete hamarosan még rosszabbra fordul.
Senki nem tart semmitől,
senki sem számít katasztrófára. Békés és enyhe novemberi délután van.
„Egyszer csak hamar ihol nyargal Guzics,
mondja a bátyjának: Hamar a hintót, oda az úr”
Az ifjú Guzics
lóhalálában vágtat elő az erdőből, és jelent a bátyjának, egyben elöljárójának.
„Menénk, amint a hintó nyargalhat,”
Pánikszerűen tódul
az erdőbe a vadásztársaság. A nyomok egy részét ez semmisíti meg, a többit
meg a leereszkedő sötétség teszi láthatatlanná.
„és osztán gyalog a sûrûbe béfuték én, hát
ott fekszik, még a bal kezében, amint tetszett, a pulzus gyengén vert, de szeme
sem volt nyitva, sem szólott, csak meghala.”
Ez is nagyon fontos
közlés. Bethlen személyes élménye. Az Önéletírás szerzője nagyon világosan a
tudtunkra adja, minek volt a szemtanúja, és minek nem. Beszaladt a sűrűbe.
A hintó oda nem tudott bemenni. Nyilvánvalóan mind gyalog rohantak oda, tele
félelemmel, idegességgel. Ennél kevesebb feldúlt ember is képes lett volna
használhatatlanná tenni a nyomokat.
„hát ott fekszik, még a bal kezében, amint
tetszett, a pulzus gyengén vert”
Minden eldőlt.
Zrínyi Miklós, aki eddig Magyarország legfontosabb embere volt, most már
menthetetlen. A mai orvostudomány sem tudna segíteni rajta. Még él, de ezek már
az utolsó pillanatok.
„de szeme sem volt nyitva”
Agónia. Ennek
Bethlen szemtanúja. Személyesen vizsgálta meg a költő és hadvezér pulzusát.
Zrínyi még életben van, de Bethlen – ahogy a többi jelenlévő – már semmit sem
tehet a haldokló érdekében.
„sem szólott, csak meghala”
Bethlen jelenlétében Zrínyi már egy szót sem szólt. Ez is a legfontosabb közlések közé tartozik,
és – talán furcsának tűnik, amit mondok – de az egyik legmerészebb is.
Hogy miért?
Mert közvetve
cáfolja Magliani alább következő meséjének egyik legfontosabb részét. Amely szerint Zrínyi a halála előtt szólt
volna Pakához és Maglianihoz. Bethlen nem mondhatta ki nyíltan, hogy Zrínyi
az állapota miatt már tökéletesen beszédképtelen volt, de érzékeltetnie
kellett. Először is leszögezi, mit vállal szemtanúként. Jelenlétében Zrínyi
Miklós a pulzusa szerint még élt, de már nem nyitotta ki a szemét, és egyetlen
szót sem szólt. Ezzel közvetve azt is leszögezi: nem fültanúja annak, amit a
halála előtt Zrínyi állítólag mondott.
Ez a közlés sem
egyetlen pilléren nyugszik azonban, hanem – ahogy már Bethlennél megszokhattuk
– a későbbiekben közli velünk az információ másik felét.
„a fején három seb vala: egy balfelõl, a
fülén felül, a feje csontján ment csak el a kannak agyara, a homloka felé
szakasztotta rútul a feje bõrit; más ugyan a bal fülén alól az orcáján, a szeme
felé, rút szakasztás; de e kettõ semmi, hanem harmadik jobbfelõl a fülén alól a
nyaka csigájánál ment bé s elé a torka felé ment, és a nyakra járó minden
inakat kettészakasztotta; az ölte meg, a vére elmenvén. Volt a kezén valami kis
körmöcslés, de az semmi sem volt.”
Megint ugyanaz a
technika: az információk kettéválasztása. Ahogy Bethlen Zrínyihez
odaért, ezeket a sebeket azonnal fel kellett fedeznie, de – az Önéletírás egész
ide tartozó részének megfelelő következetességgel – nem beszél róluk azonnal.
Az információk összeillesztését most is az olvasókra bízza.
A gyilkosság már
megtörtént, Zrínyi Miklós Bethlen kezei közt haldoklik.
„hát ott fekszik, még a bal kezében, amint
tetszett, a pulzus gyengén vert, de szeme sem volt nyitva, sem szólott, csak
meghala.”
Most következik
Magliani meséje a vadkanról.
Bethlen ehhez
mesterien teremtette meg a dramaturgiai körülményeket; biztosan tudhatjuk, hogy
az Önéletírás szerzője nem hisz a sertés mítoszában.
„Majláni így beszélte: hogy amint Póka után
bément a disznó vérén az erdõbe, amíg õk a lovakat kötözték, csak hallják a
jaj-szót; Póka szava volt. Majláni legelébb érkezék, hát Póka egy horgas fán,
az úr arccal a földön, s a kan a hátán; õ hozzálõ, elfut a disznó, érkezik
Guzics és Angelo. Az úr felkél s mondja: Rútul bánék vélem a disznó, de ihol
egy fa (melyet csatákon is magával hordozott) sebtében állítsátok meg a sebnek
vérét véle, az arra igen jó. Eléggé próbálták véle, de hiába, csak elfolyt a
vére, elõször ülni, osztán hanyatt fekünni, végre csak meg kelle halni,”
Nagyon fontos az
első mellékmondat:
„Majláni így beszélte:”
Bethlen nyomatékosan
figyelmeztet rá: A most következő eseményeknek nem volt szemtanúja, nem áll jót
értük, az információ nem tőle származik, ő is csak hallotta.
„Majláni így beszélte:”
Az Önéletírás ide
vonatkozó részének legfontosabb formulája. Ami itt áll, annak Bethlen nem
szemtanúja, nem is hisz benne, ezt Majláni mesélte.
Jellemző, hogy Bethlennél
egyetlen szó sincs, ami Maglianit igazolhatná. Senki sem volt tanúja a
tragédiának, nem is erősíti meg senki egy szavát sem, ez nem a valóság,
hanem Majláni meséje.
Senki más nem látta, miként szerezte a sérüléseit gróf
Zrínyi Miklós, csupán a két jómadár: Paka és Magliani. Bethlen Miklós nem hagy kétséget bennünk
velük kapcsolatban: ők ketten Zrínyi gróf gyilkosai.
Olyan egyszerűen
felmenthetné őket. Elég lenne egyetlen célzás. Egy fél mondat. Határozottan ki
kellene nyilvánítania, ne gondoljon senki rosszat, ez a két ember ártatlan.
Ebben semmi kockázat sem volna. A világon semmi. Nyugodtan leírhatná, a
cenzorok egyáltalán nem kötnének bele, sőt meg is könnyebbülnének tőle.
Voltaképpen talán ezt is várják tőle. Egy határozott kijelentést, ami ország és
világ előtt elismeri, hogy Zrínyi Miklós gróf 1664. november 18-án a kursaneci
erdőben valóban egy vadkan áldozata lett, hogy semmi értelme sincs semmiféle
gyilkosságról szóló szóbeszédnek.
Amikor Bethlen az
Önéletírást írja, már minden eldőlt, elvégeztetett. Consummatum est. Zrínyit
már nem lehet feltámasztani. A hozzá köthető elképzeléseket sem. Az összes
Habsburg-ellenes szabadságharc csúfosan elbukott, beleértve a leghosszabbat,
Zrínyi öccsének unokája, II. Rákóczi Ferenc mozgalmát is. Új korszak kezdődött,
az ország rendi megállapodással, tartósan a Habsburg birodalomhoz kötve. Egész
évszázad fog eltelni, mire a függetlenség kérdése ismét komoly formában
felvetődik. A politikai helyzet jóvátehetetlenül megváltozott. Miért ne
erősítené meg Bethlen a vadkan verzióját, ha ez az igazság? Politikai
jelentősége már nincs, Zrínyi már történelem. Miért ne mondaná el Bethlen,
ha tudja, hogy így történt? Miért ne mentené fel Maglianit és Pakát, ha tudja,
hogy nem gyilkosok?
Azért, mert Bethlen
Miklós nem így tudja. Bethlen nem hisz a sertés mítoszában, és gyilkosnak
tartja a két fickót. Esze ágában sincs felmenteni őket. Inkább látszólagos
kétértelműségbe rejti nagyon is egyértelmű információit.
Nézzük Magliani
meséjét, a sertés-mítosz ősformáját:
„Majláni így beszélte: hogy amint Póka után
bément a disznó vérén az erdõbe, amíg õk a lovakat kötözték, csak hallják a
jaj-szót; Póka szava volt. Majláni legelébb érkezék, hát Póka egy horgas fán,
az úr arccal a földön, s a kan a hátán; õ hozzálõ, elfut a disznó, érkezik
Guzics és Angelo. Az úr felkél s mondja: Rútul bánék vélem a disznó, de ihol
egy fa (melyet csatákon is magával hordozott) sebtében állítsátok meg a sebnek
vérét véle, az arra igen jó. Eléggé próbálták véle, de hiába, csak elfolyt a
vére, elõször ülni, osztán hanyatt fekünni, végre csak meg kelle halni,”
Ezer sebből vérzik? Vérzik
bizony!
Elérkeztünk oda,
amikor ideje alaposabban szemügyre vennünk Magliani meséjét, ami rövid
terjedelme ellenére szinte hemzseg az ellentmondásoktól, illetve a gyilkosságra
utaló közvetett bizonyítékoktól.
Előtte azonban
gyorsan idézzünk emlékezetünkbe valami fontosat.
Bethlen
tanúvallomásában minden szónak, minden részletnek külön jelentősége van. Minden
részletnek, és minden részlet hiányának.
Az első ellentmondás
azon a ponton jelentkezik, hogy Bethlen Miklós nem említi, hogy lövést hallott
volna, ugyanakkor Magliani meséjében az áll, hogy a „sabaudus” elsütött egy
fegyvert – rálőtt az úgynevezett vadkanra.
Magliani
valószínűleg azért említi, hogy lőtt, mert nem lehetett biztos benne, hogy nem
hallották meg a lövését. Bethlen Miklós és a vele beszélgetők talán nem is
hallották.
„mü ott a hintónál beszélgeténk.”
Azt gondolom, Bethlen
mindenképpen megemlítette volna, ha lövést hall. Nyilván nem hallotta, sem
ő, sem a vele beszélgetők. Akkor miért említi Magliani, amikor ezzel veszélybe
sodorhatja magát?
Maglianit nem a
hintó mellett beszélgető Bethlen, Zichy, Guzics kapitány, Vitnyédi és a többiek
aggasztják, mert ők túlságosan távol vannak, a lövést aligha hallhatják meg.
Nem is hallották. Magliani amiatt aggódik, hogy az őt követő lovasok
meghallják a lövést.
„Guzics öccse, inasa, meg egy Angelo nevû
kedves olasz inasa és a lovász nyargalának utána;”
Magliani tökéletesen
tisztában volt vele, hogy több lovas is követi, ezek akár meg is hallhatták a
lövést.
Vajon hallották-e?
Sohasem derült ki, a
Zrínyi halálát követő sokk hatása alatt talán nem is tette fel a kérdést senki.
De hallhatták, és ezt Magliani kénytelen volt figyelembe venni. A Magliani után
induló lovasok hibára kényszerítették a gyilkost; más kérdés, hogy hihetetlen
szerencséje volt, megúszta, a lövést a jelek szerint senki sem forszírozta.
Magliani a lövést nem mellőzhette, ez gyilkossági tervének kulcsfontosságú
eleme volt. Olyan helyzetbe került, amikor rendkívül gyorsnak kellett lennie.
Számos hibát elkövetett ugyan, de a tervét sikerrel hajtotta végre.
Magam úgy gondolom,
Magliani valami kis kaliberű fegyverrel (talán pisztollyal) közvetlen közelről
Zrínyi nyakába, vagy szemébe lőhetett, utána - Pakával kettesben, esetleg
ismeretlen bűntárs bevonásával – szörnyű sebeket ejtettek az áldozaton, hogy
Zrínyi halálát vadkantámadásnak tüntethessék fel. Ehhez az eszközöket
(fegyvereket) feltehetően előre elkészítették. Egyedi fegyvereket
használhattak. Talán ez a helyzet a Magliani által elsütött lőfegyverrel
is. Ne feledjük, hogy Zrínyi igen fontos, európai kapcsolatokkal rendelkező
személyiség volt, a halála nagyon sokat érhetett valakiknek, akik nem sajnálták
a költséget. Azt se feledjük, hogy ezt a gyilkosságot talán hónapokkal előre
kitervelték.
Most pedig
vizsgáljuk meg signor Magliani meséjét:
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése