KÉTSZÁZHETVENHARMADIK
RÉSZ
Fentebb már láttuk, miféle művek születnek a kánonban. Ennek
ellenére a kérdés érvényes.
Születhetnek-e egy
ilyen rendszerben valódi remekművek?
Természetesen születhetnek, hiszen remekmű minden helyzetben
létrejöhet.
Csakhogy…
A rendszer nem
támogatja a remekművek létrejöttét. A kánon maga az intézményesített
kontraszelekció.
Ennek jele, hogy igen sok olyan művet kanonizál, amely a
klasszikus esztétikai ideálnak nem felel meg, a klasszikus szemlélet értelmében
lírai értéket nem hordoz.
A kánon rendszerének
nem érdeke, hogy remekművek szülessenek. Remekművek esetén ugyanis
Ø
A művek
közkinccsé válnak
Ø
Magyarázatukhoz
nincs szükség külön, zárt apparátusra.
Ø
A
rendszer átjárhatóvá válik.
A kánon sajátos zárt szubkultúra. Elsősorban önmaga
fenntartása az érdeke. Hogy zárt szubkultúra maradhasson, és kiváltságai felett
rendelkezhessen. Nincs szüksége
remekművekre. Helyette olyan versekre van szüksége, amelyeket remekművekké
magyarázhat.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése