KÉTSZÁZHETVENKETTEDIK
RÉSZ
Mert van tovább is.
Ha a kánon határozza meg, hogy mi tekinthető az általa lírai
műalkotásnak nyilvánított versben értéknek, akkor lényegében nagyon közel
került ahhoz, hogy
↓
Lényegében azt is
eldöntheti, hogy voltaképpen mi áll a versben. Azaz: azt lát a versben, amit
akar. Nem számít, ha a mű maga az értékelés által állított elemeket nem
tartalmazza…
A versben az
található, amit a „művészet világa” kinyilvánít…
Így fut szinte önmagától ad absurdum egy önmagában
tökéletesen abszurd esztétikai felfogás. Teljes önkényesség és a tökéletes parttalanság.
A belemagyarázásnak
tökéletes tere van, hiszen a kánon méltatója azt állíthat a versről, amit csak
akar.
A gyakorlatban a kánon elemzője szabad kezet kap.
Ø
Azt
magyaráz a versbe, amit akar.
Ø
Azt „ért
oda”, amit csak akar.
Ø
Érvelnie,
a vers szövegével bizonyítania semmit sem kell, a ráfogás tökéletesen elegendő.
Ø
Amit
mond, cáfolhatatlan.
A méltató élhet – és
általában él is – a parttalanság lehetőségével.
Az értékelés ilyen rendszere még akkor is katasztrofális, ha
az értékelt vers valóban remekmű.
Csakhogy…
Születhetnek-e egy
ilyen rendszerben valódi remekművek?
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése