2016. szeptember 15., csütörtök

Szerelem és líra - CCLXXI.



KÉTSZÁZHETVENEGYEDIK RÉSZ

A válasz a kánon lényegi elemeire világít rá.

A kanonizált vers értékelésénél a „kötelező légbőlkapottság” elve érvényesül.

A „kötelező légbőlkapottság” elve a művészet intézményi elméletének kiterjesztése a műértelmezés és a műelemzés területére. A kanonizált líra ítészei számára ez teszi lehetővé, hogy korszakalkotó művé magyarázzák akár a legsivárabb amorf halandzsát is.

A „művészet hivatali elméletének” tökéletes kártékonysága és haszontalansága akkor világlik elő a maga teljességében, ha ezt végiggondoljuk.

A „kötelező légbőlkapottság” elve a művészet intézményi elméletéből magától értetődően levezethető.

A művészet intézményi elmélete
                       
„Műalkotás az, amit a „művészet világa” annak nyilvánít
                       
Alkalmazzuk ezt a költészetre
                       
Lírai műalkotás az, amit a „művészet világa” – azaz a kánon intézményrendszere – annak nyilvánít.

Magától értetődően következik ebből:
                       
A műalkotás értékeit is a „művészet világa” határozza meg.

Ha idáig eljutottunk, érdemes elgondolkodni rajta, mit is jelent ez a mondat.

A műalkotás értékeit is a „művészet világa” határozza meg.”

Elemeire bontanám:

Ø      Meghatározza, mi tekinthető a műalkotásban valóságos lírai művészi értéknek.
Ø      Meghatározza, hogy mitől értékes valami.

(Ez a kettő csak első olvasatra tűnik azonosnak.)

Ø      Eldönti, hogyan épül fel a műalkotás értékstruktúrája.
Ø      Meghatározza, hogy mi hordozza az értéket.

Ezt végiggondolva világlik ki, mit is jelent igazából a kánon esztétikai diktatúrája. Az esztétikai diktatúra, amelynek alapja a teljes és parttalan önkényesség.

Folytatása következik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése