KÉTSZÁZHETVENEGYEDIK
RÉSZ
A válasz a kánon lényegi elemeire világít rá.
A kanonizált vers
értékelésénél a „kötelező légbőlkapottság” elve érvényesül.
A „kötelező
légbőlkapottság” elve a művészet intézményi elméletének kiterjesztése a
műértelmezés és a műelemzés területére. A kanonizált líra ítészei számára
ez teszi lehetővé, hogy korszakalkotó művé magyarázzák akár a legsivárabb amorf
halandzsát is.
A „művészet hivatali elméletének” tökéletes kártékonysága és
haszontalansága akkor világlik elő a maga teljességében, ha ezt végiggondoljuk.
A „kötelező légbőlkapottság” elve a művészet intézményi
elméletéből magától értetődően levezethető.
A művészet intézményi
elmélete
↓
„Műalkotás az, amit a
„művészet világa” annak nyilvánít
↓
Alkalmazzuk ezt a költészetre
↓
Lírai műalkotás az,
amit a „művészet világa” – azaz a kánon intézményrendszere – annak nyilvánít.
Magától értetődően következik ebből:
↓
A műalkotás értékeit
is a „művészet világa” határozza meg.
Ha idáig eljutottunk, érdemes elgondolkodni rajta, mit is
jelent ez a mondat.
„A műalkotás értékeit
is a „művészet világa” határozza meg.”
Elemeire bontanám:
Ø
Meghatározza,
mi tekinthető a műalkotásban valóságos lírai művészi értéknek.
Ø
Meghatározza,
hogy mitől értékes valami.
(Ez a kettő csak első olvasatra tűnik azonosnak.)
Ø
Eldönti,
hogyan épül fel a műalkotás értékstruktúrája.
Ø
Meghatározza,
hogy mi hordozza az értéket.
Ezt végiggondolva világlik ki, mit is jelent igazából a kánon esztétikai diktatúrája. Az
esztétikai diktatúra, amelynek alapja a teljes és parttalan önkényesség.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése