Huszonötödik rész
Természetesen nem a nemi szerveket jelentő trágár kifejezések puszta
emlegetése teszi gusztustalanná a fenti verset; ez talán még az intim
személyesség része is lehetne – egy párkapcsolaton belül. A nemi szervek
trágár elnevezései tabuszó-mivoltuknál fogva váltak trágárságokká,
éppen úgy lehetnek a meghittség kifejezései, mint bármi más – de
kizárólag egy konkrét szerelmi kapcsolaton belül. Nyilvánosságra
hozataluk megfosztja a szóban forgó kapcsolatot intim személyességétől,
kiüresíti a kapcsolat érzelmi alapjait; és a szexualitást – ami normális
körülmények között a szerelem elidegeníthetetlen része – az érzelmi
alapok helyett valami merőben más viszonyrendszer fennhatósága alá
helyezi, éppen úgy, ahogy ez a prostitúció esetében történik.
A költészet ilyen esetben tulajdon feladatkörét támadja, önmaga
árulója lesz, és mint ilyen, mindenféle meghitt személyesség
kifejezésére is teljesen alkalmatlan.
A szerelem az emberi társadalom legfontosabb összetartó erőinek egyike.
Mint ilyennek, elsősorban érzelmi fedezetre van szüksége. A társadalom
legfontosabb összetartója – minden ellenkező híreszteléssel, tudományos
vélekedéssel, dogmával és propagandával ellentétben – az emberi érzelmek
birodalma. Az érzelmekkel tudomány, politika, de még a filozófia is
mostohán bánt az utóbbi évezredek során. Igazi jelentőségük megértése
csak az utóbbi évtizedekben kezdődött.
Az érzelmek az emberi lényeg legfontosabb rétegeihez tartoznak,
kézzelfogható valóságuk nincs. Kifejezésükre egyedül a művészet
hivatott; voltaképpen ez a művészet legfontosabb funkciója.
A művészet az ember legsajátabb tulajdona, éppannyira hasznos, amennyire hasznos az ember önmaga számára.
Hétköznapi, röghöz kötött szempontból nézve — ahogy Nicolai Hartmann írja, éppen a legmagasabb dolgok tűnnek haszontalannak, de az emberi lét távlatait egyedül ezek teremtik meg.
A művészetre mindenütt és mindenkinek szüksége van — akkor is, ha nem
tud róla, hiszen a művészet talán a legfontosabb azok közül a dolgok
közül, amelyek az embert a világ csúszómászó, repülő, úszó, kérődző vagy
ragadozó teremtményeitől megkülönböztetik. A művészet az emberi
identitás számára általános és ésszerű szükséglet. Hegel
szerint nemcsak ünnepi foglalatossága az embernek; de ez az egyetlen,
ami a hétköznapok emberi-erkölcsi problémái közepette is a jó iránytű
tévedhetetlenségével igazít el mindenkit, akinek van rá szeme, füle és
lelke.
A művészet felelőssége pedig hallatlanul nagy. Lényegében a
művészet az emberi kultúra azon része, amely az emberi lényeg, azzal
emberi érzelmekben, közösségekben testet öltő emberi mivoltunk
fennmaradásáért felelős.
Ezért önmagában rossz és erkölcstelen minden olyan divatos
“művészi” szemlélet, amely a színpadi tevékenység homlokterébe a
negatívumot, az emberi távlatok hiányát, az emberi élet értelmetlenségét
állítja. Az ördög – ahogy Hegel mondja – esztétikailag hasznavehetetlen figura.
Emberi távlatok szépség és igazság egységében rejlenek. A rút a
szépség viszonylag teljes hiánya, amelyben esztétikum nincs jelen (Sík
Sándor), az igazán rút — mint ami az emberi lényeggel ellentétes —
esztétikán kívüli jelenség.
Nem hagyhatom említés nélkül a napjainkban esztétikai és kulturális
téren uralkodó zűrzavart. A XX. század esztétikai felfogása amúgy sem
volt soha egységesnek mondható, most azonban már kifejezetten káoszról
beszélhetünk. Az értékek zűrzavarának részben okozója a technológiai
fejlődés is: a zömében a XIX. és a XX. századból származó elvrendszerek
és filozófiák még napjainkig sem tudták integrálni az emberi kultúra
fejlődésében bekövetkezett óriási változások nyomán keletkezett új
körülményeknek a kulturális értékekre vonatkozó következményeit. A
fejlődés túlságosan gyors: mire a fotóművészet polgárjogot vívott ki
magának, már a film volt soron, majd ugyanennyire felkészületlenül érte
az esztétikát a videó, a számítógép, majd — éppen napjainkban — az
Internet megjelenése az esztétika érdeklődési körében. Emellett a
hagyományos, már korábban kodifikált művészetek is olyan sokféle irányba
ágaztak-bogaztak el, hogy esztétika legyen a talpán, aki képes
értékesnek és értéktelennek a mezsgyéjét kijelölni.
Az sem teljesen biztos, hogy nem kell majd a jelenleg uralgó
értékítéleteken jelentős változtatásokat tenni — esetleg visszamenőleges
hatállyal is. A jelenleg Magyarországon eluralkodott esztétikai
értékítéletek több szempontból is eltérnek a más európai országokban
kialakult szemlélettől — azoknál lényegesen egyoldalúbbnak mondhatók.
Másutt aligha általános, ha az irodalmi értékszemlélet némely esetekben
műfaj-specifikus, vagy ha csak néhány — másutt esetleg pusztán
szubkulturális jelentőségű — irányzat alkotásai kapnak helyet az
irodalmi vagy művészeti érték kategóriáin belül.
A szocialista éra idején bizonyos művek nem jelenhettek meg — ennek
visszahatásaként azonban már a nyolcvanas évek óta olyan szemlélet
alakult ki, mintha egyedül az ilyen típusú művek volnának a lehetséges
értékhordozók. A kincstári optimizmusra sarkalló kádári-aczéli
irodalompolitika visszahatásaként a pesszimizmus mélységes bugyrai
tárultak föl — mintha az optimizmus és mindenféle humanizmus egyenesen
irodalmon kívüli kategóriává vált volna. Ez a szemlélet minden szinten
megteremtette a maga utánzóit, sznobizmusát — oka lett annak, hogy amint
a kádári időkben volt, manapság is létezik “hivatalos” irodalom, s
ennek sincs több olvasója, mint az akkorinak volt. A korabeli
magándokumentumok olvasók nélkülieknek nevezik az akkori irodalmi
folyóiratokat, a mai kanonizált verseskötetekről meg olykor tulajdon
szponzoraik ismerik el a nyilvánosság előtt, hogy nem olvassák őket.
A belterjesség tehát megmaradt, csak irányt váltott. Az is a régi
beidegződésekre emlékeztet, hogy az irodalompolitika a legnagyobb
példányszámú napilapok hasábjain teszi közhírré irodalmi
reprezentánsainak legapróbb nyugati sikereit is: például azt, ha
valamelyikük valamely színdarabját egy angol színház bemutatja. A
premier körülményeiről a magyar sajtó mélyen hallgat: az illető színház
London valamelyik elhanyagolt külvárosában található, a nézőtéri
férőhelyek száma pedig az ötvenet sem éri el. Egyéb körülményekről meg
éppen illetlenség lenne nyilatkozni: ki pénzelte az előadást, milyen
mértékben kellett a darabot a színpadképesség érdekében átdolgozni, stb.
Irodalomtörténeti távlatok szemszögéből nézve hajmeresztő elvek
kerültek elfogadásra. Kiderült, hogy az epikus műben és a drámában
éppenséggel a cselekmény, a jellemek, valamint az epikai, illetőleg a
dramaturgiai szerkezet az, amely “ma már” a legkevésbé fontos, amely
leginkább elhagyható. Az elbeszélő művészek lebilincselő mesélni tudását
a “szabad asszociáció”, az érdekes fordulatokat az “intertextualitás”, a
szövegkohéziót pedig a “belső utalások” pótolják — amely elvek
nyilvánvalóan a belterjessé válás álnevei. Kiváló példa mindez arra,
miként lehet megtalálni egy igazán nagy hagyományokkal rendelkező
művészeten belül is a kisszerűvé válás lehetőségét.
Folytatása következik.
2012. május 10., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése