17. Rész
Mi a költészet
funkciója?
Mi jelenleg a társadalomban a művészet, illetve mi a
költészet funkciója?
Lehet persze azt mondani, hogy ilyesféle funkció nincs,
ilyenről nem beszélhetünk, az emberek világában a művészetnek, illetve a
költészetnek semmiféle küldetése, funkciója nincs.
Lehet ilyet mondani, csakhogy ez nem igaz. Merthogy ezzel azt állítanánk, hogy a művészetnek, és
különösen a költészetnek a társadalom életében nincs semmi értelme.
Lehet olyan költészet, aminek nincs értelme? Lehet bizony,
van is időnként, de „a” költészetre nem ez a jellemző. Bár abban is lehet
valami, hogy az a líra, amelyik önmagát küldetés, cél és felelősség nélkülinek
definiálja, valószínűleg az is.
Napjaink gondolkodóinak zöme nem is állít olyat, hogy a
költészetnek – illetve tágabban, a művészetnek – ne lenne funkciója. Induljunk
ki Belting fentebb idézett mondatának második feléből:
„magára vállalja a
kulturális identitás mindazon szolgáltatásait, amiket a társadalom intézményei
már nem láthatnak el.”
Nagyon fontos megjegyzés. Rávilágít a lényegre: a művészet
minden korban a nem intézményesített kulturális identitás eleme volt – és ma is
az. Ezután is az lesz. Soha nem azonosult a fennálló társadalom intézményeivel,
nem vetette alá magát nekik. A
művészetet soha, egyetlen korban sem sikerült államosítani.
A költészetet meg különösen nem. Átjárja az egész
társadalmat, nem szorítkozik a fennálló intézmények támogatására. Az
intézmények jönnek-mennek, a költészet örök. Előbb létezett, mint az
irányítására, koordinálására létrehozott intézmények, és túl is éli azokat.
A művészet intézményi
elmélete voltaképpen azt állítja, hogy kizárólag az intézményeken belüli
művészet tekinthető művészetnek, és csak ott jöhet létre valódi műalkotás. A
fentiek fényében ez nyilvánvalóan nevetséges állítás. Az intézményrendszer
sohasem fedheti le egy adott korban sem a művészet – különösen nem a költészet
– egészét. Ráadásul: az
intézményrendszer mindig az adott hatalom szolgálatában áll.
Azt pedig senki sem
gondolhatja komolyan, hogy a művészet társadalmi funkciója a hatalom szolgálata
volna.
Melyek a kulturális
identitás nem intézményi elemei?
Azt gondolom, itt, Magyarországon ezeket mindannyian
ismerjük. Itt már annyiféle hatalom annyiféle propagandával próbált
befolyásolni bennünket az utóbbi évszázadban, hogy az még talán a mai világban
is ritkaság. Megszoktuk, hogy kétféle
közvélemény van. Egy hivatalos és egy nem hivatalos. Előbbi az éppen
aktuális hatalom szemszögéből próbálja értékelni és értelmezni a világot, az
utóbbi pedig a hétköznapi ember által megélt mindennapi valóságból táplálkozik.
Az ember nem mindig azt gondolja, amit „hivatalosan”
elvárnak tőle. Ha mást mondana, meghurcoltatásnak tehetné ki magát. A bátor
kiállás gyakran haszontalan és értelmetlen, a megalkuvás bizonyos szinten
kényszer. Nem sok ellenszere van. leginkább kettő: a szűkszavúság és a külsőkörösség. Magyarországon egy évszázada ez
a személyes szellemi és erkölcsi identitás megőrzésének leghatásosabb eszköze.
Sehol másutt a világban nem váltotta egymást ilyen gyorsan
ennyiféle politikai kurzus, mint nálunk. Hozzászoktunk hivatalos és nem
hivatalos ellentmondásaihoz, így lett mostanra Magyarország a kettős igazságok világa.
Az egyik véglet a
gazdasági vagy politikai propaganda, a másik a személyes, hétköznapi emberi
erkölcs. Az előbbi igen gyorsan változik, az is előfordul, hogy saját
ellentétébe csap át. Az utóbbi sem állandó, de változása csak nagyon nehezen
érzékelhető. A propaganda mindig
hivatalos – akkor is, ha látszólag nem az – a mindennapi erkölcs pedig mindig
személyes.
Propaganda és erkölcs
közt nem az a legnagyobb ellentmondás, hogy az egyik hazudik, a másik meg
igazat mond. Ilyen értelemben az antinómia nem értelmezhető, hiszen az
lehetetlen, hogy a kettő közül az egyiknek minden vonatkozásban igaza legyen, a
másik pedig mindenben tévedjen. Sokkal gyakoribb, hogy mindkettő különféle
részigazságokat hangoztat, amelyek talán nem is lennének
összeegyeztethetetlenek, ha megfelelő nézőpontot lehetne találni hozzájuk.
A propagandával soha
nem az a legnagyobb baj, ha hazudik. A valótlanság mindig kiderül, vagy
előbb, vagy utóbb. Az emberek egy része előszörre sem hiszi el a nyilvánvaló
hazugságot. Egy-egy nyilvánvaló füllentés hosszabb időre is hiteltelenné teheti
a propaganda forrását.
A propaganda
legnagyobb baja, hogy mélységesen életidegen. Elvárásaiban is, sugalmazásaiban
is, állításaiban is, világképében is. Ez ma sincs másképpen.
Vele szemben a
hétköznapi emberi erkölcs mindig mélyen gyökerezik a valóságban. Akkor is,
ha téved.
A hétköznapi emberi
erkölcs a propaganda háromnegyede felett idővel mindig győzelmet arat. Az
egymást váltó kurzusok első megnyilvánulásai közé tartozik az előző hatalom
propagandájának megtagadása, sőt diszkreditálása. Ehhez nálunk még az is
hozzájárul, hogy a levitézlett propagandában jócskán exponált közéleti
személyiségek gyakorta megtagadják előző „meggyőződésüket”. Kiderül, hogy a
korábbi kurzus „üldözte”, „kényszerítette” stb. őket, és közben teljes
lendülettel állnak ki az új mellett – ami az új propaganda hitelét is azonnal
megrendíti.
A propaganda mindig
eljut ara a pontra, ahol bele akar avatkozni az ember legintimebb szféráiba is,
ami joggal vált ki ellenérzést.
A hatalom általában szabadságnak nevezi önmagát, a
hétköznapi gondolkodás pedig pontosan tudja, mik is ennek a „szabadságnak” a
korlátai. Ezzel szemben a hétköznapi emberi megfontolások kollektív
személytelenségében gyakran előítéletekhez ragaszkodik.
Nagyon fontos ponthoz érkeztem. Előítélet. Tipikusan olyan téma, amelynek kapcsán mindkettő gyakran
téved. Dimenziók keverednek itt. Fentről
nézve előítéletnek tűnhet még a konkrét személyes tapasztalatból eredő
ellenszenv is. Az ilyen előítéletek semmiféle felülről indított kampányok
útján nem számolhatók fel, kizárólag az érdekeltek személyes kommunikációja
hozhat békét.
Olyan témához értem, amely napjainkban nagyon is gyakran
szerepel a köztudatban, hatalmas médiakampány kíséri, és számos vonatkozása
körül sisteregnek az indulatok.
A másság elfogadása.
Annyit halljuk, hogy már azt képzeljük, értjük is. Pedig
egyáltalán nem könnyen érthető, főleg nem abból, amit harsognak.
Azért nem érthető
könnyen, mert a fent leírt mondatnak a jelenlegi formájában nincs értelme. Helyesen
talán így kellene hangoznia: egymás
identitásának kölcsönös elfogadása. A hasonló jogok alapja mindig a kölcsönösség. Anélkül igen nehezen
volna elképzelhető, a leírt formájában egyoldalúságot sugall, ami veszélyes,
hiszen az egyoldalúság soha semmiféle
jognak nem felel meg, hanem mindig valamiféle elvnek a túlhajtása.
Akkor igényelhetem
jogosan az identitásom elfogadását, ha azzal egyidejűleg magam is ugyanúgy
elfogadom annak a személynek, vagy közösségnek az identitását, akitől az
elfogadást várom.
Elvek és propaganda szólamok között igen nagy lehet a
különbség. A másság elfogadása önmagában
hiányosan megfogalmazott gondolat, a helyes elv: egymás identitásának kölcsönös elfogadása. A gondolatban jelenleg
rejlő veszélyes egyoldalúság az, ami
könnyen teheti közönséges propaganda szólammá, expanziót fedező ideológiává.
Az egyoldalúság
megbonthatja önrendelkezés és elfogadás egyensúlyát, hiszen csak az egyik
felet kötelezi elfogadásra. Mindenféle expanzió ideológiai megalapozása így
kezdődik.
Az egyoldalúság legismertebb gondolati modellje a hittérítés. Fogadd el és tedd magadévá
az én identitásomat minden ellenszolgáltatás nélkül, tedd kötelezővé magad, családod,
néped számára, éljetek olyan életmódot, amilyet én teszek a számotokra
kötelezővé. A jelenlegi társadalomban a propaganda igen gyakran a hittérítés
elvei alapján működik.
A jelenlegi propaganda egyik kényes pontja az álságosan buta verbális inkvizíció, a
„polkorrektség”, a társadalmi problémák együgyű nyelvi kuruzslása. Tipikus
cselekvéspótlék. Sok ember szeret a „felvilágosult” szerepében feltűnni, ők
szeretnek azon lovagolni, hogy mások milyen szavakat használnak.
Az Amerikából indult jelenség ártalmatlan bolondériának
tűnik, de sokkal veszélyesebb annál, amilyennek látszik, mert igen sötét
zsarnokság csíráit hordozhatja magában. Helyenként máris orwelli jelenségeket
produkál. Nehéz alulmúlni annak az embernek a szellemi képességeit, aki azt
veti fel, hogy „rasszizmus” miatt ne maradjon „cigánypecsenye” a cigánypecsenye,
vagy kapjon más nevet a cigánykerék.
A mindig jelen lévő politikai vagy gazdasági propaganda
zömét nem is érintettem, de már ebből is könnyen belátható: a személyes identitásért az embernek a
társadalomban mindig meg kell küzdenie.
A személyes kulturális
identitás emberi mivoltunk alapvető tényezője. Ha nincs személyes autonómia,
emberiség sincs.
Mit is mondott Belting a művészet feladatairó?
„magára vállalja a
kulturális identitás mindazon szolgáltatásait, amiket a társadalom intézményei
már nem láthatnak el.”
Egyetértek Belting véleményével, ez a művészet egyik igen
fontos feladata. Leginkább éppen a költészeté.
Csakhogy…
Elláthat-e ilyen
küldetést egy hivatali líra? Egy intézményrendszeren alapuló líra, amely a
művészet intézményi elmélete alapján alakította ki értékrendszerét? Aligha.
A költészet hová tartozik? Mit képvisel? A hivatali, állami,
gazdasági vagy egyéb propagandát? Esetleg a hétköznapi, személyes erkölcsi
felfogást?
A líra a személyesség
műfaja, illetve a nyilvános személyességé. A költő sohasem valami
„kívülről” oktrojált értéket akar a közönségére tuszkolni, hanem maga is a
közösség tagja.
A költészet nem
propaganda.
Miért mondom ezt? A jelen kanonizált költészet képviselői
között egy sincs, aki ne kérné ki ezt magának azonnal. Ő nem propagandaköltő!
Dehogyis az! Mit képzelek? Hosszan magyarázná, miféle magasságokba rugaszkodott
a lírája, és nem mulasztaná el felhívni a figyelmemet, hogy a kánon köréhez
tartozó melyik orgánumban kicsoda írt róla bőbeszédű dicshimnuszt.
Csakhogy…
Egy intézményi
költészet mindenképpen képviselője annak az intézményrendszernek, ahová
tartozik, amelyik eltartja. Ha ráadásul poétikai és esztétikai felfogása,
valamint lírai kommunikációs létmódja a potenciális közönség felfogásától
nagymértékben eltér, kénytelen ezt kimondatlanul is képviselni a közönség felé,
különben nem lehetne saját intézményrendszerének része.
Amelyik költészet nem
független, az bizonyos mértékig mindig propaganda költészet.
Az intézményi
költészet bizonyos mértékben mindenképpen propaganda költészet, akkor is, ha nem
akar az lenni. Propaganda, ha ez nem is mindenki számára nyilvánvaló. Az
intézményi érdekekkel nem fordulhat szembe.
Ez pedig igen súlyos problémákat vet fel.
Az intézményi
költészetet valamiféle hatalom tartja el. Jól vagy rosszul, vitákkal vagy
viták nélkül, de az ilyen líra mindig függvénye valaminek. Nem feltétlenül az
államhatalomnak; lehet az eltartó igen sok áttételen keresztül operáló arctalan
és megtalálhatatlan, elvileg nem létező csoport is, amely a kanonizált líra
nemzetközi kapcsolatai, médiatámogatása mögött áll a maga közvélemény-formáló
apparátusával. A kanonizált költészet nem képviselhet mást, mint amit ez a
virtuális birodalom elvár tőle.
Mennyire esik ez egybe a magyar költészet elemi
küldetésével?
Nem érdemes latolgatni, teljes mértékben nem eshet egybe. Az
lehetetlen. Ha választani kell, vajon mi kap primátust? Nyilván a kenyéradó
gazda érdekei.
Ennek nyilván politikai vetületei is vannak. A világot
jelenleg uraló pénzügyi körök és multinacionális vállalatok a globalizáció
jelszavával igyekeznek hatalmukat megszilárdítani az államok fölött. A
jelenlegi liberalizmus elsősorban az ő ideológiájuk – erre utolsó művében már Jacques Derrida is felhívta a
figyelmet.
Ha megnézzük, hogy a jelenlegi kánon fő dinoszauruszaihoz
időnként miféle politikai megnyilvánulások fűződnek, azt kell mondanunk, hogy
ezek szinte teljesen egybeesnek a liberális globalizációs ideológia
célkitűzéseivel. Ellenkező értelmű gesztusok csak a kánon peremvidékeiről
érkeznek.
Egybeesik ez a magyar nép érdekeivel? Jelenlegi formájában
aligha. Más népek érdekeivel sem esik egybe.
Mindenki tudja, hogy valamiféle
globalizációra mindenképpen szükség van. ennek azonban alapkérdése globális és lokális egyensúlya. A
gyakorlatban azonban a globális fölénye látható, amely egyetlen nép érdekeit
sem veszi figyelembe. A globalizáció irányítói nyílt és burkolt módszerekkel
olyan, végletesen kevert lakosság létrehozásán tevékenykednek, ahol mindenféle
közösségi kulturális identitás megszűnik.
A magyar költészetnek ezt kellene támogatnia? Nyíltan vagy
hallgatólagosan? Nem kellene szembehelyezkednie vele? Nem ez volna a magyar
költészet küldetése?
A nyelvek és kultúrák
sokasága a világ legnagyobb emberi kulturális erőforrásainak egyike. A
globalizáció csak akkor képviselheti az emberiség érdekeit, ha egymással
harmóniában élő, és közös jövőt építő, egyenrangú nyelvek és nemzetek,
egyenrangú kultúrák közösségéhez vezet. A globalizáció jelenlegi gyakorlata
ezzel szinte minden lehetséges ponton ellentétes.
Jelenlegi kanonizált
költészetünk nem tölti be a magyar líra küldetését, helyette azzal ellentétes
célkitűzéseket követ. Ezért minősítem propaganda költészetnek.
A
propaganda-költészet minden korban a giccs témaköréhez tartozott, oda tartozik
ma is, és oda fog tartozni a jövőben is. Művelőit a mindenkori hatalom
hálája időnként elkényezteti; pénzzel, díjakkal, pozíciókkal, kedvezményekkel
jutalmazza; ez azonban teljesen független a költészetük értékétől.
Természetesen a költő egyetérthet az állami, gazdasági vagy
egyéb propagandával, és ennek verset is szentelhet, de művét nem az állásfoglalás teheti értékessé, hanem a versében való
hiteles személyes jelenlét, az érintettség, az őszinteség. Valamint – a mesterségbeli tudás.
A líra intézményrendszere a társadalom intézményrendszerének
része, ahhoz idomult, azzal együtt működik. Ha viszont – Belting véleményével
egyetértve – úgy gondoljuk, hogy a líra feladata az, hogy:
„magára vállalja a
kulturális identitás mindazon szolgáltatásait, amiket a társadalom intézményei
már nem láthatnak el.”
Ezt semmiféle
intézményi költészet nem töltheti be. Ez ellentmondás. Ezt csak másféle, a
jelen kanonizált, intézményesített lírától független, attól eltérő esztétikai
felfogást képviselő költészet tudja csak megvalósítani.
Döntő ponthoz érkeztem.
Mi hát a költészet funkciója?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése