2018. március 27., kedd

Szent játék vagy profán játszadozás - 15. rész

Tizenötödik rész

A boldogsággal kapcsolatban igen sok tévhit és félreértés van forgalomban, nem árt foglalkoznom vele.

A boldogság csak ember és világ harmóniájának részeként értelmezhető, mint állapot. Mindenki lehet boldog, és ez az állapot akkor is életre szóló élmény, ha csak pillanatokig tart, és sohasem ismétlődik.

A jelenlegi tudomány még nem szerezte meg a boldogság definíciójához, sőt még a vizsgálatához szükséges jártasságot sem. Ezért általában félvállról veszi, komolyan nem foglalkozik vele, ahogy a modern filozófia sem.

Nézzük, mi az, amit rendszeresen összetévesztenek a boldogsággal:

v  Anyagi javakban való bővelkedés
v  Sikeres vérbosszú
v  Sikeres megmenekülés valamiféle veszedelemből
v  A hatalom „érzése”
v  Üzleti siker
v  Háborús győzelem
v  Diploma megszerzése, vagy nehéz vizsga teljesítése
v  Váratlan szerencse
v  Vetélytárs felett aratott győzelem
v  Sportsiker
v  Vallási extázis
v  Alkohol vagy drog előidézte mámor
v  Orgazmus

A felsoroltak mindegyike része lehet valamiféle örömérzésnek, de mindegyik nélkülözi a valódi boldogsággal járó teljesség állapotát. A boldog ember a boldogság állapotában

v  teljes mértékben otthon van a világban
v  és önmagában,
v  tökéletesen elégedett,
v  nincs ellensége,
v  nincs bűntudata
v  veszedelem nem fenyegeti.

Az utolsó kettő némi magyarázatot igényel. A boldog embernek lehet ellensége, távlatosan veszélyben is lehet, de a boldogság állapotában ez nem számít, nem releváns. A boldog ember kész ellenségével békét kötni, és bátran néz szembe a veszedelemmel is.

A boldogság olyan állapot, amely még sok vizsgálatot igényel annak ellenére, hogy az emberiség zöme már feltehetően ismeri.

Visszatérnék az első listához.

v  Anyagi javakban való bővelkedés

A ma legáltalánosabb boldogságpótlék. A polgári alapú, anyagi javakra koncentráló boldogságfelfogás elengedhetetlen része, pedig voltaképpen másodlagos. Leginkább negatív mivoltában van jelen a köztudatban, mert számos ember irigyli azokat, akik anyagi javakban bővelkednek, vagy akikről ezt tételezik fel.

Természetesen semmi sem zárja ki, hogy a boldog ember az anyagiaknak (is) bővében legyen. A gyakorlatban azonban ez általában másodlagos.

A modern tudomány a polgári világnézet hatására két évszázada igyekszik olyan vegetatív lénynek feltüntetni az embert, aki számára voltaképpen semmi egyéb sem fontos, csak testi szükségleteinek kielégítése. Ez azonban nem tartható.

A dolognak megint ellenkező értelemben van jelentősége. Az éhező ember valószínűleg nem tud boldog állapotba kerülni, de a jóllakottság vagy a rendszeres étkezés nem a boldogság, csupán a fizikai lét alapfeltétele.

A polgár egyik fő szenvedélye az anyagi javak felhalmozása. A gyakorlatban ez sohasem ad elégedetlenséget, hanem szenvedélybeteggé tesz. A gazdagok zöme állandóan új javakra, még több pénzre éhes. Anyagi javakból és pénzből lehet sok, de a számukra sohasem lehet elég.

Heinrich Schliemann, aki meggazdagodván abbahagyta a pénzcsinálást, kivétel a szabály alól. A legtöbb meggazdagodott embernél maga a további gazdagodás válik életcéllá és életre szóló szenvedéllyé, ami hatékonyan akadályozza meg a boldog állapot létrejöttét. Az ezzel kapcsolatos emberi tapasztalatok azok, amelyekre támaszkodva a modern gondolkodás a boldogságnak a létét is tagadni igyekszik. Pedig ez egyáltalán nem „bizonyíték a boldogság lehetetlenségére”, csupán a polgári világ egyik szánalomra méltó szenvedélybetegsége.

v  Sikeres vérbosszú

Ez semmiféle boldog állapotnak része nem lehet. Elégedettséget kétségtelenül okozhat, de nemcsak az elpusztított emberi lény halála miatti esetleges bűntudat terhelheti, hanem a megbosszult személy miatti gyász is. Az esetleges fenyegetettség érzése itt egyáltalán nem távoli, aligha zárható ki.

Komor, fájdalmas öröm lehet, de nem boldogság.

v  Sikeres megmenekülés valamiféle veszedelemből

Ez már közelebb járhat a valódi boldogsághoz, de leginkább mérhetetlen megkönnyebbülést jelent. Hogy ezen kívül még mi színezi, a helyzettől függ.

v  A hatalom „érzése”

Az „istenember érzése”, a XX. századi diktátorokkal kapcsolatban sokat beszéltek róla. A profán isten, aki poklot rendez be a világ egyik része számára, míg maga valamiféle profán mennyországban él.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a hatalmat birtokló emberek zöme sohasem elégedett. A hatalomhoz üldözési mánia járul, ezek az emberek vagy eredendően pszichopaták, vagy azzá válnak. Hitler vagy Sztálin lehet erre a példa. Talán ez a státusz az, ami a valódi boldogság állapotát a leginkább kizárja.

Úgy gondolom, a hatalom birtokosai közül a felkapaszkodott diktátorok nemigen lehetnek boldogok. Nyilván nem hiányzik belőlük a büszkeség, vagy az önbizalom, de életük boldogságát nyilvánvalóan feláldozták a hatalom megragadása és megtartása érdekében.

Ami azonban a királyi családba született, legitim uralkodókat illeti, az ő esetükben nem zárnám ki a boldogság lehetőségét. Ehhez azonban talán sokkal bátrabb döntésekre van szükségük, mint a hétköznapi embereknek. Az uralkodói státuszhoz jó esetben erős kötelességtudat és empátia is járulhat. Ha ez egyesül a munkatársak sikeres megválasztásának képességével, és bátor személyes döntésekkel, a hatalom csúcsán élő ember sincs tökéletes magányra kárhoztatva.

Apropó: magány. Úgy vélem ez is kizárja a boldogság állapotát, bár a csöndes elégedettséget nem feltétlenül.

v  Üzleti siker

Ez nem ellentétes a boldogság állapotával, annak értékes része lehet. Harmonikusan élő, körültekintő, empátiával rendelkező emberek képesek rá. Ilyenkor az üzleti siker a felhőtlen boldogság egyik elemét képezheti. Ha azonban az üzlet szenvedély, hasonló helyzet állhat elő, mint az anyagi javak halmozása esetén.

v  Háborús győzelem

Elismerem, hogy eufóriát, okozhat, sőt annak tömeges változatát is előidézheti. De ez sem igazi boldogság, csupán a túlélés, a katasztrófák megszűnésének, a gyűlölt ellenség legyőzésének kiáradó érzelemhulláma. A pattanásig feszült idegrendszerek megnyugvásának eufóriája.

v  Diploma megszerzése, vagy nehéz vizsga teljesítése

Ez is lehet a valódi boldogság része, ha tartalmazza a jól végzett munka örömét. Önmagában nagy öröm, de még nem boldogság.

v  Váratlan szerencse

Ez nagy öröm lehet, de fő eleme a megnyugvás, vagy a veszély elhárulta fölött érzett öröm.

v  Vetélytárs felett aratott győzelem

A háborús győzelem egyéni válfaja. Nagy öröm, de nem igazi boldogság. Ha erkölcsi tényező is szerepet játszik benne, akkor akár annak is részét képezheti.

v  Sportsiker

Az igazi boldogság részét is képezheti, ha a többi tényező is jelen van. esetenként azonban a háborús győzelem békés válfaja. Egyes komponensei, mint például a labdarúgásban a gólöröm, bár intenzitásban esetenként az öröm minden más típusát meghaladják, nem képezik az igazi boldogság részét, mert hiányzik belőlük a teljesség élménye.

v  Vallási extázis

Igen nagy intenzitású örömérzet lehet, de miszticizmus színezheti, és aligha része az igazi boldogságnak, mert annak szinte az összes többi tényezője hiányzik belőle. Sőt az igazi boldogságot a vallási rajongó gyakran még bűnnek is érezheti.

v  Alkohol vagy drog előidézte mámor

Ez van a legtávolabb a valódi boldogságtól. Esetenként még örömmel is járhat, de szákutca. Az alkohol vagy drog előidézte mámor a boldogságnak éppen ellentéte: a közöny eufóriája.

v  Orgazmus

Akár az igazi boldogság részét (is) képezheti, de csak a másik ember örömével együtt.

Ezekkel szemben: mi az, ami valószínűleg mindig a részét képezi az igazi boldogság állapotának?

v  Szeretet
v  Szerelem
v  Családi harmónia
v  Az alkotó munka öröme
v  Önbecsülés
v  Önbizalom
v  Elégedettség
v  Nyugalom

A boldogság nem valami alacsonyrendű érzés, nem a kicsinyes, jellemtelen és ostoba emberek mákonya; ahogy a századforduló „filozófiája” hajtogatta – a boldogság az ember erkölcsös célja.

„Boldogság nélkül az élet tébolyult és szánandó kísérlet marad.”[1]

Az erkölcsi igazság fogalmát akkor is feltételeznünk kell, ha sokan nem hisznek, mások pedig csalódtak benne.

Hogyan kapcsolódik mindez a költészethez, különösen a jelen költészetéhez?

Jelen és jövő egységet képez, és a múltból táplálkozik. A jövőt a jelen alapozza meg. Az újkori történelemből megtanultuk, hogy a méltó jövő záloga mindig hagyomány és újítás emberhez méltó egysége.

A hagyománynak minden nemzedék életében meg kell újulnia, nem lehet akadály, holt súly, nem válhat a fejlődés ballasztjává.

Milyen a jó költészet?

A fentebbi fejtegetésben arról volt szó, miféle ügyeket kellene szolgálnia a költészetnek, ha vállalná az emberiség által rá ruházott küldetését.

A fentebbiekből kitűnt: nevetséges dolog azt állítani, hogy a lírának ne volna dolga a világban. Ráadásul nem is beszéltem olyan, talán minden másnál aktuálisabb kérdéskörről, mint globális és lokális viszonya, jelentősége az emberiség közeljövőjében. Erről alább még szólni fogok, mégpedig a líra konkrét feladataival kapcsolatban, hogy a politikai szempontokhoz való kapcsolódást elkerüljem, mert az a véleményem, hogy a jelenleg forgalomban lévő elterjedt politikai eszmerendszerek egyike sem képes az emberiség méltó jövőjét biztosítani, vagy akár megalapozni. Zsákutcába vinne kontroll nélkül a baloldal is, a jobboldal is.

Van hát a lírának feladata bőven. Vagyis: lenne…

A jelenlegi hivatalos (kanonizált) költészet, a státuszlíra ezeket a feladatokat nem tudja, és nem is akarja megoldani.

Milyen a jó költészet?

Az alábbiakban ezt veszem számba.

Folytatása következik.



[1] SANTAYANA, George, Idézi: FALUDY György – Jegyzetek az esőerdőből, Magyar Világ Kiadó, Budapest, 1991.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése