2017. augusztus 29., kedd

A Nap ugyanúgy ragyog - LXXX

NYOLCVANADIK RÉSZ

Elindultam Vettius fogadója felé. Az utcákon teremtett lélek sem volt. Gondoltam, egyet, és elszántam magam a kerülőre. Napsárkány bohócának mutatványosbódéja felé vettem az utamat. Az előadás éppen akkortájt ért véget, még lézengtek néhányan a közönségből. Nyugodtan elsétáltam mellettük. Már legalább két saroknyira voltam, amikor megéreztem, hogy valaki a nyomomba szegődött. Először azt hittem, lovas szállítókocsi zörejét hallom. Rómában a szállítókocsik csak éjszaka közlekedhettek. A szélesebb utcák felől hallottam is némi szekérzörgést. De nem. Engem nem szekér követ, hanem valaki gyalogosan.

Publius Crispinusként sem voltam gyáva ember. A mögöttem kopogó léptek korántsem voltak félelmetesek. Inkább bizonytalanoknak tűntek. Megálltam és szembefordultam.

Azonnal megpillantottam a mögöttem lépkedő vékony, árnyékszerű alakot. Amikor megfordultam, megállt. Egyik lábáról a másikra állt. Tanácstalan volt. Mint aki nem tudja eldönteni, meneküljön-e, vagy maradjon. Végül helyben maradt. Megindultam felé.

-          Nem kell félned tőlem! – igyekeztem bátorítani.

Az ismeretlen csak állt tétován. Vékony alakjában összesűrűsödött az alaktalan szorongás. Már csak néhány lépésnyire voltam tőle, amikor döbbenten visszahőköltem. Az ismeretlen ugyanis nő volt. De nem a fiatalabb fajtából.

-          Most csalódtál? – kérdezte pengevékonyan halvány keserűséggel a hangjában.
-          Mi dolgod velem? – makogtam, és jól szemügyre vettem.

Legalább húsz esztendővel idősebb volt nálam. Csapzott, deres hajában az öregség zörrent meg a holdsugárban. Pergamenfehér arcbőrére mély ráncok vízmosásait vájták az évtizedek szenvedései. Az egész arcból csak a szempár élt. A szemekből az élet teljessége villogott elő. A szemek! Hang sem jött ki a számon döbbent megrendülésemben.

Ő pedig elmosolyodott. Elmosolyodott, kezét a vállamra tette, és minden keserűség nélkül csak ennyit mondott:

-          Most elkerültük egymást, Fénysugár.

Felüvöltött bennem a csönd. Végtelen sík fölött suhant az öröklét szele, vérem elpattant fájdalomhúrok dallamára lüktetett; és feljajdult bennem a végtelen. Holdsarló pedig csendesen szelíd mozdulattal simított végig az arcomon.

-          Fogunk mi még találkozni, Fénysugár. Fogunk mi még találkozni, és lesz még nekünk közös ifjúságunk.
-          Kerestél? – kérdeztem a kedvesemtől, aki ebben az életemben idősebb volt az anyámnál.

-          Nem. – finoman megrázta a fejét. – De most szükségem van a segítségedre. A mutatvány mögött Napsárkányt sejtettem, azért mentem oda. Amikor gúnyt űztél belőle, rájöttem, hogy te is jelen vagy. Akkor keresni kezdtelek, de nem találtalak. Már kezdtem kétségbe esni, de szerencsém volt. Türelmesen vártalak, és te visszatértél.

-          Könnyű engem felismerni?

-          Egyáltalán nem. Még akkor sem voltam benne biztos, amikor a nyomodba szegődtem. Meg kell mentenem a fiamat, Fénysugár! Ha tudsz, segíts!


Folytatása következik

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése