SZÁZÖTVENEGYEDIK RÉSZ
v
Lehet-e
bármely korban, bármilyen helyzetben értelmiségi és művészi alapállás a nem
cselekvés?
A kérdés szorosan összefügg az előzővel. A manipuláció ide
is átterjed, sőt leginkább ide. Ha a kanonizált költők művészete az egyszerű
hétköznapi emberi lény, „az átlagember” számára felfoghatatlan, érthetetlen és
emészthetetlen, valószínűleg a cselekvésük is az, csupán „az átlagember”
számára tűnik úgy, hogy semmit sem csinálnak, valójában nagyon is
felelősségteljesen dolgoznak.
Az ilyesféle manipuláció azonban már senkit sem téveszt meg,
főleg itt, Közép-Európában nem, mert rajtunk már végigpróbálták a
manipulációnak szinte az összes létező formáját. Nem véletlen, hogy a kanonizált
líra éppen itt került először komoly válságba.
Egyszerű „átlagember” persze nem létezik, ez csak a
statisztika kreatúrája. Ahogy nincs „átlagos” viselkedés, nincs „átlagos
értelem” és „átlagos érzelmi kultúra” sem a gyakorlatban. Mindenki más,
mindenki egyedi.
Emberi mivoltunkat
kizárólag az emberiség morális egységének elve alapján értelmezhetjük. Ebből
pedig csak azt állapíthatjuk meg, hogy a kanonizált költők semmiféle értelemben
véve nem állnak embertársaik felett. Különösen
nem morális téren, hiszen ez önmagában abszurdum. Az emberiség morális
egységének elve alapján nem létezik „felsőbbrendű ember”, nincs semmiféle
„übermensch”, sőt az ilyesminek a feltételezése az emberi gondolkodás
legsötétebb zsákutcái közé tartozik.
Vajon műveik minősége
meghaladja-e a hétköznapi emberi logikát?
Erről a későbbiekben még bőven fogok majd beszélni, ide most
csak egy másik nagyon fontos megállapítás tartozik. Mégpedig a tétel
megfordítása.
A költő műveiben sem
lehet az emberi erkölcs elvárt színvonala alatt. Magyarán: a líra minimuma
erkölcsi értelemben az, hogy a versben
foglaltak logikai és érzelmi rendje nem ereszkedhet az emberiség morális
egységének szintje alá, a versben beszélő „lírai Én” sem közvetíthet ennél
alacsonyabb rendű üzenetet.
Eleget tesz-e ennek a jelenlegi kanonizált líra? Később
bőven lesz még szó róla, de bárki könnyen meggyőződhet róla, hogy nem.
A „posztmodern” írásokban gyakran felmerül „a cselekvés
lehetetlensége”, sőt még az is elhangzott, hogy „nincsenek tettek”. Ennek oka
természetesen az, hogy a „tett”, a „cselekvés” valami olyasféle
kvázi-definíciót kapott, amely a „közönséges” mindennapi cselekvést kizárta.
Ebből fakad a
kanonizált líra számos ellentmondásának egyike. Igen „magasról” nézi le a
hétköznapi emberi cselekvést, egyebek között a vásárlást, a mindennapi
szükségletek beszerzését. Magánemberként azonban a kanonizált költők helyenként
hírhedten anyagiasak, alig van az országban olyan művelődési ház, ahol ne
tudnának ilyenről mesélni. Magánember és
lírai Én egysége felbomlott, és részben ennek a felbomlásnak a terméke a
jelenlegi kanonizált posztmodern költészet.
Van alacsonyrendű,
csaknem állatias tevékenység, és van magasrendű, egyedül emberhez méltó
tevékenység. A hétköznapi emberi élet az első, a posztmodern „művek” gyártása
a második kategóriába tartozik.
Ennek megfelelően lenézi a kanonizált líra a „hétköznapi”
öröm forrásait és a mindennapi ember boldogságát is. sőt, szemében a boldogság
kimondottan az értelem hiányát jelenti. Propagandája szerint a boldog ember végtelenül
ostoba, az emberi érték ott kezdődik, ha valaki örökös világfájdalommal siratja
a pusztulásba rohanó világot és panaszolja saját meg nem értettségét.
Itt világlik ki a
kanonizált líra újabb súlyos ellentmondása: az állandó komor világfájdalom és a
parttalan kritika ellenére mégis határozottan úgy tűnik, hogy a sok meg nem
értett poéta igen jól érzi magát helyenként kiváltságos helyzetében, és a világ
minden iszonyú képekben világgá üvöltött hanyatlása ellenére mindent megtesz
eme „hanyatló világ” fenntartására.
A hétköznapi emberi boldogság megvetése nem a posztmodern
találmánya, korábbi eszmerendszerekből örökölte. Mivel maga is tákolmány, jól
megférnek benne korábbi korszakok bukott nézeteinek szemétdombra kívánkozó
hulladékai.
A „posztmodern” jelenségek területe ingoványos világ.
Ellentmondások beláthatatlan halmaza, amely semmiféle rendszert nem alkot. A
széttöredezettség, a kultúra feldaraboltságának jelszavával szinte bármi megfér
itt, és bárminek a tagadása. Ez persze jó ürügy a kanonizált költőknek arra,
hogy „joguk legyen” ellentmondásosnak lenni. A cselekvés és a hétköznapi
értékek makacs tagadása mögött azonban nincsen
semmiféle előremutató program.
Az ellentmondások és a logika kificamodásának korában élünk.
A posztmodern legitimációjának egyik
jelentős forrása a hétköznapi életen való élősködés. A kanonizált költészet
létének igen fontos feltétele a
hétköznapi ember elvárt butasága.
Gyorsan hangsúlyoznám még egyszer: nem tényleges, hanem elvárt butaságról van itt szó. A sznobok, akik
alkalmazkodnak az elváráshoz, okosnak érezhetik magukat, mert igyekeznek azt
értékelni, amit a művészet hivatali apparátusa tőlük elvár. Erőszakot tesznek
tulajdon ízlésükön és érzelmeiken, de mindig azért lelkendeznek, „amiért kell”.
A sznobizmus Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a
virágkorát éli, csupán nálunk problematikus. itt azonban nagyon is kétes. Itt
az ilyesféle hozzáállás évtizedek óta alá van aknázva, a sznob gyakran
takarékoskodik a lelkendezéssel, ijedten pislog jobbra-balra, vajon hol, kinél,
milyen rossz pontot szerez mai lelkesedésével a jövőben.
Az elvárt butaság a kanonizált költészet „szárnyalásának”
egyik alapja. Se szeri se száma köreikben az olyan történeteknek, amikor egy
„ostoba”, azaz ép ízlésű, ép érzelmű és szólni merészelő egyszerű ember
kifogást emelt valamely örökbecsű kanonizált műalkotás ellen. Ilyen
történeteket halluk a képzőművészet, a színház, a líra, a film világából. Bő
lére eresztve szokták ecsetelni, „milyen buta a nép”, ami nem érti, sőt nem
akarja érteni az ő mély művészetüket.
Időnként megszólal valamelyik médiumban „a szegény
megtámadott költő” is, és álszent tónusban panaszolja el, hogy miként „üldözi”,
meg „rekeszti ki” őt a nép. Miért nem fogadta el remekműnek az írásait, amikor
„megmondták”, hogy azok örökbecsű alkotások?
Az első ilyen történetet még tanárnőmtől hallottam
középiskolás koromban. Valamilyen rendezvényen „egy nyugdíjas vasutas”
felszólalt, közölte, hogy nem érti (a jó ég tudja, mit), és hülyeség. A
tanárnőm példatárában ez lett a nép ostobaságának állandó bizonyítéka, újra meg
újra előhozakodott a nyugdíjas vasutassal, ha kellett, ha nem. A nyugdíjas
vasutas, aki „üldözi a modern költészetet”.
Már első hallásra is azon gondolkodtam, vajon nem a
nyugdíjas vasutasnak volt-e igaza. Sohasem dominálhat a nézőtér, mindenkor a
színpadnak kell irányítania. Neki kell olyan játékmodort alkalmaznia, hogy az
üzenete eljusson a nézőtérhez. Ha színpad
és nézőtér között az összhang elbomlik, azért mindig a színpad a felelős.
Költészetnek és közönségnek ez a fonák viszonya a jelenlegi
kanonizált líra alapvető jellemzője. Az elvárt ostobaság nélkül nem élne meg. Az
„ostoba” közönség hallgasson, az irodalmi „hivatal” majd elmondja, miért kell
lelkesednie. A sznobok ehhez alkalmazkodnak. A közönség többi része meg
elfordult a kortárs lírától – legalábbis annak hivatali változatától.
A kanonizált líra
üdvöskéi erkölcsi értelemben nem állnak a mindennapi emberek fölött,
feltehetőleg logikai értelemben sem. Utóbbit még vizsgálnom kell, de most
már előzetesen megjegyezhetem, ha líra
és állítólagos közönsége között az összhang évtizedek óta felbomlott, azért
valószínűleg a líra a felelős.
A nem cselekvés
művészi alapállás soha semmiféle korszakban nem lehet, az erre alapozott
poétikák alaptól elhibázottak.
A „posztmodern” szerint a költészetnek semmiféle hivatása
nincs, sőt a hivatáson gúnyolódni szeret, de ide vonatkozó ellentmondásos
„érvkészletéből” hiányzik egy igen lényeges dolog: a tartalom.
v
Valóban
annak van-e ideje, hogy valamiféle irodalmi önfelszámolás, valami hibbant és
petyhüdt szellemi harakiri dekadens szertartása közepette ünnepeljük tétlen
önmagunkat?
Ez is igen fontos kérdés. A posztmodern állandóan „a
művészet végéről” fecseg, önfelszámolást emleget. Igazából azonban egészen
másról van szó.
A művészet minden
korban az emberiség életének fontos része, az ember önkifejezése. Nem kötődik
korszakokhoz, nem lesz vége, nem „múlik el”.
A „művészet vége” hisztéria mögött két, látszólag egymásnak
ellentmondó ok húzódhat meg. Nézzük őket.
- A „modern világvége” képzete
Ez nem feltétlenül jelent valódi apokalipszist, bár a
posztmodern hordalékában ilyen nézetek is akadnak. A fogalom-és értékzavar ott
akkora, hogy a globális posztmodern gyülekezet tulajdon papjai sem látják át.
A „modern világvége” inkább a Fukuxama-féle nézetek
tükröződése a posztmodern hangzavarban. Ez vulgárisan leegyszerűsítve annyit
jelent, hogy a liberális piacgazdasággal
és a demokráciával elérkezett végre a földi Kánaán, az emberiség fejlődése
befejeződött, előttünk áll a tökéletes társadalom.
Ennek az abszurditása persze nyilvánvaló.
- A művészet korszakának lezárulása, a
művészet elavulása
Ide olyan nézetcsoport tartozik, amely nem tagadja a
történelem folytatását, az emberiség továbbfejlődésének lehetőségét, de azt
tartja, hogy a művészet időben meghatározott, az emberi történelem egy
szakaszához kötődik, és azon túlhaladva egyszerűen megszűnik.
Ennek a nézetnek a
gyöngéje a művészet definíciója. A művészettörténet alapján nem lehet arra
következtetni, hogy a művészet az emberiség történetének csak egy részében
létezhetne, de ne várjunk a posztmoderntől logikus gondolkodást. A hasonló
érvekre nagyon eltérő válaszokat ad.
Például azt mondja, hogy a művészet azért szűnik meg, mert a jövőben minden ember, azaz az
emberiség minden tagja alkotó tevékenységet fog végezni.
És?
Ettől ne lenne művészet? A „művészet vége” prognózis talán nem is az önmagában vett művészet,
hanem kifejezetten a hivatali művészet vesztét prognosztizálja?
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése