Százhetedik rész
A fentebb mondottak mind csak a költő önmagával szembeni felelősségét taglalják. Ez még azonban közel sem minden.
A költő felelőssége a közönségével szemben
A költő felelősségének különböző dimenziói közt igen sok az átfedés,
ezek állandóan egymásba játszanak, mereven elkülöníteni őket sohasem
lehet. A közönséggel szembeni felelősség igen sok ponton azonos a költő
önmagával szembeni felelősségével; csupán a nézőpont más.
Itt csak olyan tényezőket említek, amelyek a fentebbiekhez képest új színfoltot képviselnek, és azokat is csak vázlatosan.
Goethe mondta, hogy „Színpad és nézőtér együtt alkot egészet”. A lírára is érvényes ennek analóg megfogalmazása: vers és közönség együtt alkot egészet, a lírai élményközösség megvalósulásához mindkettőre szükség van. A
lírai élményközösségnek feltehetően igen fontos szerepe van ember és
társadalom életében, hamarosan eljön majd a korszak, amikor a tudomány
ezt komoly vizsgálat tárgyává teszi. Ehhez természetesen arra van
szükség, hogy félrehajítsuk a szemellenzőt, és elismerjük, hogy az
emberiség fejlődésében nem csupán az anyagi természetű jelenségek
kaphatnak szerepet. Mindez elvezethet majd egy, a jelenleginél,
átfogóbb, pontosabb és igazabb fejlődés-definíció kialakulásához.
A lírai élményközösség megvalósítása a költészet alapvető céljai közé
tartozik. Ahogy a színházban is az aktívabb félnek, a színpadnak kell
dominálnia, ugyanez a helyzet a lírában is. A közönség nem
alkalmazkodhat egyoldalúan a vershez, az első lépésben a versnek kell alkalmazkodnia a közönséghez. Más szóval: elő kell segítenie a lírai élményközösség megvalósulását.
Ez nem igazán ördöngös dolog, látszólag magától értetődik, de mégis
beszélni kell róla, hiszen a jelenlegi kanonizált magyar líra szövegeit
nézegetve úgy tűnik, hogy mégsem egyértelmű.
A lírai élményközösség kialakításának első feltétele, hogy a mű
olyan nyelven beszél, amely a közönséggel való párbeszédre alkalmas. Vázlatosan ez nagyjából annyit tesz, hogy a
mű – amellett, hogy a lírai értékteremtéshez és a lírai élményközösség
megvalósításához alapvetően fontos etikai alapon áll – elfogadja, és
magas szinten alkalmazza azokat az érzelmi, értelmi, szociológiai és
nyelvi konvenciókat, amelyek a korban a minél nagyobb számú közönséggel
folytatott hatékony kommunikációt lehetővé teszik.
A költő a lírai élményközösségnek – amennyiben az megvalósul – éppen olyan részese, mint a közönség minden tagja. A
vers mindig úgy keletkezik, hogy a költő a saját magánemberi létében
átélt élményeket és érzelmeket konvertálja személyes és közösségi lírai
élménnyé. Ebből lírai élményközösség csak akkor jöhet létre, ha adó és
vevő – vers és közönség – ugyanazon a nyelven beszélnek.
A költészet minden korban a nyelv legigényesebb művelője és legaktívabb fejlesztője volt, és ezután is az lesz. A nyelv fejlesztése azonban nem azonos a semmibe történő rugaszkodással, a halandzsával.
Ami a ma nagyon divatos „nyelvkritikát” illeti, ennek értelmében és
céljában kételkednünk kell akkor is, ha egyes megállapításai alaposnak
tűnnek. Az egész ugyanis nem hordoz magában semmiféle emberi
perspektívát.
Amikor a fonetika tudománya a XX. század derekán eljutott oda, hogy
nincs két azonos beszédhang, azonnal akadtak olyan nyelvészek, akik
megértették, hogy a több ezer éves tudomány olyan szituációba
kormányozta önmagát, ahol alkalmatlanná vált az emberi kommunikáció
alapjait képező beszédhangok rendszerének tanulmányozására. Tüstént meg
is alakult hát az új hangtani tudomány, a fonológia, amely sietett
leszögezni, hogy minden beszédhangot a rendszer elemének tekint, és a
hangok közötti különbségek csak akkor relevánsak, ha általuk szavakat
lehet megkülönböztetni.
A lírai élményközösség legáltalánosabb alapja (is) az emberi
kommunikáció, amelyet a költészetnek nem kétségbe vonnia, hanem
gyakorolnia és fejlesztenie kell.
Folytatása következik.
2013. december 19., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése