Százötödik rész
Ezzel még mindig nem mondtam el mindent a költő önmagával
szembeni felelősségéről. Sajnos itt feltétlenül ki kell térnem költő és
magánember viszonyára.
Újra le kell szögeznem: a versben beszélő költői én semmiképpen sem
azonos a hétköznapi magánéletbeli személyiséggel, a költő mindennapi
énjével; de nem is független tőle, legalábbis nem olyan mértékben, ahogy
azt manapság mondják és gondolják. A költő a gyakorlatban csak akkor
lehet hiteles, ha magánéleti gesztusaival sem kérdőjelezi meg a
műveiben foglalt üzenet hitelességét.
Erről majd kissé később, sajnos a mai gyakorlatban ennél jóval alantasabb esetek fordulnak elő. Maga a „költő” státusz az, ami hitelét veszítette a közvélemény igen jelentős rétegei előtt. A költő, mint magánember, képtelen megfelelni a költő-státusz követelményeinek.
Napjaink némelyik kanonizált költője a „költő” jelenségébe vetett
bizalmat magánéleti tevékenységével (is) olyan mértékben ingatta meg a
közvélemény bizonyos rétegeiben, hogy azt mindenképpen helyre kell
állítani.
A felsorolt esetek főszereplőit nem kívánom nevesíteni, nem a személy
a fontos, hanem a jelenség. Némelyik szinte kísértetiesen hasonló módon
esett meg több főszereplővel is.
A verseiben folyton a kozmikus magányról, reménytelenségről, a lét és
az élet értelmetlenségéről dalol X költő. Az előadásán is elmondja,
hogy a világ úgy rossz, ahogy van, és ő ezen eszme következetes
képviselője. Semminek semmi értelme. Sőt: tények sincsenek. Olyan
végtelen depressziót rittyent maga köré, hogy néhányan már az
öngyilkosságon törik a fejüket. Minden reménytelen, értelmetlen, az
emberi élet pöcegödör, az emberiség saját piszkában fetreng, a nagyobb
luxus csak büdösebb fekália. Az általános harakiri légkörében aztán
roppant kínos, amikor az író-olvasó találkozó után a nihil prófétája
rideg és kicsinyes üzletembernek bizonyul, pitiáner módon alkudozik a
tiszteletdíjról, az esetleges ráadás beszélgetésért a szerzői est
szervezőitől külön honoráriumot követel. Közben ostoba, pökhendi
stílusával éppen azokat sérti vérig, akik esetleg a rajongói lehetnének.
A magány fájdalmas érzésének, a szerelem kétségbeesett vágyának poétája Y. a várhatónál jobban kezd, bizonyos hölgyek
szívét megdobogtatja. Úgy tűnik, a találkozó sikeres lesz, a versek
némelyik sorát a publikum már érteni véli. Talán meg is szeretné a költő
személyes varázsa miatt. Y azonban bunkóval veri agyon saját sikerét,
amikor bumfordi módon kezd ki az egyik hölggyel, akit utána gyorsan le
is ribancoz. Biztos, ami biztos. Amikor a szervezők nagy nehezen
feloldják a konfliktust, elvonul egy olyan hölggyel, akit maguk a
helyiek tartanak szajhának. A kiábrándulás tökéletes, bár a fogadtatás
valóban szívélyes volt.
A remek előadónak és szellemes társasági embernek bizonyuló Z költő
az első órában teljesen megnyeri magának a közönséget. Ekkor azonban
elvérzik egy provokátorral, vagy talán csak egy naiv olvasóval szemben. A
kérdező idézi a poéta azon sorait, amelyek tárgya „a kedves lucskos
pinája”, és úgy kérdez, hogy költőnk nemigen kerülheti el a szókimondó
választ. Költőnk ideges lesz, dühödten ágál, meleg éjhajlatra küldözgeti
a kérdezőket. A jól indult este ripacskodásba fúl. A poéta ideje
fennmaradó részét részben a vitának szenteli, részben meg annak, hogy
megpróbálja kitalálni, melyik rosszakarója küldte a nyakára a
provokátort.
Pedig neki kellett volna pontosan tisztában lennie azzal, hogy nála
magánál hol van a nyilvános és az intim személyesség határa. Ha az
említett kifejezés nála a nyilvános személyesség kategóriájába tartozik,
és ezt a kedvese is elfogadja, akkor tudnia kell róla nyilvánosságban
fesztelenül, megbotránkoztatás nélkül beszélni. Ha azonban erre
képtelen, akkor rá kell döbbennie, hogy mégiscsak elvetette a sulykot,
amikor saját intim személyes szféráját akarta nyilvánossá tenni, a
botrányt nem a provokátor okozta, hanem saját maga. Felelőtlen volt –
elsősorban önmagával szemben.
Magam is többször tapasztaltam már, és még többször hallottam
másoktól, milyen az, amikor egy költő a saját központozatlan versével
küszködik. Irdatlan hibákat ejt, keveri a szezont a fazonnal, nyögdös,
zagyvaságokat olvas – pedig az ő verse. Ilyenkor saját maga buktatja meg
az írásjelek mellőzésére vonatkozó összes magasröptűen ostoba
„művészeti” elvet.
Ezek mind olyan egyedi esetek, amikor nyilvánosan nevetségessé válik a
költő státusza. Rendre olyan emberekkel történik, akik úgymond
„hivatásos” költők, magyarán a foglalkozás megnevezését kérő űrlapok
megfelelő rovatába ezt írják: költő. A naiv – vagy álnaiv – emberek ilyenkor kérdik meg: Vajon mit művel ez a fickó reggel nyolctól délután ötig? Költ?
Hamarosan arról is kell majd néhány sót ejtenem, mennyire lehet a költő státusz, illetve mennyire lehet foglalkozás.
A személyes hitelesség ugyanis annak függvénye, hogy mennyire forrott össze személy és státusz.
A mai bürokratikus időkben sokan azt képzelik, hogy mindennek a
dokumentáció a lényege. Az esetleg a költő, akit a bürokratikus
apparátus annak nyilvánít. Majd alapítanak valami költőképző szakot, és a
jövőben csak az nevezheti magát költőnek, aki rendelkezik költői
végzettséggel.
Mindez természetesen abszurditás. A költői státusz merőben más. Ha
csak egyszerűen az mondjuk: Petőfi Sándor, az sokkal nagyobb távlatokat
jelent, és univerzumnyival nagyobb hitelt, mintha azt mondanánk, Petőfi
Sándor költő.
A költő státusza – különleges státusz.
Folytatása következik.
2013. december 5., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése