Hetvenhetedik rész
Ebben a részben megvizsgálom, miféle „eszményt” is állít elénk a
napjaink önmagát felvilágosultnak képzelő globalizációs ideológiája,
hogy tisztán láthassuk, mit is szolgál valójában a globalizáció
jelenlegi szisztémáját erőltető nagytőke által fenntartott kanonizált
költészet, hogy megértsük, miért is vált olyanná, amilyen.
A „szent” liberális eszmék zöme mára puszta verbalizmussá
degenerálódott, azok se veszik komolyan, akik teli torokból hirdetik.
Már Derrida jelezte, hogy a kelet-európai szocializmusok felbomlása
átmenetileg újra megerősíti ugyan a már lényegében levitézlett
liberalizmus hitelét, de nem állítja vissza annak korábbi tekintélyét,
sőt ellenségkép hiányában a tömegek szemében a liberális ideológia
további devalválódása feltartóztathatatlanná válik.
Azóta évtizedek teltek el. Az új ellenség a világterrorizmus, és az
iszlám szent háborút lihegő fanatikusai. Az egykori szovjet
világhatalomhoz képest szánalmas. A démonikus vezérekről sorra kiderül,
hogy valamelyik kémszolgálat ügynökei voltak, vagy éppen ma is azok.
Különféle háborús kalandokhoz szolgáltattak kézenfekvő ürügyet, de a
„szabadság” fegyveres terjesztése bántóan hasonlít az egykori
gyarmatosításhoz.
A „nagypolitikában” persze önmagát leplezi le a globalizáció, senkit
sem téveszthet meg az elnyomott nép szabadságáért „önzetlenül” síkra
szálló higt-tech haderő, amely „mellesleg” az olajlelőhelyeket is
pártfogásába veszi. Meg sem lepődünk, hogy feldúlják a régészeti
objektumokat, vagy brutálisan megkínozzák a hadifoglyokat.
Mit kínál a globalizált liberalizmus a mindennapi életben? Milyen példát állít az emberek elé?
Hagyjuk a szónoklatokat és az álszent politikai meg jogi propagandát.
A tananyagot. Ezeknek csak igen csekély befolyásuk van. Milyen
eszményképet sugall a „szabadelvű” világpropaganda – ténylegesen?
A korunk embere elé állított követendő cél: a celeb.
A celeb a zseni romantikus ideáljának groteszk paródiája. Valóságos
tudatipar keletkezett körülötte, amelynek objektumai főleg énekesek,
színészek és sportolók. Politikus, tudós és költő egyelőre ritkán akadt
közöttük, de már erre is van példa, a művészvilág alsóbb régióinak
celebbé válásával megindult az „elit” jelentős részének integrálódása
ebbe a kategóriába.
A celeb a globalizációs liberalizmus Isten nélküli vallásának profán szentje. Életmód-modell,
vágyálom, követendő cél; milliók elé vetített eleven eszménykép.
Imádat, rajongás tárgya. Világszerte milliók képesek monumentálisan
bárgyú, vagy egészen kisstílű módon gügye procedúrákban részt venni,
pénz áldozni akár igen rövid időre szóló celeb-lét érdekében is. A
celeb-vallás profán szertartásai a valóságshow-k, „tehetségkutató”
műsorok és az ezekhez hasonló együgyű cécók.
Ha azonban lehántjuk a celebség díszcsomagolását – az anyagi
javak és az utazás kultuszát – csupán végtelen, savanyú sivárságot és
kiábrándító emberi jelentéktelenséget találunk.
A celeb életmód az állandósult krízis modellje, a szellemi, érzelmi
és erkölcsi fogyatékosság eredménye. A celebek világa az állandósult
kiskamaszkor univerzuma. Esztelen pazarlás, örökös partnerváltó
szexualitás egyre gusztustalanabb megnyilvánulásokkal, tivornyák,
házasságok, válások, megcsalások, hányingert keltő kilengések soha meg
nem szűnő színpadias körforgása. Kicsapongás, céltalanság, kisszerűség.
Alkoholizmus, drog, siralmasan üres, bárgyú gesztusok unalmas
körforgása. A szabadság tartalmatlan utánzata a szakralitásától
megfosztott emberi lét céltalanságának keretében. Életpótlék.
A globalizált liberalizmus lényegében a celeb életmód külsőségeit
kínálja a tömegek számára – annak anyagi dimenziói nélkül. Ennek útja
lefelé tekeredő spirál. Már nem egyszerűen „atlanti elhülyülés” – ahogy
néhány évtizede vélték a franciák – hanem világprogram. A butaság
értékké vált, a kreativitás kevesek kiváltsága, az élménypótló
egyen-bulik „szellemisége” a világ minden részén ugyanaz. Már nincsenek
ünnepek, hiszen azok csupán ürügyek az újabb meg újabb lerészegedésre.
Karácsony, szilveszter, születésnap, névnap – mind csak az ivásról szól.
Születőben az újfajta tömeg-ember. Az identitással nem rendelkező
„korszerű” rabszolga, aki még csak nem is érzékeli a saját státuszát.
Nem is akarja, hogy világos pillanatai legyenek, mindig akad olcsó
alkohol, megoldani az ilyesféle problémát.
Kialakulóban van a bármikor bárhová, más kontinensre, más nemzetbe,
más családba, más szexuális kapcsolatba – akár másik „szexuális
irányultságba” könnyűszerrel áthelyezhető tömeg-ember. A globalizáció
alanya és tárgya. A jövő embere.
A tömeg-ember az egyik véglet – a kanonizált mai költészet a másik. Ugyanazon célt szolgálják.
Ne higgyük, hogy a globalizációt elutasító erők maguktól szellemi
fölényben volnának ezzel a nihillel szemben. Egyáltalán nem. Nem elég
nemzeti értékeket emlegetni, kiüresedett jelszavakat szajkózni,
dzsentroid gesztusokat tenni. Sőt ezek oly mértékben
tartalmatlanok és nevetségesek, hogy mellettük olykor még a
celeb-erkölcs alapján álló celeb művészet is felsőbbrendűnek tűnik. A
celebséget nem verbálisan, hanem erkölcsi értelemben kell meghaladnunk.
Újra kell fogalmaznunk önmagunkat, értékeinket. Kíméletlenül
szakítanunk kell mindennel, ami túlhaladott. Akkor is, ha szépnek tűnik.
Teljesen új költészetre van szükség, olyanra, ami őrzi és
ápolja a múlt minden követhető hagyományát, de a régi lírát nem
feltámasztja, hanem folytat mindent, ami folytatható, és újjáteremti a
költészetet.
Újra kell fogalmaznunk a szerelmet is.
Magasabb szinten.
Folytatása következik.
2013. május 23., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése