Hetvenötödik rész
A kanonizált líra kialakulásának és tényleges szerepének számos
tényezőjét vizsgáltam, de még nem esett szó az egyik legfontosabbról,
amiről nálunk legfeljebb elvétve lehet olvasni, Európában sem sokat, de
amiről a posztmodernnel és jelenségeivel foglalkozó amerikai
társadalomtudomány meglehetősen sokat beszél.
A XX. század igen jelentős mértékben az utópiák évszázada volt.
Ha utópiákról van szó, nálunk még mindig a többség kizárólag a
kommunista ideológiára gondol, elsősorban ezt szokás utópiának
minősíteni. Ilyen vonatkozásban az utópia kizárólag ’csökkent értékű,
megvalósíthatatlan társadalmi rend’ jelentésben él. A csökkent érték a
többi ideológiával szemben számít, tehát a kommunista világnézet
társadalomtudományi aspektusa alacsonyabb rendű például a
liberalizmushoz, vagy éppen a piaci ideológiához (a piacelméletekhez)
képest.
Ez a mai magyar közgondolkodásban fordítva is igaz; a piac elméletek
megvalósíthatóbbak a kommunizmusnál, ezért annál realisztikusabbak, ergo
magasabb rendűek, közelebb állnak az igazsághoz.
Pedig ez egyáltalán nincs így.
Nálunk egyáltalán nem természetes a gondolat, hogy a piac éppen olyan utópisztikus fogalom, mint a kommunizmus. Szabad
piacról korábban sem volt értelme beszélni, számos szerző írt már erről
igen meggyőző fejtegetéseket, hogy mindig és a kapitalizmus minden
szakaszában akadtak olyan törvények, szokások, szituációk, amelyek
hatékonyan akadályozták a szabad piac megvalósulását, és hogy a szabad
piac – lehetetlen. Nem nagyon érdemes vitatkozni velük. A piac – fikció.
Ez sem új gondolat. Annak idején a keynesiánus közgazdászok számos
alkalommal elemezték a kérdést, és levezették a szabad piac fogalmának
merőben utópisztikus természetét. A jóléti állam gazdaságpolitikájának
kiépítésekor éppen abból indultak ki, hogy a szabad piac fogalma
megvalósíthatatlan utópia, erőltetése voltaképpen nem jelent mást, mint a
legerősebb piaci helyzetben lévő tevékenységének nyílt támogatása, ez
azonban nemkívánatos vagyoni különbségekhez és gazdasági válságokhoz
vezet – ezért szükséges a társadalmi béke és a gazdasági növekedés
együttes biztosítása érdekében a piac állami szabályzása.
Ez volt a progresszív adók korszaka, amikor a Morgan- vagy a
Rockefeller-csoport jövedelmének akár 97-98 százalékát is
felemészthették az adók – a cégtörténetek még mindig háborognak ezen.
A jóléti állam intézményrendszerének szétverésével a nyolcvanas évek
elejétől a Reagan és a Thatcher adminisztráció újra a piaci ideológiát
tette uralkodóvá a fejlett kapitalizmus köreiben – a gazdasági hatalmat
az erősek kezébe adva.
Napjainkban a gazdasági magánhatalom világszerte kezdi minden téren
meghaladni az államhatalmat. Ennek érdekes jele, hogy az USA az például
űrkutatás terén is átengedi a vezető szerepet a magán tőkének; tanúja
lehetünk, hogy az egykor holdutazást finanszírozó NASA a másodhegedűs
helyzetébe kényszerül különféle magáncégekkel szemben.
Napjaink gazdaságtörténetének egyik legfontosabb jellemzője az
ellenőrizhetetlen, minden államhatalmat erőben meghaladó magán
birodalmak kialakulása. A „független” bankrendszerek, a bármikor ide-oda
költöző, megfoghatatlan, megadóztathatatlan és ellenőrizhetetlen, ennek
tudatában arrogáns multinacionális impériumok túlhatalma valósult meg a
szabad piac ideológiájának révén. Annak idején Franklin Delano Roosevelt óvott
a magánhatalom ellenőrizhetetlenné válásától, a demokrácia legnagyobb
ellenségének tekintette, és elhatalmasodását fasizmusnak minősítette.
Mára minden eleme megvalósult annak, amire a néhai elnök a jóslataiban
célzott, és amit a világ demokráciáját fenyegető legnagyobb veszélynek
tartott.
Ezzel szemben ma ott tartunk, hogy Európában nyílt és burkolt
szabályzás egész dzsungele erősíti az ilyesféle magánhatalmat, ami
hovatovább sérthetetlenné válik, a társadalom teljes intézményrendszere
behódol neki. Hamarosan tilos lesz majd kimondani a „háttérhatalom”
kifejezést.
Az Egyesült Államokban magától értetődő természetességgel elemzik a
problémát, a piac fogalmát – amely Európában közel áll ahhoz, hogy
szentté avassák – utópiának tekintik. Közben Európában esetenként
szélsőségesnek nevezhető szabályok védik a nagyot – a kicsikkel szemben.
Meglepő, hogy helyenként a tengerentúlon mennyire másképpen értékelik
a kelet-európai rendszerváltásokat, mint felénk. Nálunk továbbra is
makacsul sikertörténetnek tüntetjük fel a rendszerváltást, hivatalos
ideológiánk a mai napig verejtékes igyekezettel próbálja elkenni, hogy
az a mai napig súlyosan hátrányos helyzetbe hozta a lakosságunk döntő
többségét. Itt természetesen nem a liberális „megmondóemberek”
végtelenül bárgyú szabadság-demagógiájára gondolok elsősorban, hanem a
mai társadalomtudományban és publicisztikában még mindig elevenen élő
illúziókra.
Norman Patrick Barry kiemelte, hogy a piacelméletek
csupán egyetlen vonatkozásban voltak képesek leírni a valóságot – ez
pedig a szocializmusból a kapitalizmusba való átmenet, és a
rendszerváltásokról az volt a véleménye, hogy egyik utópiát váltottuk a
másikkal.
A fentebb már hivatkozott Jameson világosan megírta, hogy semmit
sem lehet elérni azzal, hogy az egyik tehetetlen intézményrendszert – a
bürokratikus tervezést – felváltunk egy másik, ugyancsak tehetetlen
intézményrendszerrel, a piaccal.
Ilyen keretek között a demokrácia nem más, mint egy utópisztikus gazdasági rendszer politikai utópiája. Semmi
köze a tényleges valósághoz. A helyzetet a római császárság korához
hasonlítják: Rómában még évről évre konzulokat és egyéb tisztviselőket
választanak „szabadon”, akik elvben a birodalmat vezetik, valójában
azonban semmiféle hatalmuk sincs, az impériumot a császár irányítja.
Ilyen viszonyok közt milyen helyzetben van a költészet?
a költészet azonban – mert mögötte a valóságos emberi lényeg
áll, valóságos érzelmek, vágyak, valóságos erkölcs – nem lehet
utópisztikus. Mesélhet utópiákról, ilyeneket tetszése szerint találhat ki, – de maga sohasem utópia. A
költészetben az utópia nem lehet cél, csak eszköz, hiszen a mindenkori
valóságos emberi érzésekből sarjad. A látszólag „komoly’, sőt „komor”
gazdaságtudományok megvalósíthatatlan utópiák tömkelegét szabadíthatják
ránk, nagyképű és tudálékos módon értekezhetnek róluk, attól koldul a
világ – de a játékos, zenei, sokkal személyesebb és könnyedebb költészet náluk sokkal mélyebben áll a valóság talaján.
A költészet az embert mélyebben és személyesebben képviseli, ettől igazabb.
Mi vezethető le ebből?
Folytatása következik
2013. május 2., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése