2019. február 14., csütörtök

Szent játék vagy profán játszadozás - 41. rész


41. Rész

Alapvető felfogásunk is ellenkezik. Parti Nagy úgy véli:

„Úgy tűnik, a költészet az a műnem, amelyik a legépebben kijött a 20. századból. Tán mert annyira atavisztikus, annyira luxusa a létezésnek, hogy nem tudott a tömegmédiák, a nagy hepi-üzemek gazdaságos fűtőanyaga lenni."

Az idézet nagyon jellemző. Egyetlen passzusával sem értek egyet.

„Úgy tűnik, a költészet az a műnem, amelyik a legépebben kijött a 20. századból.”

Nem. A költészet az a műnem, amely a legkevésbé épen került ki a XX. századból. Témájában és formáiban is degenerálódott, szétesett, belterjessé vált.

Van azonban a kijelentésnek egy másik értelme is:

„Úgy tűnik, a költészet az a műnem, amelyik a legépebben kijött a 20. századból.”

A költészet a XX. századból a XXI. századba átlépve semmit, vagy csak nagyon keveset változott, ami Parti Nagy igényeinek tökéletesen megfelel.

Ez nem feltétlenül pozitív. Sőt.

Csakhogy…

A „költészet” itt egyértelműen azt jelenti: kanonizált költészet. Az valóban nem sokat változott, jobb nem lett, gyengébb talán igen.

A nem kanonizált költészetre nem vonatkozik Parti Nagy megállapítás, az a kánon számára nem létezik, nincs. Ez persze önveszélyes szemlélet. A nem kanonizált költészet a XXI. század első másfél évtizedében igen sokat fejlődött, a mindennapi életben sokkal jelentősebbé vált, mint a hivatalos, kanonizált líra.

Melyek a költészet legfontosabb tulajdonságai Part Nagy szerint?

Tán mert annyira atavisztikus,”

Önmagában abszurd, ha egy költő ósdinak, elavultnak minősíti a költészetet. Ez is kórkép: a költő nem találja a líra helyét a világban. Parti Nagy Lajos – mint intelligens ember – sejti, hogy a protokoll bájvigyor, a csörömpölő díjkollekció, az „irodalmi élet” belterjes pletyka-univerzuma nem képesek betölteni a társadalomban a költészet valódi funkcióját.

A másik oldalról nézve Parti Nagynak kétségtelenül igaza van: a jelenlegi kanonizált líra valóban atavisztikus; légüres térben mozgó, idejétmúlt képződmény.

„annyira luxusa a létezésnek,”

Ebben a mellékmondatban összegezhető a jelenlegi kanonizált líra szinte egész probléma-komplexuma. Érdemes alaposabban megvizsgálni.

„annyira luxusa a létezésnek,”

Parti nagy szerint tehát a költészet „luxusa a létezésnek,” azaz valami olyasmi, ami az életnek nem feltétlen, nem „kötelező” velejárója, ami nélkül az emberi társadalom működni képes. Desszert az élet asztalán – vagy annál is kevesebb.

A költészet lényegének ez a téves felfogása alapjaiban befolyásolja a kánon szemléletét, poétikáját, esztétikáját, a líra szerepéről vallott felfogását.

„annyira luxusa a létezésnek,”

Valóban így volna? A költészet valóban „luxusa a létezésnek”?

Egyáltalán nem. Előtte azonban érdemes egy kissé körüljárni ez a kijelentést.

„annyira luxusa a létezésnek,”

Ez a félmondat tömören a kánon önigazolása. Sápadtnak elég sápadt, de beletartozik abba a rendszerbe, amelynek alapján a kánon önmagát definiálja. A kozmopolita gondolkodásnak is fontos eleme.

„annyira luxusa a létezésnek,”

Lényegében azt állítja, hogy a társadalom valójában nem igényli a költészetet. Milyen esetben lehetne igaz ez a kijelentés?

„annyira luxusa a létezésnek,”

Érdemes végiggondolni, milyen feltételeknek kellene teljesülniük ahhoz, hogy Parti Nagy félmondata igaz lehessen. Alább megmutatom.

A költészet oldaláról:

v  A költészet alapjában jelentéktelen, esetleg éppen szubkulturális jelenség.
v  A költészetnek semmiféle fontos társadalmi funkciója nincs.
v  A költészetnek az emberi kultúrában semmiféle küldetése nincs.
v  A költészetnek a társadalomban nincsenek feladatai.
v  A költészetnek a költő puszta önkifejezésén kívül semmiféle célja nincs.
v  A költészetnek semmiféle kötelessége sincs.

Azért részleteztem ennyire, és ezért is éleztem ki – vállalva az ismétlés, az egyes tézisek közötti nyilvánvaló átfedések veszélyét is – hogy alaposan körüljárjam a kérdést. Ha a költészet csak „luxusa a létezésnek,”, akkor ezek vonatkoznak rá.

Ez nyilván nem lehet igaz, hiszen ebben az esetben a költészet nem érdemelne semmiféle kiemelt státuszt, és főleg nem érdemelne államilag fenntartott díjakat.

Ugyanez az ellentmondás tűnik fel akkor is, ha más oldalról nézzük a problémát.

Van a kérdésnek ugyanis több más oldala is.

A társadalom oldaláról:

v  Az emberek nem igénylik, és nem hiányolják a költészetet.
v  Az embereknek nincs szükségük költészetre.
v  A mindennapi életben a költészetnek semmiféle szerepe nincs.
v  A költészetet ráérő emberek művelik valamiféle exkluzív klubban.
v  A költészet a művelőin kívül senki mást nem érdekel.
v  A költészet abszolút luxus, alapjában nem jó semmire.
v  A társadalomban a kánon tagjain kívül senki sem foglalkozik költészettel, nem ír és nem olvas verset senki.

H így lenne, semmi sem indokolná a társadalomban a költészet évezredek óta meglévő magas státuszát.

A kánon oldaláról:

v  A költészet zárt kisvilág, ami semmivel sem tartozik a társadalomnak.
v  A társadalom kötelessége a költészetet becsülni és eltartani, de cserébe a költészet semmivel sem tartozik.
v  A költészetnek nincs felelőssége, csoportos értelmiségi játéknál nem egyéb.
v  Az tartozik a költészet szférájába, amit „a költészet világa”, azaz a kánon, annak nyilvánít.

Vaskos ellentmondás feszül tehát a költészet társadalmi helyzete és felelőssége között. Ez csak akkor oldható fel, ha tüstént hozzá is tesszük: a fentiek nem általában a költészetre, hanem csupán a kánonra és a kanonizált költészetre vonatkoznak.

A kánon tehát önmagát leplezi le. A költészet nem „luxusa a létezésnek”, hanem ezer évek óta igen fontos eleme az emberi kultúrának, amely voltaképpen nem is létezne nélküle.

Más kérdés a költészet haszna és a költészet értelme. Erről konkrétan ugyan nem esik szó az idézetben, de logikailag mégis beszélnem kell róla. Ha a költészet csak „luxusa a létezésnek”, akkor az emberiség számára a költészetnek se haszna se értelme nincs.

Folytatása következik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése