Jó verset elvben
bárki írhat, gyerektől az aggastyánig. Mindenkiben megvan arra a lehetőség,
hogy – akár életében egyszer – jó verset írjon. Abban a versben ő a költő.
Lehet, hogy soha többé nem válik azzá, de abban az egy versben mindaddig az
marad, amíg bárki olvassa vagy szavalja.
Az interjú adó, író-olvasó találkozót tartó,
sajtóértekezleten poénkodó, nyilvánosan jópofizó, politikai ügyekben szót
emelő, egyesületi gyűlésen szónokló, díjért acsarkodó stb. magánember –
akárhány verset írt is egyébként – a felsorolt szituációkban nem költő.
Költőnek lenni nem státusz, hanem jelenlét a versben, kommunikáció az
olvasóval. A költő személyes jelenléte által lesz értéke a versnek.
A verseiben a költő mindig jelen van, a magánéletben soha.
Folytatása
következik.
[1] INGARDEN,
Roman: Az irodalmi műalkotás. (Ford. BONYHAI Gábor) Budapest, Gondolat
Könyvkiadó, 1977: 34.
Jó verset elvben
bárki írhat, gyerektől az aggastyánig. Mindenkiben megvan arra a lehetőség,
hogy – akár életében egyszer – jó verset írjon. Abban a versben ő a költő.
Lehet, hogy soha többé nem válik azzá, de abban az egy versben mindaddig az
marad, amíg bárki olvassa vagy szavalja.
Az interjú adó, író-olvasó találkozót tartó,
sajtóértekezleten poénkodó, nyilvánosan jópofizó, politikai ügyekben szót
emelő, egyesületi gyűlésen szónokló, díjért acsarkodó stb. magánember –
akárhány verset írt is egyébként – a felsorolt szituációkban nem költő.
Költőnek lenni nem státusz, hanem jelenlét a versben, kommunikáció az
olvasóval. A költő személyes jelenléte által lesz értéke a versnek.
A verseiben a költő mindig jelen van, a magánéletben soha.
Folytatása
következik.
[1] INGARDEN,
Roman: Az irodalmi műalkotás. (Ford. BONYHAI Gábor) Budapest, Gondolat
Könyvkiadó, 1977: 34.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése