Hetvennegyedik rész
A parttalan szubjektivitás logikusan következik a jelenlegi
kanonizált költészet mögött álló ideológiák súlyos legitimációs
válságából. Igazából ezen kívül alig van a hivatalos líra számára számba
vehető kitörési lehetőség, legfeljebb még a teljesen amorf „költészet”,
a lírává magyarázott halandzsa. Utóbbira is akad példa bőségesen, és az
ide sorolható „művek” korántsem annyira riasztóak, mint a mögöttük álló
ideológia.
Ezen a ponton kénytelen vagyok némi figyelmet szentelni a kanonizált líra mögött szorongó ideológiáknak.
Az utóbbi évszázadban a kanonizált költészet egyértelműen a baloldali
ideológiákhoz kötődött. Ez nemcsak nálunk van így, hanem világjelenség.
Okaival most nem kívánok foglalkozni.
A XX. századi líra (világszerte) kanonizált irányzatai az estek
zömében a liberalizmushoz, vagy a szociáldemokráciához kötődnek. A
kommunista ideológiát most figyelmen kívül hagyom, mert a jelenlegi
kánon szempontjából a hatása elhanyagolható, marginális.
A liberalizmusról szólva már Hegel több helyen célzott rá, hogy az ideológia sarkkövét képező két legfontosabb jelszó – szabadság és egyenlőség – voltaképpen lila köd, a gyakorlatban nem léteznek. Az elvben hangoztatott szabadság és egyenlőség gyakorlati megvalósulása szabadság-nélküliség és egyenlőtlenség. Ami
az egyenlőséget illeti, ez mára már régen kikerült a liberalizmus
politikai szótárából. A szabadság retorikája ma is létezik, csak a
hitele egyre kevesebb.
A szabadság azon fogalmak közé tartozik, amelyek kapcsán a
leghevesebb viták dúltak, és a legkiábrándítóbb eredmények születtek a
modern gondolkodásban. Jürgen Habermas és követői
gyakran céloztak rezignáltan arra, hogy a szabadság hozzátartozik ugyan a
modern kapitalizmus képzelt önarcképéhez, de fájdalmasan hiányzik abból
a valóságból, amely ehhez a hipotetikus portréhoz „modellt ül”. A
„létező demokrácia” esetében ugyanez a helyzet; a többpártrendszerre és
választásokra alapuló politika voltaképpen kulisszahomlokzat a
társadalmat ténylegesen irányító tőkekoncentráció épületén.
Amíg tartott a két világrendszer szembenállása, a liberalizmus
időnként képes volt úrrá lenni saját legitimációs válságán. Az ötvenes
években harsány szabadság-retorikával, zajosan ünnepelte „az ideológiák”
– azaz a marxista ideológia – végét. A szocialista világrendszer
összeomlásával azonban az álságos szabadság-demagógia céltalanná vált,
válsága kiéleződött. Ellentmondásosságára már Bibó István felhívta a
figyelmet, Jacques Derrida pedig utolsó írásaiban – Fukuyama szánalmas propagandájával vitatkozva – rámutatott, hogy a jelenkori liberalizmus közönséges élősdivé degradálódott, a globalizált tőke átlátszó ideológiájává züllött.
Tanúi vagyunk, hogy napjainkban a liberalizmus miféle izzadságszagú
igyekezettel próbálja egyrészt a piaci ideológia viszonylatában teljesen
kiüresedett szabadság-fogalmat teljesen új dimenziókba áthelyezni,
hangsúlyait, kiterjesztését megváltoztatni; másrészt valamiféle
ellenséget összetákolni a maga számára, hogy a küzdelemben új
legitimációt nyerhessen. Ennek érdekében hajlamos szinte bármit
eltorzítani, bármely jelenséget „a világ demokráciáját fenyegető
ellenséggé” ideologizálni, bármit bármivel összemosni, bármit tudatosan
félreértelmezni. Ez természetesen kártékony, a társadalmi feszültséget
növelő tényező, arroganciája pedig kimondottan a szélsőségek malmára
hajtja a vizet.
Ezen nincs mit csodálkoznunk, hiszen a liberalizmusnak megbízható,
fenyegetőnek tűnő, de könnyen legyűrhető ellenségre van szüksége,
mindent el is követ hát, hogy ilyet fabrikáljon magának. Ennek hiányában
ugyanis súlyos döntésre kényszerülne – ahogy arra többen is utaltak,
például Fredric Jameson a posztmodernről szóló kitűnő és nagyon tanulságos írásában. Ellenség
hiányában a liberalizmus kénytelen volna végképp feladni elcsépelt
szabadság-demagógiáját, azaz átfordulni önmaga ellentétébe. Erre
előbb vagy utóbb mindenképpen sor kerül, a liberalizmus ebben sem
különbözik a többi levitézlett ideológiától: képes volna elviselhetetlen
zsarnokságot teremteni.
Ami a szocialista ideológiát illeti, ott az említett átfordulás már
meg is történt. Szintén Fredric Jameson fogalmazta meg igen találóan: a szociáldemokrácia harc nélkül és egyetemesen behódolt a piaci ideológiának. Ennek
is tanúi lehettünk annak idején; a „posztkommunista” nagymogulok
ajnározni kezdték a piacot, káder-helyzetükből szerzett prédájukra
támaszkodva kapitalistábbak lettek a kapitalistáknál.
A szociáldemokrata és a liberális ideológia mára olyan mértékben adta
fel saját értékeit, és annyira átjárta egymást, hogy lényegében véve
megkülönböztethetetlenné váltak. Jellemző, hogy igen messzire sodródtak
hajdan hangoztatott elveiktől, az egyenlőségtől, a
kizsákmányolás-mentességtől. A néptömegek helyzetére való hivatkozás ma
már éppen az ő köreikben minősül apokrifnak, populizmusnak. Derrida
hívta fel rá a figyelmet, hogy az emberi jogokat és társadalmi
vívmányokat nemcsak a szalonképtelen szélsőjobboldaltól kell félteni, a
piaci ideológiát abszolutizáló alattomos „baloldali” demagógia sokkal
komolyabb tényleges veszélyt jelent rájuk nézve.
Ma már ott tartunk, hogy „baloldali” politikai erők hirdetik a
munkavállalói jogok csökkentésének „szükségességét”. Egyre több
országban. Emberi jogok és „demokrácia” levegőben lógó fogalmak. A
demokrácia puszta retorikai fordulat, amit általában a baloldal sajátít
ki magának. Akár be is helyettesíthetjük a művészet intézményi
elméletét: demokrácia az, amit a „demokraták” annak tekintenek.
A kanonizált líra úgy vált amorffá, vagy parttalanul
szubjektívvé, ahogy a mögötte álló ideológiák közönséges piaci
retorikává szűkültek.
A kánon ma már egyre kevésbé irodalmi, annál inkább politikai
fogalom. A kanonizált líra csak úgy tudja elkerülni a politika vonala
mentén történő devalválódást, hogy – más irányokban devalválódik. Nem
hajlandó demokrácia-rigmussá lenni – helyette inkább parttalanul
szubjektív lesz.
Vagy „felszámolja a nyelvet”.
Láthatjuk, a kánon haldoklik. Intézményeit, infrastruktúráját birtokolja, velük együtt fog sírba szállni.
Az új költészetnek nem az intézményrendszer és a belőle fakadó
gazdasági tényezők mentén kell háttérbe szorítania, hanem mérhetetlenül
fontosabb területeken:
v Poétikában
v Költői erőben
v Lírai igazságban
v A közönséggel való kommunikációban
v A hétköznapi lét vállalásában
Folytatása következik.
2013. április 25., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése