Hetvenharmadik rész
A magas költészet erkölcsi alapállása a fentebbiek ismeretében érthető meg. Közönséges erkölcsi relativitását a szubjektív tényező abszolutizálásával igyekszik álcázni,
hiszen az emberi kultúrában egyáltalán nem természetes, hogy a
költészet betagozódjon a hatalomba, és kizárólag ilyen szempontból
vegyen tudomást a világban történtekről. Ma már természetesen közhely –
és nem a legbölcsebbek közül – hogy „a költészet nem oldhatja meg a
társadalmi problémákat”, hiszen ezt soha senki nem is várta tőle. Azt
viszont igen, hogy ezeket lássa, érzékelje, és mindenkor az igazak a
szenvedők, a tisztességesek oldalán álljon, mindenkor a tiszta emberi
érzéseket öntse halhatatlan, „szárnyas” szavakba, és soha meg ne
alkudjon. Ezekkel az elvárásokkal kellemetlen szembefordulnia, nyíltan
nem is szereti az ilyesféle oppozíciót hangoztatni.
Az erkölcsi relativitás önmagában végtelenül sivár, a
vele való szembesülés bárkit azonnal kijózaníthat, kiábrándíthat. A
legelszántabb sznobot is elbizonytalanítja. Nyíltan fésületlen,
demoralizáló. Álcázni kell. Erre szolgál a magas költészetet kísérő propaganda, a magas költészet poétikának álcázott ideológiája.
A magas költészet a hatalom szolgálatában áll, elsősorban
kenyéradó gazdájára, a hatalomra kell figyelnie, hiszen onnan kapja
kiváltságait, díjait, státuszát; mindezt a mai társadalomban semmiféle
közönségsiker nem tudja pótolni. Legalábbis ezen a meggyőződésen alapul a
magas költészet társadalmi státusza. A tétel nem is szorul
bizonyításra, de nem is bizonyítható, hiszen a kortárs líra terén
valójában már igen régóta nem beszélhetünk semmiféle közönségsikerről.
Minden magas költészet ideológiája abból indul ki, hogy az adott líra
valamiféle „fentebb stíl”, valami olyan különleges, valami annyira
magas minőség, hogy az egyszerű ember alantas erkölcse, érzésvilága,
fogyatékos pszichikuma már nem is képes követni. A zagyva és
megközelíthetetlen líra nem azért nem kell „a népnek”, mert
gyakorlatilag fogyaszthatatlan, minden tekintetben fogyatékos, esetleg
éppenséggel „semmiről szóló semmi” (Lukács György), hanem azért, mert „a
tömeg” elmaradottságánál fogva nem képes azt befogadni.
Ez természetesen kényelmes álláspont, de számos önveszélyes
következménye van. Ezek közül az a legszembeötlőbb, hogy egyre inkább
elszigetelődik a társadalom zömétől, ezért egyre erősebb ideológiai
alátámasztásra van szüksége, valóságos holdudvar képződik körülötte. A
korábbi részek egyikében ezt neveztem a kanonizált líra egyházának.
Ha a költészet pusztán az volna, aminek a materialista alapú
társadalomtudományok feltüntetni igyekeznek – az ideológiai felépítmény
gazdaság és politika által meghatározott eleme – akkor ez a jelenség
merőben érthetetlen volna.
Csakhogy a költészet minden generációval újjászületik, méghozzá a legcsekélyebb gazdasági és politikai meghatározottság nélkül is. Ahogy a szerelem is újjászületik minden egyes nemzedék életében.
A legkönnyebben akkor leplezhető le az álköltészet bármely típusa, ha észrevesszük, hogy önmagában nem képes önmagáért helytállni, mindig magyarázatra szorul. Ez
természetesen belső ellentmondás, hiszen a valódi líra nemcsak
közvetlenül szól a közönséghez, de nem is kedveli a közvetítést, mivel
ez a lényegével ellentétes.
A magas költészet egyik ismertetőjegye a nagyra puffadt infrastruktúra. A másik a parttalan szubjektivitás.
Folytatása következik.
2013. április 18., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése