32. Rész
Annak idején a német klasszika gondolkodói, és különösen
Goethe elvi alapon kárhoztatták az allegóriát. A weimari költőfejedelem
egyenesen a művészet/vagy nem művészet egyik legfőbb kritériumának tekintette a
szimbólum és az allegória közötti különbséget. 1803-ban Schelling egyik
levelére válaszolva, amelyben a filozófus tanácsot kért, hogyan kell egy költői
tehetséggel rendelkező fiatalember helyesen nevelni, Goethe ezt felelte:
Nehéz volna Goethe véleményével nem egyetérteni. A német
költő pontosan tisztában volt a szimbólum fogalmával és jelentőségével.[2] A szimbólum nyitott, új és új tartalmakat
magába olvasztani képes jelkép.[3] Profán értelemben
is használható, de eredete az emberi lényeg birodalmából fakad. Megújulni
képes, akár egyetlen személy is új összefüggések közé helyezheti. A szimbólum nem profán jelkép. Ereje a
belső emberi tartalmakra való reagálásban van. Különböző kultúrkörhöz
tartozó emberek számára is lehet jelentése, mozgósító ereje.
Az allegória merőben más. Közönséges megegyezésen alapul. Valami mostantól egészen mást jelent a
számunkra, mint ami valójában. Az allegória zárt világ, más kultúrkörhöz
tartozónak semmit sem mond. Az allegória
sokkal alkalmasabb a profanizálásra, mint a szimbólum.[4]
Most következik a kánon egyik leglényegesebb tulajdonsága:
Jelenlegi kanonizált
líránk – profanizált líra.
Valószínűleg a
profanizálódás a legnagyobb veszedelem, ami a lírát fenyegetheti. Sőt,
minden művészetre nézve ez lehet a legnagyobb veszedelem. Ez valóban
felszámolással fenyeget; nemcsak a művészet, hanem minden érték következetes
felszámolásával.
A román vallástörténész, Mircea Eliade vékony kötete, A szent és a profán[5] a közelmúlt
legfontosabb könyvei közé tartozik. A szerző ebben az ember két ellentétes
létmódjaként határozza meg a szentet és a profánt.
A szent fogalmának gyakorlati kialakítása – a szakralizáció
– voltaképpen vallásos jellegű viselkedést jelent, de nem feltétlenül
kapcsolódik valláshoz; a világban
létezés adta erkölcsi felelősséghez annál inkább.
Szakrális
kapcsolatban állunk mindazzal, ami számunkra önmaga létezésének okából fontos. Különleges
tiszteletet érzünk iránta, vonzódunk hozzá, becsüljük és védelmezzük. Sohasem a haszon miatt.
Nem azért tiszteljük, mert
Ø Betartja
az általunk hozott szabályokat
Ø Anyagi
hasznot hajt a számunkra
Ø Fontos
pozíciókhoz vagy egyéb előnyökhöz juttat.
Lehet, hogy mindezekre képes, de ez minket nem érdekel, a
számunkra ezek egyike sem releváns.
Ami szent a
számunkra, azt őszintén tiszteljük.
Ø Nem
képmutatásból
Ø Nem
nevelési vagy egyéb kényszer okán
Ø Nem
azért, hogy mások lássák.
Ø Nem
is azért, mert előnyöket várunk tőle.
Őszintén tiszteljük.
Az őszinte tisztelet
nem számol, és nem mérlegel. Legfőbb ismertetőjegye a hűség. Szakrális
tiszteletünk tárgyát nem vitatjuk, nem kritizálgatjuk, és nem áruljuk el. Ha
mégis konfliktusba kerülünk vele, beleroppanunk.
Szakrális viszonyban
állunk mindennel és mindenkivel, akit, vagy amit szeretünk. A szakrális
kapcsolathoz minden esetben társul szegődik a hit. Őszintén hiszünk szeretetünkben a szeretett lény, dolog,
fogalom különleges értékében. A hit
ereje önmagában van, bizonyításra, levezetésre nem szorul, ilyesmit nem is
igényel.
A szakrális jellegű
kapcsolat az emberi lét alapjai közé tartozik. Normális esetben az ember eleve
szakrális jellegű kapcsolatokba születik. Az anya-gyermek, illetve az
apa-gyermek kapcsolat a legerősebb szakrális jellegű emberi viszonyok közé
tartozik, amennyiben jól működnek. Alapjuk
az anyai és az apai felelősség, amely idővel – évek, évtizedek múltával – maga
mellé neveli a gyermeki felelősséget. Normális esetben a gyermek maga körül
lát egy másik, igen fontos szakrális jellegű kapcsolatot, szüleik szerelmét,
férj és feleség szakrális kapcsolatát, egymás iránti felelősségét.
Szakrális jellegű
emberi kapcsolatok:
v Barátság
v Szerelem
v Tisztelet
v Szülő-gyermek kapcsolat
v Testvérek kapcsolata
Szakrális mindaz, ami érzelmi
és erkölcsi egységet teremtve túlmutat az egyéni lét határain. Szakrális
kapcsolat fűzhet bennünket a következőkhöz:
v Szerelem
v Család
v Haza
v Meggyőződés
v Hagyomány
Profán szemszögből ezek üres erkölcsi csigaházak. A profán
módon nevelt, és kizárólag profán módon létezni tudó – voltaképpen súlyosan
fogyatékos – ember ezeket valóban képtelen értelmezni. Nem képes megérteni,
miért tart ki valaki a társa mellett, amikor olyanok is érdeklődnek utána, akik
„csinosabbak és fiatalabbak”, esetleg „többet keresnek”; vagy miért kockáztatja
valaki az életét a túlerővel szemben ahelyett, hogy „kiegyezne” vagy külföldre
menekülne.
Szakralizáció nélkül
emberi közösség nem létezik.
Folytatása
következik.
[1] LUKÁCS György: Az
esztétikum sajátossága, I-II., Akadémiai kiadó, Budapest, 1956: II/675.
[2] GOETHE, Johann Wolfgang:
Antik és modern, Gondolat könyvkiadó, Budapest, 1981: 869.
[3] GOETHE, i.m. 548.
[4] Az allegória modern kori
felfogásáról (is): GADAMER, Hans Georg: Igazság és
módszer. Fordította BONYHAI Gábor. Gondolat, Budapest, 1984.
[5] Többször is kiadva,
legutoljára talán: ELIADE, Mircea: A szent és a profán, Fordította BERÉNYI
Gábor, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2009.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése