Harmincadik rész
A magyar kultúra
jelenleg a szélsőségek világa. Akadnak, akik foggal-körömmel ragaszkodnak
magyarságukhoz üldözés közepette, kilátástalan körülmények között, mások meg
olyan gyorsan asszimilálódnak bármilyen idegen közösséghez, hogy az még a jó
érzésű befogadókat is megdöbbenti. Az is válságjelenség, ha túl sokan
igyekeznek elhagyni a közösséget, és az is, ha mások meg a kultúra teherbírásán
messze túlról igyekeznek idegen elemeket integrálni túlhajtott
hipernacionalizmusukban.
A közösség alapja a
tradíció. Nem lehet „kötelezővé tenni”, szabad akarat és egyéni felelősség
kérdése. Nem vonható felelősségre az, aki – még ha formailag tagja is a
nyelvi közösségnek - a közösségét elhagyva más hagyományhoz akar integrálódni,
akár helyeseljük a döntését, akár nem. Az ilyen ember nem része a hagyománynak,
voltaképpen a népnek sem, de ez egyéni döntés kérdése.
Nem részese a kultúrának a globális emberi biomassza sem, a végtelenül igénytelen emberek
azon, ijesztő gyorsasággal szaporodó tömege, amelynek nincsenek is kulturális
gyökerei; igényeik a szinte állandóan bedrótozott fülükbe recsegő poshadt
zeneutánzaton, meg a nekik tömeggyártott ocsmány és undorító filmeken túl nem
terjednek, és akik számára a közélet is csak a celebek ripacskodását jelenti.
A tradíció feltételezi
az emberi és erkölcsi öntudat minimumát. A magyar tradíció jelenleg a kérdések
kérdése.
A tradíció a líra
egyik legfontosabb témája, a költészet azonban a hagyománynak nem csupán
kifejezője, hanem alakítója is. Hagyomány nélkül az emberi jelenség
értelmezhetetlen és tartalmatlan fogalom. Az emberiség nem azonos a mindenkori
jelenben élő nemzedékekkel, utóbbiak csupán az emberiség jelenkori
megvalósulása.
Szükség van új,
közösségi szempontú történelmi látásmódra. Olyanra, amilyen most nem létezik.
Nagy baj lehet a jövőnkkel, ha nem értjük a múltunkat, és most nem értjük.
Ehhez azonban a kanonizálttól merőben eltérő, közösségi szemléletű líra kell. Olyan, amely a probléma kezelésénél
nem nélkülözi a személyes felelősséget.
Nagyon fontos ponthoz értem. Jelenlegi kanonizált líránk legnagyobb rákfenéje a személyes költői
felelősség tökéletes hiánya. Újra kell fogalmazni a közösségi értékeket a
családtól a hazáig, az emberiségig.
A lírai alkotó
személyes felelőssége talán a legfontosabb azon új elvek közül, amelyek valóban
előre vihetik a magyar költészetet. A szabad akarat elvén alapul, igen sok
szállal kötődik az ember egyéni és közösségi identitásához, valamint a
tradícióhoz is.
Voltaképpen az elvárás minimuma, hogy az alkotó legyen jelen a saját művében. A régi poéták
költeményeiben ez magától értetődik. A lírai
Én a költő személyes képviselője, „lelkéből lelkedzett” önmaga; tulajdon
életének része, egy adott pillanatnyi önmaga. Ezen a költő magánemberként
túlléphet, de életének adott pillanatát
személyes jelenlétként mindörökre otthagyja a versében. Személyes részvétel
nélkül a vers nem hiteles, csupán halott szóhalmaz.
Fentebb már láttuk, hogy a líra tárgya a nyilvános személyesség. Ennek vállalása már amúgy
is feltételezi az alkotó személyes felelősségét, de csak a nyilvános
személyesség, csak a vállalt személyes jelenlét esetében lehet valóban tárgya a
lírának. A líra nem mehet az emberi alá. Még valami el kell itt mondanom. A lírai Én a magánembertől elvárt alá sem
mehet! Amit magad nem akarsz látni, ne mutasd olvasóidnak, embertársaidnak!
Közvetve sem. Amit nem adnál a saját
gyermeked kezébe, azt máséval se olvastasd!
Személyes felelősség nélkül minden korban keletkeztek verses
szövegek; zömmel bökversek, gúnyos, támadó versezetek, rigmusok, csasztuskák;
ezek valamilyen hétköznapi ügy, háború, konfliktus, politikai torzsalkodás,
vagy reklám céljából íródtak, és nem tartoznak a lírai művészet érdeklődési
köréhez. Közös jellemzőjük az alkotó személyes felelősségének hiánya.
A valódi személyes felelősség
akadályozza meg a lírai szöveg dehumanizálódását.
A líra talán az irodalom legrégibb formája. Mindenkor az
emberi érzelmek teljességét vonultatja fel. De nem azon alapul, hogy az élet megszűnik, hanem azon, hogy – az Élet
megy tovább. Az Élet mindig megy tovább. A líra egy közösséghez szól, és a
közösség élete mindig folytatódik. A lírában megvalósul egyén és közösség
lírai élményközössége. A lírában
megszólaló fájdalom a közösség fájdalma is, a magány a közösséget is érinti,
mindennek önmagán és az individuumon túlmutató szerepe és hatása van. Ezért
is az egyik alapvető lírai helyzet az elégikus
szituáció; fájdalmas tartalom rendezett formában.
A rendezett forma az
Élet folytonosságát jelenti, mert a ritmus alapja a szívdobogás. Az Élet megy
tovább, a vers tovább él, mint a költő.
A puszta
reménytelenség sohasem teremt nagy költészetet. Volt a magyar lírában olyan
költő, akit fiatalon minden kortársánál tehetségesebbnek tartottak, mégsem
tudta befutni azt a pályát, amit a talentuma ígért, éspedig azért nem, mert a
bánaton kívül nem volt képes más hangon megszólalni. Egyhangú és csaknem egy
témájú költő maradt – a magyar költészet harmadik vagy negyedik vonalában. Önbizalom nélkül nem lehetséges jelentős
költői teljesítmény.
A költői nagyság
egyik ismérve, hogy saját személyes érzelmein kívül képes-e az alkotó a
közösségének érzelmeit sajátjának megélni és a közösség számára élményt adóan
tolmácsolni. Természetesen nem feltétlenül kell egyetértenie a közösség
többségének véleményével – ha vitás kérdésről van szó - álláspontjával
ideig-óráig egyedül is maradhat, nem ez a lényeg, hanem az érdekeltség és az őszinteség.
A nagyság másik
kritériuma: tud-e távlatot nyújtani a költő a közösségének. Képes-e túllépni
halálon, fájdalmon, bánaton. Képes-e korának minden fontos momentumát érzelmi
síkra vetítve megosztani a közönségével? A nagy költők képesek rá, de csak ők.
És arra is, hogy
mindezt szépen, felejthetetlenül, emlékezetesen, közösséget újjáteremtő módon,
lírai élményközösséget kiváltva tegyék. A tradíció a lírán keresztül építi a
jövőt.
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése