A sznobizmus, mint a rendszer pillére
A
kanonizált lírával kapcsolatban a magyar kultúrában kialakult egy sajátos mimikri. A jól nevelt sznobnak
egy-egy vaskos trágárság, vagy egyéb ízléstelenség hallatán illik úgy tennie,
mintha valamiféle íratlan
szabályrendszer alapján pontosan tudná, hogy a mű mégsem azt mondja, amit
„látszólag” mond. A „vájtfülűség” – szerző és sznob közönsége közötti
reflexszerű összekacsintás, tanult mimikri – segít az egyes művek
kanonizálásában.
Más
kérdés, hogy ugyanazon sznob közönség ugyanazon tagjai felháborodva utasítják
el ugyanazt a művet, ha nem valamelyik kanonizált szerző követi el. A sznobizmus a rendszer alapvető pillére,
nélküle hasonló művészet nem létezhetne.
A rendszer a műalkotás létét és minőségét meghatározottnak,
adottnak tekinti, a befogadót pedig változónak. Együtt az egész
feltételrendszer azt sugallja, hogy a műalkotások műalkotás-mivoltát és értékelését a befogadó készen kapja, neki
pedig ehhez a készen kapott minősítéshez kell alkalmazkodni. Hozzáértése, sőt
emberi és érzelmi érettsége is pusztán attól függ, mennyire képes magáévá tenni a műalkotásokról nélküle, készen hozott és
általában megfellebbezhetetlen, kinyilatkoztatás jellegű minősítéseket.
Ez természetesen sznob magatartást, a műalkotásokhoz való
sznob hozzáállást implikál, és a befogadók egy része pontosan ennek megfelelően
reagál. A sznob hozzáállás alapja, hogy a
műalkotás mindenképpen kiváló, nekem kell felnőnöm hozzá. Ha pedig mégse
nőttem fel, ha nem értem, nem szeretem; akkor úgy kell tennem, mintha érteném és szeretném, sőt lelkesednem is kell
érte pusztán azért, mert ezt érzem társadalmi elvárásnak.
Ezen a televényen tenyészik a sznobizmus, amely napjainkra
minden eddiginél nagyobb hatalommá vált. Voltaképpen a társadalmi érvényesülés
egyik alapja lett. Sznobok ülnek a különféle tanszékeken, a médiában,
sznobizmusra oktat az iskola, a nagynéni, és a kulturális élet minden egyes
területén versengenek egymással a lelkes sznobok. A sznobok szívósak,
kitartóak, az önmagukról önmaguk által kialakított hamis kép fenntartása érdekében
igen eltökéltek.
A sznobizmus mára értékmérővé vált, ez a „komolyság”
etalonja. Ugyanazon személynek gyakran van egy „hivatalos”, illetve egy
személyes, csak a legszűkebb családja vagy baráti köre számára tartogatott
véleménye. Amelyek – finoman szólva – nemigen egyeznek meg. Vagy csak igen
ritkán.
Sznobnak lenni egyáltalán nem ostoba egyéni döntés
eredménye, sznobnak lenni ma már elvárt
hozzáállás, egyfajta szellemi jogkövetés.
Hogy’ fordulhatott ez elő? Hogyan jutottunk el idáig?
A dolog (egyik) nyitja természetesen az, hogy a
műalkotásokról van egy többé-kevésbé kötelező, normatív, intézmények által
kialakított minősítés, amihez ragaszkodni illik.
Ezt a minősítést meglehetősen nagyra fejlesztett, a társadalomban szinte
megfellebbezhetetlen tekintélyt élvező intézményrendszer hozta létre, és tartja
fenn. A műalkotásokat ez válogatja, értelmezi, szelektálja és rangsorolja, sok
esetben kinyilatkoztatásszerűen. Nemcsak az egyes műalkotásokat, hanem a
szerzőket és az irányzatokat is. Ennek a rendszernek a merő diktatórikus
jellege csak akkor válik szembeötlővé, amikor józan értékítéletünkkel azt
tapasztaljuk, hogy olyan szerzőket és műveket is kanonizál, akik, és amelyek
finoman szólva is megkérdőjelezhetők.
Ez a jelenség, a
műalkotások lényegében diktatórikus társadalmi kanonizációja a modern
civilizáció legkártékonyabb jelenségei közé tartozik. Tegyem hozzá azonnal: a
kanonizáció egyben globális, illetve kvázi-globális jelenség, hatását egyféle
kvázi-globális értelemben is kifejti. Kártékonysága, élősdi jellege ez által
hatványozódik.
A sznobizmus tehát – a társadalmat irányító mechanizmusok
felől szemlélve – nem elferdülésnek, nem erkölcsi eltévelyedésnek, nem a szabad
ítéletről való önkéntes lemondásnak, nem álszent hajbókolásnak és nem a hazugság
intézményesítésének tűnik – hanem egyféle polgári
kulturális jogkövetésnek.
A sznobizmus a
kulturális kanonizáció iránti abszolút (lényegében belső tartalom nélküli)
lojalitás külső megnyilvánulási formája. A sznobizmus feltétel nélküli
kulturális parancsteljesítés, egyben a diktatórikus kanonizációval szembeni
teljes behódolás.
A kanonizált irodalmat népszerűsítő oktatás, illetve az
infrastruktúra erőteljesen ösztönzi is a
sznobizmust. Ennek eklatáns példája például a kortárs líra (vagy általában
a kortárs irodalom) termékeivel kapcsolatban számtalanszor elhangzó
figyelmeztetés: „Nem elég egyszer
elolvasni.”
Elsőre magától értetődik. Ami visszhangot vet bennünk, azt
bizony magunktól is elolvassuk, akár
ezerszer is. Főleg, ha vers. Meg is tanuljuk. Nagyon sok verset tudunk
emlékezetből, fel sem tudjuk mérni, hogy mennyit. Erre igazán nem kell biztatni
bennünket. Az irodalmi műalkotás csak
értelmezett formában létezik, a polcon heverve halott. Attól él, hogy
elolvassuk újra és újra.
De itt egyáltalán nem erről van szó. A megfogalmazás valami
mást, valami ettől merőben eltérőt foglal magába. Nem egyszerűen arra biztat
bennünket, hogy olvassuk sűrűn a verset, amely tetszik nekünk, amely
visszhangot vet a lelkünkben.
„Nem elég egyszer
elolvasni.”
A „nem elég” nem
azt jelenti, „minél gyakrabban”. Hanem
eleve feltételezi, hogy első olvasatra a
mű valamiféle hiányérzetet kelt a befogadóban.
„Nem elég egyszer
elolvasni.”
Ez a mondat eleve azt
tételezi fel, hogy első olvasásra a mű nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.
Ezért kényszerül a kanonizált költészetet támogató propaganda erre a –
valljuk be – katasztrofálisan rossz instrukcióra. A mai rohanó világban, amikor
információk sohasem látott özöne zúdul az emberre, amikor sokkal többet kell
olvasnunk sokkal kevesebb idő alatt, mint bármely korábbi korszak embereinek,
és az időnk elképesztően szűkre van parcellázva, bizony naivitásnak tűnik ez
ilyesféle elvárás. A propagandának azonban nincs más lehetősége, mindenképpen
közölnie kell ezt velünk.
Miért?
„Nem elég egyszer
elolvasni.”
Ez persze nem
esztétikai, hanem propaganda jellegű elképzelés. Egy tisztességtelen
ajánlatot vagy szempontot az emberek többsége elsőre kapásból visszautasít, de
aki többször is fontolgatni kezdi, előbb vagy utóbb „megbarátkozik” vele. A
sulykolás, a megszokás elfogadhatóvá teszi az elfogadhatatlant. Minden újabb
olvasáskor egyre nagyobb a szerepe és befolyása a művet kísérő „hivatalos”
értékítéletnek és a sznob propagandának. Az emberek hajlamosak lesznek értéket
találni az értéktelenben.
A propaganda
tökéletesen tisztában van a népszerűsíteni kívánt alkotás elemi hiányosságaival.
Ezért megfelelő – vagy annak tűnő - taktikát
eszelt ki, hogy a hiányosságokat semlegesítse, sőt arra, hogy egyenesen
előnynek tűntesse fel őket.
Miféle hiányosságokról beszélhetünk?
Ezeknek alapjában két csoportját különböztethetjük meg,
befogadóktól függ, hogy egy-egy ilyen műalkotás olvasásakor kinél melyik típus
dominál:
Ø Nem
tetszik
Ø Nem
értem
Mivel a propaganda tökéletesen tisztában van a hiányosságok
természetével, jó előre igyekszik
dehonesztálni azokat a befogadókat, akik a hiányosságok két típusa közül
bármelyiket hangoztatják. Az ilyeneket azonnal az eszmei vagy esztétikai szobatisztaság hiányával vádolják meg, az
ilyen azonnal dilettáns lesz, vagy eszelős populista, esetleg lábszagú tahó.
Senki se szörnyülködjön, szó szerint olvastam ilyen minősítéseket – meg még
ilyenebbeket is.
A vád általában magától értetődőnek tünteti fel önmagát, hiszen
a „nem elég egyszer elolvasni” tétel már „nem szorul bizonyításra”, már
„mindenki tudja, aki ért hozzá”, hogy ez az „elfogadott” eljárás. Aki vitatja,
dilettáns, ostoba, esztétikailag fejletlen. Tahó. Minden érvpazarlás nélkül,
ingerülten.
Nincs mit csodálkozni rajta, a kanonizált líra szellemi
testőrsége nem szereti magyarázni a magyarázhatatlant. Sejti valahol, hogy
valóban meztelen a király, hogy a kanonizált líra minősége leginkább a
„komikus” jelzővel illethető, de nem esik kétségbe. Segítségül hívja a nagy
energiával kifejlesztett, mindenhatónak tűnő sznobizmust. Amivel együtt már
erősebbnek tudja magát. A kortárs líra
egyik-másik termékének értékét ilyen alapon tagadó befogadó csakhamar olyan
helyzetbe kerül, mintha az állította volna magáról, hogy UFO-k rabolták el.
A helyzete valóban arra hasonlít, hiszen a mechanizmus azonos.
Valójában sokkal több befogadó érzi a fent említett
hiányosságokat, mint ahányan nyilvánosan el merik mondani. Tartanak a
támadástól, nevetségessé tételtől. Számos embernek ugyanazon műről kétféle
véleménye van; egy nyilvánosságnak szánt,
a sznobizmus elvárásainak megfelelő és hazug, illetve egy, amit csak a
legszűkebb családi vagy baráti körben hangoztat, ami önálló és őszinte.
A sznobizmus így mára
a kanonizáció legfontosabb társadalmi tartópillérévé vált. A kánon
fennmaradásának nélkülözhetetlen feltétele.
A kanonizáló intézményrendszerhez tartozik a média, a
társadalom- és művészettudományos infrastruktúra, valamint a kulturális ipar
jelentős része. Az intézmények adják a kánon tekintélyét, a kánonhoz ragaszkodó
egyének pedig a fenntartásához szükséges cselekvő aktivitást.
Kanonizáció és
sznobizmus egybe tartozik, ugyanazon szisztéma elemei. A sznobizmus a kánon
tömegbázisa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése