SZÁZHATVANHETEDIK
RÉSZ
Hogy is hangzott a kérdés?
v
A költő
lehet felelőtlen, de a társadalomnak el kell tartania, és csodálnia kell őt?
Egyértelmű és nagyon határozott „nem” a felelet. Nem. A
költő semmiképpen sem lehet felelőtlen. A
felelőtlen költő – nem költő.
A költő nem puszta
társadalmi státus, nem foglalkozás. Nem úgy hangzik az igazi kérdés, hogy a
költő vajon születik-e, vagy szívós munkával, kitartással lesz-e azzá, költővé valakit a közösség igénye és
elismerése tehet, amit azzal érdemelt ki, hogy tehetségét a közösség
szolgálatába állította.
Költő az, aki verseivel
képes embertársai számára lírai élményközösséget teremteni. Legalább
egyszer. Nem számít, hány embernek, a mennyiségi szempontok itt nem meggyőzők. Nagyobb költő lehet az, aki két-három ember
számára valódi lírai élményközösséget képes teremteni, mint az, akinek özön
mennyiségű verseskötete jelent meg, külön szekrényben tárolja a díjakat és a
kitüntetéseket, mindenféle társadalmi intézmények és egyesületek mértékadó
tagja, vezetője, de egyetlen olyan verse sincs, ami bárki számára is képes
volna valódi lírai élményközösséget adni.
A megjelent
köteteknek, díjaknak, a társadalmi ranglétrán elfoglalt szerepnek, a
kapcsolatrendszernek a költő jelentősége szempontjából semmiféle jelentősége
nincs. Annak sincs, hogy hány nyelvre fordították az illető verseit. Ezek
az anyag dimenziójához tartoznak, semmi közük a lírai értékhez.
A lírai érték nem
kézzelfogható, nem pénzre váltható, nem része az anyagi világnak, annak
hierarchiájával nem kompatibilis.
A költő semmiképpen
sem foglalkozás. Nem szakma. Nem válik attól senki költővé, hogy ezt írják
az útlevelébe vagy a személyi igazolványába. Attól se, ha a legtekintélyesebb
irodalmi korifeus nyilvánítja azzá, vagy ha a versei a legfelkapottabb
folyóiratban jelennek meg. A költőt nem
lehet „kinevezni”.
Senki sem lesz attól költő, ha szemtől szembe annak nevezik,
ha bármilyen szószékről, emelvényről, hivatali karosszékből, vagy hordó
tetejéről költőnek nyilvánítják. Attól sem lesz valaki költő, ha király,
miniszterelnök, államfő, irodalmi vezér, vagy a római pápa nevezi annak.
A lírai
élményközösség mindig személyes és önzetlen. Nem kényszerítheti ki se rang,
se hivatal, se tekintély, se tankhadosztályok rohama, se terror, se légicsapás,
se atomtámadás. Ezek az anyag szférájához tartoznak, a líra világában nem léteznek.
A líra világában az
érdek nincs értelmezve.
A költő voltaképpen
filozófiai értelemben nem azonos azzal a magánszeméllyel, aki a verset írta. A
költő a verseiben „lakik”, és akkor is életben maradhat, amikor a
magánembert már régen eltemették.
A költő individuum,
aki tehetségét a közösség szolgálatába állította, aki szavakba önti a közösség
legbelsőbb emberi tartalmait; tükröt tart embertársai elé, amelyben a közösség
tagjai magukra ismerhetnek.
A költő a közösség
szolgálatában áll, de egyben az emberiséget is képviseli, mint erkölcsi
tekintély.
Sohasem mehet az egyetemes emberi erkölcs alá, akkor
megszűnik költőnek lenni.
A költő felelőssége –
egyetemes felelősség.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése