SZÁZHATVANNEGYEDIK
RÉSZ
Ez a kérdés már a magyar költészet hajnalán is felvetődött. Janus Pannonius a Galeotto Marzióhoz írt elégiája utolsó sorában így felelt rá:
„Mert
hívő ember költő nem lehet!”
Természetesen ez nem
azt jelenti, hogy a költő nem lehet vallásos. Azért kell ezt megjegyeznem,
mert van ilyen ostoba vélemény (is).
A vallásosság vagy ateizmus, mint világnézet önmagában nem
befolyásolja a költő státuszát, a feltétel csupán az, hogy egyikben sem lehet megcsontosodott, dogmatikus.
Janus Pannonius
nemcsak, hogy hívő, de püspök is volt, neki ateizmusra való biztatást
tulajdonítani tévedés. A verse nem a hitet, hanem az ostoba vakhitet és a
babonás engedelmességet ostorozza. Üzenete világos: a költőnek független szellemnek kell lennie, nem állhat semmiféle
ideológia teljes befolyása alatt, nem lehet annak puszta szócsöve.
A valódi költő csak
független személyiség, szabad ember lehet.
Itt viszont újra, méghozzá a korábbinál nagyobb
jelentőséggel vetődik fel a költő felelősségének kérdése.
v
Költőként
nincs kötelessége az övéivel, hazájával, anyanyelvével, nemzetével és az
emberiséggel szemben?
A jelenlegi hivatalos esztétikai gondolkodás ezeket a
kérdéseket mellőzi, elmossa, vagy döbbenetesen nyegle modorban reagálja le.
Sok esetben még rosszabbat művel: különválasztja ezeket,
amivel alapvető egységet bont meg. azt állítja, hogy a haza és az anyanyelv már
„elavult fogalmak”, amiből viszont csak teljesen tartalmatlan, üres és lapos
kozmopolitizmus származhat, egyféle jelszó-líra, aminek semmiféle konkrét
üzenete nincs.
A költő a nyelv
művésze. Költészetének nyelve általában az anyanyelve. Természetesen nem
mindig az, ellenpélda lehet a reneszánsz újlatin költészete, de az esetek
többségében a költő az anyanyelvén, mint az általa legtökéletesebben birtokolt
nyelven szólal meg.
A költészet tárgya a nyilvános személyesség, a költő művészete a belső emberi tartalmak
szavakba öntése, ezért a költő szükségszerűen közösségbe ágyazódik.
A költő magánemberként magányos is lehet, de akkor is
közösséghez szól, a vers, a költő és a közönség együtt alkotja a költészet
kereteit. A csak önmagához író költő, ha
verseinek nincs semmiféle közösségi érdeke, nem tekinthető jelentős alkotónak.
A közösség a költő támasza, nélküle a levegőben lóg, a közösség fedezete
nélküli líra nem töltheti be küldetését.
Milyen közösségekre támaszkodhat a költő?
Elsősorban olyanokra, amelyek a számára eleve adottak.
Ilyenek:
v
Családja,
szerettei
v
Szűkebb
környezete
v
A
település, esetleg a régió, ahol él.
Nagyobb közösségek:
v
Nemzet
v
Haza
Problematikus, a gyakorlatban ténylegesen létező/nem létező
közösség:
v
Azonos
nyelven beszélők
Az azonos nyelven beszélő emberek a világban ma már nem
minden esetben tekinthetők közösségnek. Hogy valamelyik költő azzá tudja-e őket
tenni, igen sokban függ az illető költő személyes attitűdjétől,
témaválasztásától, világlátásától, emberi-művészi érzékenységétől, de a külső
körülményektől is, illetve attól, hogy utóbbiakkal a költő mennyire képes olyan
teremtő összhangba kerülni, amely költészete számára az adott nyelven beszélők
majdnem teljességét közösséggé egyesíteni képes.
Végül pedig akad a gyakorlatban nem létező, virtuálisnak
tekinthető közösség:
v
Emberiség
Az emberiség egyelőre
nem közösség, a közeljövőben még nem is válik azzá. Az egység vágya régi és
nagy, de jelenleg nem létezik olyan folyamat, ami a valódi emberi egységet
elérhető közelségbe hozná. A most zajló globalizáció ettől nagyon távol áll. Az
„egyének és javak szabad áramlása” még nem alkot közösséget, különösen nem, ha
a piac utópiájára épül, és ha a profit képezi a fő értéket. Az „utazás
szabadsága”, mint a gazdasági és pénzügyi elitek által örökösen a tömegbe
hajigált gumicsont, semmit sem jelent. Az utazás (vagy utazgatás) ma részben
divat, részben kényszer. Hozadéka döbbenetesen kevés. Az emberek zöme nem azért
utazik, hogy lásson, tanuljon, emberi kapcsolatokat építsen. Ma már (Erich
Fromm híres szavait variálva) zömmel nem is emberek, hanem csak fényképezőgépes
mobiltelefonok utazgatnak turisták kíséretében, akik kiszolgálják őket.
A líra az emberiséget
kizárólag a közösségeken keresztül szolgálhatja. A közösségeket megkerülni
nem lehet. Olyan költészet, amely egyenesen az emberiséget szolgálja, de azon
belül egyetlen közösséget sem; nem létezik, nonszensz. Az ilyennek mondott líra
gyakorlatilag tartalmatlan, a levegőben lóg, vagy – ami még gyakoribb – puszta
propaganda.
Csakhogy…
Az emberiség
önmagában csak virtuális közösség, a tényleges közösségeken keresztül azonban
nem az. Az emberiség a valóságos közösségeken keresztül szolgálható, egyén
számára csak ebben a minőségben létezik.
A reneszánsz neoplatonizmus legjobb gondolkodói annak idején
azt tanították, hogy Istent a legjobban és a legbölcsebben nem magányos,
templomi ima során, és nem is a misén szerethetjük, hanem azzal, ha szeretjük
családtagjainkat, szerelmünket.
Pontosan így áll a viszony költészet és emberiség között is.
Az emberiséget legjobban, legszebben és
legigazabban családunkon és hazánkon keresztül szolgálhatjuk.
Különösen igaz ez a
költőkre.
Folytatása következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése