2014. január 26., vasárnap

Ludas Matyi

Már bő tíz éve írtam egy Ludas Matyit, de akkor egy huszonnégy fős csoport számára.
A mostani a Hahota számára készült az elmúlt hét végén. Most már másik darabon dolgozom, erről majd később adok hírt.
Részlet a múlt heti mesejátékból:
DÖBRÖGI:
Ez itt a döbrögi vásár,
Ide sok gazdag árus jár,
Magyarok meg külföldiek,
És nekem mind vámot fizet.
Nr. 3. Döbrögi dala

Én vagyok itt
Nemes-Döbrög királya,
Aki nekem nem hódol,
Az megbánja!
Úr vagyok!
Úr!
Döbrögi úr!
Jaj lesz annak,
Aki nekem szemet szúr!

Ameddig a kacsa a tóban pancsol,
Énnekem itt
A király se parancsol!
Csak az a törvény,
Amit akarok,
Mert én Döbrögi,
Mert én Döbrögi
Döbrögi úr vagyok!

Én vagyok itt
Nemes-Döbrög gazdája,
Ahogy én fütyülök, a nép
Úgy járja!
Úr vagyok!
Úr!
Döbrögi úr!
Szemed lesüsd,
Mert itt kikapsz bitangul!

Ameddig a kacsa a tóban pancsol,
Énnekem itt
A király se parancsol!
Csak az a törvény,
Amit akarok,
Mert én Döbrögi,
Mert én Döbrögi
Döbrögi úr vagyok!

Ameddig a kacsa a tóban pancsol,
Énnekem itt
A király se parancsol!
Csak az a törvény,
Amit akarok,
Mert én Döbrögi,
Mert én Döbrögi
Döbrögi úr vagyok!

Én vagyok itt
Az úr Nemes-Döbrögön,
A királyt meg a törvényt
Kiröhögöm!
Úr vagyok!
Úr!
Döbrögi úr!
Nem is lesz itt soha nálam
Nagyobb úr!

Ameddig a kacsa a tóban pancsol,
Énnekem itt
A király se parancsol!
Csak az a törvény,
Amit akarok,
Mert én Döbrögi,
Mert én Döbrögi
Döbrögi úr vagyok!  
DÖBRÖGI:
Hajdú Hümér!
(Belép Hümér.)  
  1. Jelenet
Döbrögi, Hümér
HÜMÉR: 
(Vigyázzba vágja magát.)  
Nagyságos úr!
DÖBRÖGI:
Hol a karosszékem?
HÜMÉR:
Uram,
Fordulok és hozom hamar!
(El.)  
  1. Jelenet
Döbrögi egyedül
DÖBRÖGI:
Na azért!
(Belép Hümér.)  
  1. Jelenet
Döbrögi, Hümér
HÜMÉR: 
(Cipeli a karosszéket.) 
DÖBRÖGI:
Told alám!
HÜMÉR:
Igenis! Tolom!
(Döbrögi alá tolja a karosszéket.) 
DÖBRÖGI:
A párna?
HÜMÉR:
Azonnal hozom!
(El.) 
  1. Jelenet
Döbrögi egyedül
Feledékeny karhatalom!
(Belép Hümér.)
  1. Jelenet
Döbrögi, Hümér
HÜMÉR:
Uram, a párnát itt hozom!
(Alázatosan a karosszékre helyezi a párnát.) 
DÖBRÖGI:
A helyemet elfoglalom.
Hány gazfickót hoztál, Hümér?
HÜMÉR:
Van velem húsz pandúrlegény!
DÖBRÖGI:
Elég lesz.
HÜMÉR:
A parancsra várunk,
Akasztunk és konfiskálunk,
Botozunk és bírságolunk,
Igazságos verést osztunk,
Ahogy uram parancsolja.
DÖBRÖGI:
Hangjukat halljam!
HÜMÉR:
Igenis!
(Hátrakiált.) 
Fickók! Nagyot ordítani!
FOGDMEGEK HANGJA HÁTULRÓL:
Vivát nagyságos Döbrögi!
DÖBRÖGI:
Na, azért! Figyelsz, te Hümér?
HÜMÉR:
Igen, méltóságos uram!
DÖBRÖGI:
Engem mindenki süvegel?
HÜMÉR:
Ellenkezni senki se mer,
Mindenki tökfödőt emel.
DÖBRÖGI:
Hát ezt a lapajt nem látod?
(Mutat valahová.) 
HÜMÉR: 
(Észrevesz valamit.) 
Hajaj!
DÖBRÖGI:
Mivel magyarázod,
Hogy a fickó nem süvegel?
Most azonnal kapjátok el!
HÜMÉR:
Ostoba falusi suhanc!
Lesz ebből neked nagy gubanc!
(Mutat.)
Fogjátok el, de ízibe,
S tüstént rángassátok ide!”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése