43. Rész
Jellemző, hogy Széchy némileg az események időrendjén is
„alakít”. Csak itt következik nála, hogy:
„S maga elől, Paka után, bement az állat
vérin a sűrűbe.”
Miféle állat „vérin”, és miféle erdőbe?
Így kezdódik Magliani meséje. Széchy jobb ügyhöz méltó buzgalommal
igyekszik hinni benne, vagy úgy tesz, mintha hinne.
Paka és Zrínyi lóháton
mentek az erdőbe, nem valami megsebzett állat vérnyomán. Valahol
megkötötték a lovaikat, utána mentek a sűrűbe. Ez már azonban igazolhatatlan,
ez Magliani meséje.
„Majláni így beszélte”
Vérnyom csak akkor
lehetett, ha volt vadkan. Minél többször olvasom a sertés-mítosz híveinek
írásait, annál inkább meggyőződésemmé válik, hogy a vadkanpárt oldalán ez a
momentum a választóvíz. A tisztességesek nem is hangsúlyozzák, hiszen Bethlen maga első szándékból egyáltalán nem
beszél vérnyomról, ezt csak Magliani meséjében szerepelteti, és egyáltalán nem
meggyőző módon. Ellenben azok, akik gyanúsan erőltetik a vérnyom meglétét, manipulátoroknak,
rossz szándékúaknak tűnnek.
Bethlen Miklós nem
említ vérnyomot. Meggyőződésem, hogyha észlelte volna, nem hallgatja el.
Azt sem, ha valaki más hívja fel rá a figyelmét. Bethlen leírásának egyik sarkalatos pontja, hogy egyetlen szóval sem
említi a vérnyom közvetlen érzékelését. Ilyenről csak Magliani meséjében esik
szó. Úgy gondolom, nem volt vérnyom,
mert vadkan sem volt.
Nézzük tovább!
„Háromszoros lövés sem
hallszott, csak egy jajszó, a Paka szava.”
Szó sem volt háromszoros lövésről, ilyenről csak a
másod-harmadlagos források fecsegnek. Bethlen
egyetlen lövést sem hallott.
Csupán egyetlen lövés
esett, ezt Magliani a meséjében magára vállalta, voltaképpen bevallotta a
gyilkosságot. Akkor – látszólag – ez nem tűnt fel senkinek. Bethlen nem
tájékoztat bennünket arról, hogy mi történt a gyilkosokkal.
„csak egy jajszó, a Paka
szava.”
Megerősíti az eddig mondottakat. A sertés-mítosz híveinek
gyakori eljárását látjuk, úgy tesznek,
mintha a Magliani meséjében foglaltak Bethlen Miklós elsődleges közlései
volnának.
Nem azok. Bethlen világosan jelzi nekünk, hogy ezeket ő nem
látta, nem hallotta. A formula világos:
„Majláni így beszélte”
Bethlen semmiféle
jajszót nem említ, nem is hallott ilyet. Ez is csak Magliani meséjében
szerepel.
„A hős még védtelen
helyzetében sem kiáltott, bizonyára magához méltatlannak tartotta.”
Ezt röviden össze lehet foglalni: marhaság. Zrínyit lelőtték
közvetlen közelről. Ha kiáltani tudott volna, minden másképpen alakul.
„Migliani rohant be
legelébb”
Vajon Széchy professzor úr valóban nem veszi észre, hogy
mennyire kilóg itt a lóláb, vagy csak nem akarja észrevenni? Ez a történet
egyik olyan pontja, ahol a sertés-mítosz hívei nem szoktak, vagy nem akarnak
elgondolkodni.
A legtöbb vadkan-hívő valóban őszintén hisz a félelmetes,
Zrínyit gyilkoló vaddisznó létezésében. Széchy viszont talán nem, hiszen
csúsztat. Többször is.
Nézzük tovább.
„hát Paka egy horgos
fán, az úr arccal a földön, s a kan a hátán; ő hozzá
lőtt, mire az állat elfutott.”
Magliani meséje, amelyet készpénznek kellene vennünk. Nem
vesszük annak, tudjuk, hogy hamis pénz.
Érdekes, hogy éppen ez a rész, amit Széchy Bethlentől most
talán a legkevesebb változtatással emelt ide át. Csak az igeidőket módosította.
Talán érezte, hogy az nem stimmel. Rövidíteni nem nagyon lehet, hosszabbítani
meg nem szabad. Egy lendülettel kell közölni, és tüstént továbblépni.
„De ez a lövés az arccal
földön fekvőt szeme alatt nem találhatta, ha csak a föld alól nem jő vala.”
Sok marhaságot méltóztatott leírni Széchy Károly magyar
királyi egyetemi professzor úr, de talán ez viszi közöttük a pálmát. Összetéveszti
az okot és az okozatot. Nem tűnt még fel neki az egyszerű igazság, hogy előbb a lövés, utána az elesés. Előbbiből
következik az utóbbi és nem fordítva.
Szó sem volt arról, hogy a lövés a szeme alatt érte volna
Zrínyi Miklóst. Széchy úgy tesz, mintha a sertés-mítosz ellenfelei ezt
tételeznék fel.
Nem. Zrínyit a lövés a
nyakán érte – ahogy fentebb kifejtetettem.
Széchy professzor úrra jellemző a folytatás:
„Más lövés pedig nem
volt, mert amikor a fiatal Gusich és Angelo odaértek, már lőni sem kellett.”
Valóban nem volt másik lövés. Az viszont láthatóan nem
gondolkoztatta el Széchy Károlyt, hogy miféle
fegyvert süthetett el Magliani. Meg az sem, hogy’ lehetett nála töltött
fegyver egyáltalán. Természetesnek veszi, vagy úgy tesz, mintha annak venné.
Egyvalamit azonban elismer, és erre nem árt figyelni:
A lövés már előbb
eldördült, mintsem Guzics és Angelo megérkeztek volna a helyszínre. Ezzel
viszont azt is elismeri, hogy Magliani
náluk sokkal hamarabb érkezett.
Ahogy folytatja, az naivitás vagy álnaivitás:
„Különben az a seb szeme
alatt rút szakasztás volt, mely a bal fülön alól kezdődve az
arcon a szem felé húzódott, minőt gömbölyű golyó nem üt.”
Nem is puskalövedék ütötte ezeket a sebeket. Széchy professzor
úgy úgy tesz, mintha eleve axióma volna, hogy ezeket a sebeket
csak vadkan okozhatta.
Ez nem így van. A sebeket külön-külön okozhatta (volna)
vadkan, probléma akkor van, ha az összes sebet egyetlen vaddisznó nyakába
akarjuk varrni. A sebeket azonban nem
vadkan agyara okozta, ezeket a két gyilkos vágta valamilyen speciális
fegyverrel.
Nézzük, hogyan számol el Széchy professzor úr a gyilkosság
gyanújával.
„A gyanú aztán másutt is
megébredt.”
A sertés-mítosz hívei ilyen mondatokkal gyakran kényszerülnek
annak elismerésére, hogy egyáltalán nem volt semmiféle „közmegegyezés” a vadkan
ügyében. Persze, erre „magyarázatot” igyekeznek találni. Többnyire olyan
ostobaságokat, mint ez alább:
„Mert a nép korszakos és
kedvenc hőseinek hirtelen elmúlásában rendszerint titokzatosságot és erőszakot
keres, hiszen természetes vagy véletlen módon miként is halhatnának meg?”
Erről az ökörségről már korábban elmondtam a véleményemet. Nem
természetes, hogy az ember gyilkosságra gyanakodjon minden fontos haláleset
után. Csak akkor, ha a körülmények okot
adnak a gyanúra.
Jellemző, hogy a sertés-mítosz hívei a gyilkosságra gyanakodó
embereket megpróbálják naiv vagy éppen ostoba színben beállítani, maguk pedig a
„felvilágosultak”. Az igazság éppen ennek fordítottja. A sertés-mítosz híveinek
egy része kényelemszeretetből, egy másik részük pedig a tájékozatlanok
makacsságából ragaszkodik a vaddisznó meséjéhez. Akadnak olyanok is – mint
Széchy Károly magyar királyi egyetemi professzor úr – akik, mint itt láthatjuk,
nem egészen tisztességesek úgynevezett „meggyőződésükben”. Mindannyian a gyilkos merényletet szeretnék mítosznak
feltüntetni, pedig a mítosz – a vadkan.
Folytatása
következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése